Jag känner mig så besviken och vet inte riktigt hur vi skall lösa problemet så jag vill gärna få lite tips från er.

Vi har själva, tillsammans med en snickare byggt till vårt hus. Och någonstans har det blivit fel för nu har vi stora problem med kondesn och även mögel.

Vi har hur mkt kondens som helst på våra fönster i sovrummet. Vi har nyligen satt dit ventlier och det har hjälpt en hel del men de är fortfarande blöta och nu har det dessutom bildads någon slags svart mögel på fönsterena.
Snickaren som har hjälp oss med det (en släkting) sa att vi måste ha element under.
* vi har INTE element under varje fönster utan bara under ett av dem men det fönstret är också blött, så det verkar inte stämma.
* Vi har rullgardiner och nu säger snickaren att det bli för tät och att vi måste dra upp rullgardinerna. Men de dagarna jag dragit upp rullgardinerna en bit har det ändå inte hjälpt.

Dessutom så är det kondens även i köket men inte lika mkt. Och där har vi både element under och självkalart inga rullgardiner så det verkar inte hänga ihop.

DESSUTOM har jag nu hittat någon gul-mögel i vår garderob i sovrummet, längst ner på listen.
Garderoben är en bit av rummet med skjudörrar om ni förstår vad jag menar. Den är FULL. Vi har ett litet hus och vi måste utnyttja den garderoben till max. Nu säger snickaren att om det blir under 17 grader i garderoben och när det är så tät så blir det lätt mögel. Och nu vill han att vi skall sätta dit en ventil samt ett ELEMENT.
Ventlilen kan jag köpa men ett element? Hur ¨skall vi få plats till det? Och dessutom verkar det farligt med ett element i ett litet utrymme full av kläder. Brandfarligt? Och hur många har element i sina garderober?

När det gäller fönstret så säger snickaren att eftersom vi satt fönstret "långt ut på fasaden" så att fönsterbrädan blir bred så har det därmed bildats en luftficka där luften inte cirkulerar och därför blir det kondens. Men kunde han inte kläckt ur sig det när vi väl byggde huset??? SUCK!

SNÄLLA SNÄLLA...hur fanken skall vi göra?
Har ni några tips????
 
Det låter som om hela ventilationen är undermålig alternativt att ni tillför mycket fukt i luften.

En luftavfuktare kan göra skillnad temporärt och när det är "blött".

Är det gamla fönster får man nog räkna med en del kondens särskilt med tanke på hur kallt det varit/är.

Vilken typ av fönster har ni? Hur värms huset upp? Hur ser ventilationen ut i sin helhet?
 
Jag sliper fukten tack vare tilluftsventiler, fläktar i badrummen samt ett styck L/L värmepump på varje våning. De avfuktar. Det fungerar bra.
 
v-g skrev:
Det låter som om hela ventilationen är undermålig alternativt att ni tillför mycket fukt i luften.

En luftavfuktare kan göra skillnad temporärt och när det är "blött".
Håller med. Men nåt är väl rejält fel här?:confused: Vi bor i vårt 3e hus och har trots alla möjliga och omöjliga byggprojekt aldrig drabbats så här som TS beskriver. Och det här tycks ju bara vara en liten utbyggnad innehållande sovrum och en garderob för jag uppfattar att köket ligger i den gamla delen.


Alla v-g:s frågor är högst relevanta: "Vilken typ av fönster har ni? Hur värms huset upp? Hur ser ventilationen ut i sin helhet?"
Var tas frisk luft in och var sugs den ut?
Har Ni bytt värmesystem så att Ni inte längre har nån varme skorsten som hjälper självdraget?? Eller han Ni isolerat för bra??
Det verkar som om ventilationen är undermålig i hela huset, så där som Ni beskriver kan vi ha när 8 tonårskillar lanat och sovit i samma rum i källarn i ett dygn, men inte ens då är det så illa som Ni beskriver.

Lösningen är inte ett element i garderoben alla fall q(;^;)p
 
Vi har nya fönster i nästan hela huset förutom den gamla delen men det är ändå 3-glasfönster även där. Så det är inget fel på våra fönster.

Huset värms upp med hjälp av element men största värmekällan är vår braskamin (vi försöker spara lite pengar). Men i vårt sovrum har vi just nu ett element igång (vi brukar ha två). Jag vill dessutom ha lite svalt därinne. Men det kanske är fel sätt?

