Hej!

Jag flyttade in hos min flickvän förra året i hennes lägenhet. Nu ska vi renovera badrummet och behöver således låna mer pengar. På grund av detta så vore det bra om vi stod på halva lägenheten var och kunde dela på lånet.
Min fråga är hur man löser detta smidigast? Tänkte först som gåva, men vad händer då vid en försäljning? Kommer jag få tidernas vinstskatt då? Är det bättre att jag köper halva lägenheten för hälften av vad min sambo betalade?
Andra tips och trix? Hoppas det finns nån som kan ge lite vettiga svar!

// J
 
Kolla med en jurist.

Jag har hört att följande gäller om du köper halva bostadsrätten:

Den halva som din flickvän behåller är enbart hennes, hon köpte den ju innan ni flyttade ihop.

Den halva som du köper köps för att vara gemensamt boende, och den ska ni alltså dela på vid en separation.

Dvs, om ni separerar får hon 75% av bostaden och du får 25%.

Jag har tidigare ställt en fråga i forumet om detta, men ingen gav något svar,
så jag råder dig verkligen att prata med en jurist.

/Hasse
 
Mer rättvist vore väl om du köpte halva bostadsrätten till dagens marknadsvärde av henne i så fall och faktiskt betalade henne dessa pengar.

Rubriken är lite si sådär anser jag. Och din inställning, "jag tänkte mig först som gåva" för att sen oroa dig att du kanske får betala reavinst om du fått en halv bostadsrätt.

b_hasse har rätt att bostadsrätten inte är samboegendom då den inte förvärvats för gemensam användning från början.

Däremot skulle jag absolut inte säga att "Dvs, om ni separerar får hon 75% av bostaden och du får 25%." - Det är ju hennes bostad från början till 100% (!)

Sen är det främst en fråga om vad som ska anses ingå i samboegendomen vid en bodelning inför andelsberäkningen. Vardera sambo har alltid rätt att först dra av för sina skulder som belöper på samboegendomen.

I och med frågan egentligen är så komplex, och i stort sett alla nödvändiga fakta saknas, så råder jag också er att anlita en jurist.

Inte minst skulle jag uppmana din flickvän som äger bostadsrätten att anlita en advokat så att hon inte blir lurad.
 
Lekkamraten skrev:
Mer rättvist vore väl om du köpte halva bostadsrätten till dagens marknadsvärde av henne i så fall och faktiskt betalade henne dessa pengar.
Instämmer till fullo!
Låt en eller två mäklare värdera bostaden och köp halva av henne.
Om det var din lägenhet som du ägde hur skulle du då vilja att ni gjorde ?
 
D
Zedo skrev:
Tänkte först som gåva, men vad händer då vid en försäljning? Kommer jag få tidernas vinstskatt då? Är det bättre att jag köper halva lägenheten för hälften av vad min sambo betalade?
Om du får en fastighet i gåva så övertar du även det inköpspris som gåvogivaren hade för fastigheten, så någon reavinstskattesmäll behöver du inte oroa dig för.

Däremot håller jag absolut med de andra. Det är din flickväns lägenhet, varför skall hon ge bort den till dig? Däremot skulle hon ju t.ex. kunna ge bort en andel av den till dig, som motsvarar den tänkta renoveringskostnaden så lånar du sedan ensamt upp dessa pengar.

Är lägenheten t.ex. värd 900,000 och renoveringen kostar 100,000, så ger hon bort 10% av lägenheten till dig och du lånar ensamt 100,000 av banken och bekostar renoveringen.
 
Redigerat av moderator:
Det känns lite som att ni tror att min sambo inte har nån egen vilja eller en mun att prata med, och att jag är en girig oärlig buse som gör mitt bästa för att lura av henne halva lägenheten. Vi har självklart diskuterat detta ingående.
Jag kommer givetvis rekommendera henne att skaffa en advokat, speciellt med tanke på att vi gifter oss i sommar, så hon inte blir lurad på något sätt.
Har pratat med bankens jurist, men ville få lite andra synvinklar, dock verkar folk mest ha hakat upp sig på rubriksformuleringar och orättvisor.
 
I stället för att "överta" halva lägenheten, ansök om lånet enligt följande:

1. flickvännen som huvudsökande
2. du som medsökande.
Du behöver inte vara delägare till lägenheten för att vara medsökande till lånet.
För att gardera dig, skriv ett skuldbrev på halva lånet. Skulle Ni separera hjälper det att lösa problemet :D
 
D
Har du talat med bankens jurist och har ändå inte kommit på det klara med att en gåva inte räknas som att du har 0:- i anskaffningspris???

Oavsett om din sambo är med på det och oavsett om du är en buse eller inte, så är ju det rättvisaste att du köper din del i lägenheten på något sätt. Det är väl klart att allt är frid och fröjd nu... Det är det väl för det mesta när man börjar ett förhållande. Det är IFALL ni någon gång i framtiden skulle vilja dela på er som det är en klar fördel om man har gjort detta på ett korrekt sätt så ingen behöva känna att det blivit orättvist.

Om det nu är så att du inte alls har något intresse av att äga lägenheten, så är det ju faktiskt tämligen enkelt att ordna lånet ändå, även om du inte står som ägare till lägenheten. Många banker kan låna ut till två personer med en lägenhet som säkerhet, även om bara den ena står som ägare. För dem är det ju egentligen ingen skillnad om ni äger den tillsammans eller om bara den ena äger den. De har ju hela lägenheten som säkerhet i alla fall och ni är solidariskt ansvariga för skulden, så för banken är det egentligen rent egalt hur ni har det med ägandet (men ibland kan man råka ut för banktjänstemän som inte förstår det).
 
Sen löser sig allting efter ni har gift er då allt blir erat gemensamma ägande om ni ej löst det med äktenskapsförord innan.
 
D
tsarraz: Det är också fel... Det blir inte gemensamt ägande bara för att man gifter sig. Det du tänker på är att det vid en SEPARATION fördelas efter vissa principer. Men under pågående äktenskap så blir det inte gemensamt ägande. Naturligtvis kan man VÄLJA att göra saker till gemensamma under pågående äktenskap, men det är alltså inget som sker med automatik.
 
ridax skrev:
Om det nu är så att du inte alls har något intresse av att äga lägenheten, så är det ju faktiskt tämligen enkelt att ordna lånet ändå, även om du inte står som ägare till lägenheten. Många banker kan låna ut till två personer med en lägenhet som säkerhet, även om bara den ena står som ägare. För dem är det ju egentligen ingen skillnad om ni äger den tillsammans eller om bara den ena äger den. De har ju hela lägenheten som säkerhet i alla fall och ni är solidariskt ansvariga för skulden, så för banken är det egentligen rent egalt hur ni har det med ägandet (men ibland kan man råka ut för banktjänstemän som inte förstår det).
Tack Ridax! Har fått bilden av att båda måste stå som ägare på lägenheten för att kunna låna med den som säkerhet. Det var ju av den anledningen som jag trodde jag fick lov att "äga" halva lägenheten. Det här sätter ju allting i ett annat ljus.
Ska ta ett samtal med banken på måndag få se vilken åsikt våran banktjänsteman har :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.