Hej!

Funderar nu skarpt på Fiskarheden. Vad ska man tänka på när man anlitar ett företag som endast kan erbjuda delad entreprenad?

Tacksam för svar!

S.
 
Tjena! Ska själv bygga med fiskarheden. Jag har gjort som så här att jag köper enbart byggsatsen utav FH sedan fixar jag alla hantverkare själv. Känns tryggare och oftast mer ekonomiskt. Jag har tagit lokala firmor med många år i branschen och som enbart har gott rykte. Huset blir inte bättre än hantverkarna som bygger det, tror det är just där det "skiter" sig för många som bygger nytt. Vad planerar ni att bygga för hustyp?
 
Tack för ditt svar, danielMAN. Det kanske är det bästa (mest ekonomiska i alla fall), att själv fixa hantverkarna. Vad är det då man tar på sig i form av möten och ansökningar? Är det svårt att fixa bygglov själv tex? Och tar det mycket tid i anspråk?

Vi har lite olika planer på hus, Tranan är fin men Doppingen/Hägern är å andra sidan prisvärda.... Vi får se! Vad ska du/ni bygga?

S.
 
Vi kommer antagligen också att bygga med Fiskarhedenvillan, räknar med att skriva kontrakt inom någon vecka. Vad jag tyckt är viktigt för att vi ska våga bygga stomrest (ingen av oss är i byggbranschen och inte heller våra vänner och släktingar) är framförallt 2 saker som bygger på våra egna personliga egenskaper.

1) Jag är väldigt duktig på att planera, organisera, undersöka, budgetera och sedan strikt hålla mig till det som är bestämt från början.

2) Min sambo är (utan att vara snickare) väldigt händig och kunnig inom de flesta områden vilket gör att han rent praktiskt klarar av att göra väldigt mycket själv.

Utöver detta så känns det också väldigt bra att vi redan nu har pratat med en duktig hantverkare som vi litar på om att hans firma ska hjälpa till med huset. Där har vi kommit överrens om att vi sätter ett pris redan från början som vi tycker att vi har råd att betala honom och sedan får han jobba (mycket tillsammans med min sambo) tills de pengarna är förbrukade och efter det så får vi klara resten själva. Men vi kommer att köpa åtagande 1 och 2 från FH för att komma igång ordentligt i starten.
 
Redigerat:
Lite till... Vi kommer att ta in offertar på el, grund och våtutrymmen. Sen så ska vi bygga ett enplanshus vilket vi tycker känns lättare att färdigställa än ett tvåplanshus.
 
Det är klart lite jobb med att fixa ocg ombesörja bygglov och dylikt. Jag tycker dock att det är ganska roligt och stimulerande att fixa sånt själv. Men om du köper av FH så hjälper dom dig med bygglovet om du inte själv vill eller känner dig osäker. Jag håller på för fullt med vårt, det är en hel del grejor som skall på plats innan det är klart.
 
Vi ska bygga ett Spoven utanför Ängelholm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.