I sovrummet har vi två tillluftsventiler (som införsig) kom upp häromveckan.

Vi kan börja sova därinne med dörren öppen nu när det är mörkt på morgonen men när det börjar ljusna så blir det svårt.

MEN VAD skall man göra med garderoben?
Min man skall sätta dit en tilluftsventil nu i helgen - tror ni att det hjälper? MÅSTEman verkligen ha ett element i en garderob?
Känns som sagt brandfarligt.
 
Men en värmepump skulle kanske lösa en del problem. Dock lär inte den luften tränga in i vårt sovrum...
 
Tillufts ventiler hjälper troligtvis inte, du har ett större problem än så. Vad har du för ventilation,? Självdrag? Har du tätat lite här och där? Ditt problem är för dålig ventilation. Din braskamin, är den kopplad till uteluft? Då har du ingen hjälp av det draget heller.
Dessutom ligger du lite lågt med värmen och kallt i sovrummet, men du eldar och det ger stora temp skillnader i huset. Varm fuktig luft möter kall luft i ditt sovrum= kondens. Hur ser familjen ut, många barn? tvättar mycket, diskmaskin, duschning? Allt skapar fuktig luft.

Det som oroar mig mest när du skriver är, hur ser det ut på vinden, svartmögel?

Du borde se över frånluftsventilationen så att den är dimensionerad efter ditt hus.
 
Ni måste bli av med den fuktiga luften på något sätt. Bara mer tilluft räcker inte; den fuktiga luften måste bort också! Antingen med någon sorts frånluftsventilation, eller med en avfuktare.

Luftvärmepump tror jag inte hjälper så mycket - jag har en sådan och det blir lika mycket kondens på fönstren i det rummet som i alla andra i huset...

Sedan säger du iofs att fönstren är nya och inte har några fel. Men ÄR det så? Har du mätt vad det är för temperatur på insidan av glasen? Kanske finns det någon köldbrygga.

Jag har själv ett dåligt isolerat hus, särskilt i hörnen. I sovrummet har jag en garderob just i ett hörn, och om jag har den stängd så blir det kallt och kondens i den, vilket leder till mögliga och unkna kläder. Den tillfälliga lösningen är att ha garderobsdörren öppen, för luftcirkulation. Till nästa vinter hoppas jag ha hunnit tilläggsisolera fasaden för att slippa de kalla hörnen.
 
Garderobsventilen är en bra början.Element-nix. Det gäller att ta bort fukten där den alstras vilket troligen är tvätt/bad/diskmaskin och inte låta den sprida sig till de torrare rummen. Känn om det verkligen suger ut i ventilerna i bad/tvätt o kök .Det skall i princip orka suga fast ett tidningsblad mot ventilen. Om detta sker är troligen kondensen i sovrummet redan nu borta om sovrummet befinner sig på bottenplan i huset. Är det självdrag i plåtkanaler är det troliga att vissa av utsugningsventilerna istället fungerar som luftintag och tar med sig fukten ut i huset och som sedan naturligt kondenserar på allt som är kallare. Vill ni akut få bort kondensen innan ni åtgärdat ventilationen så sätt fart på luften med en en vanlig 199-kronors bordsfläkt från exempelvis Rusta som byter ut den kallare luften vid glasrutan mot varmare rumsluft.
 
Tag lite tape och fäst en "tunn" toaremsa i dörröppningen. Men skicka först ut alla. Sen kollar du hur luften förflyttar sig. Den ska in i toan och ut genom fläkten. Har du 2 toaletter = en fläkt till. Har du tvättstugan = en till. Börja med att ha dessa fläktar på hela tiden. Men innan du sätter med fläktarna, testa luftriktningen!
 
Havsutsikt skrev:
Tillufts ventiler hjälper troligtvis inte, du har ett större problem än så. Vad har du för ventilation,? Självdrag? Har du tätat lite här och där? Ditt problem är för dålig ventilation. Din braskamin, är den kopplad till uteluft? Då har du ingen hjälp av det draget heller.
Dessutom ligger du lite lågt med värmen och kallt i sovrummet, men du eldar och det ger stora temp skillnader i huset. Varm fuktig luft möter kall luft i ditt sovrum= kondens. Hur ser familjen ut, många barn? tvättar mycket, diskmaskin, duschning? Allt skapar fuktig luft.

