Hej!
Vi står inför en eventuell tillbyggnad och jag vill gärna ha kommentarer på nedanstående planlösning.

Vi behöver två sovrum till, använda det gamla lilla sovrummet som kontor samt ev bygga ut nuvarande större sovrum.

I det ursprungliga så har vi öppet upp till nock i alla rum, vilket ger öppenhet i den delen av byggnaden. I tillbyggnaden så vill vi förmodligen ha någon form av loft.

I väster så har vi havsutsikt, vilket vi vill utnyttja så mycket som möjligt.

Att toa och bad är placerat som det är i uthuset beror på att där finns avlopp och vatten idag.

I det urspungliga vardagsrummet finns en braskamin.

Allrummet är tänkt att användas som tv-rum.

Kom gärna med synpunkter, högt som lågt.

Tack!
 
  • Planlösning tillbyggnad rak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ursprunglig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blir väl först med att slänga in en kort kommentar..

Jag tror att det nuvarande vardagsrummet kommer kännas som en stor hall som är ganska svårmöblerad. Vad har ni för planer för det? Det verkar ju jättemysigt nu med kamin och allt.
 
Hej
Jag tror att barnen kommer att vara där och leka några år till. Senare funderar vi på att sätta upp bokhyllor på väggarna och eventuellt en fåtölj - kanske inte så mysigt längre.

Eventuellt kan man tänka sig att man sitter där och äter när man har lite fler gäster.

Vi har haft samma tanke som du men inte hittat någon bra lösning. Problemet är att trädgården/tomten inte ger så mycket mer möjligheter att bygga åt andra håll.
 
Precis som BoByggarBogge påpekade så blir det gamla vardagsrummet som en stor hall, den ser inte heller vidare lättmöblerad ut. Jag funderade därför på om det går att byta plats på matplatsen och uterummet? Då blir kök/matplats/vardagsrum mer sammanhängande och kaminen kan ses ifrån matbordet.
 
Tack för kommentarerna.
Detta ser absolut ut som något jag kan tänka mig att överväga som ett alternativ.

Det verkar oxå ge möjlighet till lite mer bänkyta i köket som vi gärna vill ha.

Har ni någon ide på hur man gör taket snyggt ut mot den tillbyggnaden? Det är ju snedtak i ursprungliga byggnadsdelen.
 
Lite nya input i tillbyggnaden: Pga maximal byggarea så får jag göra mindre ändringar.

Jag tänker mig att den tillbyggda delen ligger 20 cm lägre än befintligt samt att jag har förhöjt väggliv för att kunna få in ett loft.

Har ni några vidare ideer om hur jag kan optimera tillbyggnaden?
Tack,
Frsn
 
  • Planlösning tillbyggnad rak plus loft.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ursprunglig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker nog det blir bättre så här utan utbyggnaden av vardagsrummet. Har du några fasadbilder som man kan få kika på så blir det lättare att förstå det där med snedtaket?

Vad har ni tänkt använda loftet till? Gästrum? Tonårshäng? Kontor?

Om väster har bästa utsikten är det kanske lite synd att ha tvättstuga och WC där... Om ni nu ändå ska bygga till kanske ni skulle lägga ett sovrum där tvätt och WC är idag och i stället lägga WC där ett av de nya sovrummet ligger? Då skulle ett "master bedroom" få jättefin utsikt :) Och kanske även WC skulle kännas mer naturligt att ha närmare de andra rummen också? Och om man ändå bygger nytt där är det väl inte jättesvårt att dra avlopp till tillbyggnaden?

Bara lite funderingar...
 
Tack för funderingarna.

Ska se om jag hittar några bra fasadbilder.
Loftet ska eventuellt bli vårt sovrum, det blir 230 cm takhöjd i mitten, men snedtak i större delen och eventuellt något annat rum, vilket vi inte har tänkt så mycket på.

Funderar även på at sätta en liten balkong i Norr, då man har en fantastisk utsikt med solnedgång (under sommarhalvåret)

Tyvärr så ligger tvättstugan (förberedd för bad/wc) redan i uthuset, som kommer att byggas ihop med huvudbyggnaden, dessutom står VP där. Men det är faktiskt en attraktiv tanke.
 
Nu har vi tänkt vidare med hjälp av kommentarerna.
Hur skulle det vara att sätta trappen upp till ovanvåningen/loftet som i bilden?
Tillbyggnaden kommer att ligga 20 cm lägre än befintlig byggnad för att få bättre takhöjd ovanpå. Taket på tillbyggnaden kommer att vara ca 1 m högre än befintlig byggnad, troligen med små rektangel/romb-formade fönster som följer innertaket på sydsidan av loftet.
Hur vi gör med tvättstugan vet vi inte än.

Kom gärna med kommentarer på detta, eller förslag på hur vi borde göra.
 
  • Ursprunglig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plan trapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.