Vi bygger nu en dusch/wc + relax i källaren (se bifogad skiss) och har valt en pax 231 som badrumsfläkt. Jag kommer sätta en fläkt inne i duschhörnet och undrar om den klara av att dra ut fukten från relaxen också eller om jag kommer behöva ytterligare en fläkt där? I relaxen kommer finnas ett massagebadkar och en bastu som också kan köras som ångbastu med ventilation ut i relax-rummet.

Duschrummet är c:a 2x2m och relaxen är c:a 4x4m, takhöjd 2,2m.
 
  • Skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ganska stort ut och om man antar att dörren mellan duschen och bad avdelningen skall vara stängd är det nog klokt med 2 fläktar, då kan man ju duscha utan att det blir helt fuktigt när du öppnar dörren och immigt på spegeln - frun kan fortsätta sminka sig framför spegeln och frid råder;)

Jag hade nog satt en fläkt som går hela tiden på det utrymmet som används mest och en som drar igång vid fukt på det som används mindre - med kallras skydd, fläktarna klarar nog av volymen men de kan inte ögonblickligen ta bort fuktöverskottet när du plötsligt öppnar dörren mellan utrymmena.

En el kille vet säkert bättre än mig här men det ser ut som om fläkten i duschen sitter lite väl nära duschhuvudet och jag har för mig det är minst en meter som gäller.
 
Jag hade satt en kanalfläkt med två utsug men det kanske inte går i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.