Det som oroar mig mest när du skriver är, hur ser det ut på vinden, svartmögel?

Du borde se över frånluftsventilationen så att den är dimensionerad efter ditt hus.
Hur ser man över det? Vilken slags firma skall man kontakta?

Vi har självdrag.
Det du säger är ungifär det som snickaren sa. Att vi har alltför ojämn värme i huset. Vi eldar varmt på dagarna och sen har vi det svalt på natten eller de timmarna vi inte är hemma. För det är så det är hos oss.

Jag tvättar en del men tvättstugan är i garaget. Oftast hänger vi upp tvätten i sovrummet...HM..jag antar att det förvärrar saken.


Vinden har vi inte kollat på ett tag men vi kanske skall göra det. Shit - du skrämmer mig lite nu.........
 
b8q skrev:
Ni måste bli av med den fuktiga luften på något sätt. Bara mer tilluft räcker inte; den fuktiga luften måste bort också! Antingen med någon sorts frånluftsventilation, eller med en avfuktare.

Luftvärmepump tror jag inte hjälper så mycket - jag har en sådan och det blir lika mycket kondens på fönstren i det rummet som i alla andra i huset...

Sedan säger du iofs att fönstren är nya och inte har några fel. Men ÄR det så? Har du mätt vad det är för temperatur på insidan av glasen? Kanske finns det någon köldbrygga.

Jag har själv ett dåligt isolerat hus, särskilt i hörnen. I sovrummet har jag en garderob just i ett hörn, och om jag har den stängd så blir det kallt och kondens i den, vilket leder till mögliga och unkna kläder. Den tillfälliga lösningen är att ha garderobsdörren öppen, för luftcirkulation. Till nästa vinter hoppas jag ha hunnit tilläggsisolera fasaden för att slippa de kalla hörnen.
Frånluftsventilation? Ja, det föreslog jag för min man också. Att det bör förbättra det hela.
När det gäller isolering så bör den vara bra. De isolerade rätt bra har jag för mig. Nu minns jag inte hur tjock den är men den var helt okej vad jag minns.

NU har det blivit mkt mindre fukt i vårt sovrum - det är väl för att det inte längre är så kallt ute antar jag.
Jag har börjat sova med sovrumsdörren på glänt och har, precis som du öppnad dörren till garderoben.
Vi måste lösa det hela snart.....
 
exerg skrev:
Garderobsventilen är en bra början.Element-nix. Det gäller att ta bort fukten där den alstras vilket troligen är tvätt/bad/diskmaskin och inte låta den sprida sig till de torrare rummen. Känn om det verkligen suger ut i ventilerna i bad/tvätt o kök .Det skall i princip orka suga fast ett tidningsblad mot ventilen. Om detta sker är troligen kondensen i sovrummet redan nu borta om sovrummet befinner sig på bottenplan i huset. Är det självdrag i plåtkanaler är det troliga att vissa av utsugningsventilerna istället fungerar som luftintag och tar med sig fukten ut i huset och som sedan naturligt kondenserar på allt som är kallare. Vill ni akut få bort kondensen innan ni åtgärdat ventilationen så sätt fart på luften med en en vanlig 199-kronors bordsfläkt från exempelvis Rusta som byter ut den kallare luften vid glasrutan mot varmare rumsluft.
Skall kolla upp det där när min man kommer hem (bortrest för tillfället).

Vår fläkt i badrummet suger bra när den är på....annars vet jag inte...
sen har vi en äldre fläkt i köket men den suger också bara när den är ...Fattar inte riktigt...skall de suga ut luften när de inte är på???

Jag TROR (vet ej säkert) att vi BARA har tilluftsventiler i huset.....skall man ha frånluft också?
Ohh, jag skämms men jag är verkligen dålig på detta.
 
Jag är inte så kunnig på detta men jag tycker nog att där man hänger blöt/fuktig tvätt ska man ha frånluft och inte tilluft. Sovrummet är alltså inte den bästa platsen för tvätten. Ni kan inte hänga den i ett annat rum och ha en luftavfuktare där?
 
Om ni har problem med fukt så skall ni ha på frånluftsfläktarna HELA tiden.

Det finns fläktar med fuktavkänning som har två hastigheter och går långsamt när det är lagom fuktnivå och ökar hastigheten när fukten går upp. Jag har såna i kök o badrum (snart i tvättstugan med)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.