Hur lång tid tar det ungefär att få ett hus inflyttningsklart?

Säg att man vill göra en del själv, tex få huset stomrest och vatten och el klart, sen göra resten själv, hur lång tid kan det då ta innan man får ta över?

Vill köpa hus och flytta in NU! :D
 
Hej
Hur stort är huset?
Kommer du ha möjlighet att arbeta heltid med detta eller är det kvällar och helger som gäller?
Vilka är dina förkunskaper?

Mycket spelar in, Jag har byggt på en våning samt renoverat markplan. Det börjar bli klart och har tagit ca 2 år. Jag har gjort det mesta själv på kvällar och helger...

Hälsningar Wasa
 
Vi är fortfarande på dröm-stadiet och har inget bestämt än.
Men vi är sugna på ett enplans på ca 140-160kvm.
Vi har snickare och murare i familje/kompiskretsen som kan hjälpa oss.

Men hur lång tid brukar det ta från att man skrivit kontrakt med firman man valt, tills huset står på plats?
 
Som jag förstått det så innan bygglovshandlingar m.m. är i hamn och huset ska tillverkas så står nog huset där 9-12 mån efter kontrakts skrivning...
 
HusFunderare skrev:
Som jag förstått det så innan bygglovshandlingar m.m. är i hamn och huset ska tillverkas så står nog huset där 9-12 mån efter kontrakts skrivning...
Riktigt så pessimistisk behöver man nog inte vara....Vi skrev kontrakt på huset i December, skickade in bygglovet den här veckan, och beräknas ha huset stomrest nån gång i Juni. Det var väl efter det ni ville ta över själva?
 
Vi ska bygga med Myresjöhus och de har en leveranstid på huset på ca. 15-22 veckor ( beroende på hur mycket fabriken har att göra ) från slutbeställning till att huset stomreses på plats.Sen räknar de med 20 veckor att färdigställa huset, men det skulle ni göra själva om jag förstod rätt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.