Vi skall bygga hus nu till våren och jag läser mer och mer om passivhus och vill nog bygga något sådant.

Läst lite om att det är från och tilluftsventilation med återvinning (FTX) i passivhusen,
Men då är det bara värme som kommer i ventilationen väll och man kan inte ha golv värme eller ?

Frånluftsvärmepump funkar på samma sätt fast det är kopplat på ett vattensystem men då kan det inte kallas passivhus för det är en pump som tillför energin eller har jag fel.

Jag skall isolera grund 30 cm väggar 40 cm tak 50 cm lägsta u-värde fönster så jag undrar vilket värmesystem skall man ha ?? Vill ju ha golvvärme.

En djungel detta.

Jag bygger gärna lite dyrare och sedan har ett mycket lågt energibehov på huset med ett bra system + solfångare

Tacksam för alla svar
 
Hela tanken med passivhus är ju just att dom skall vara passiva, dvs utan aktiv uppvärmning. Golvvärme är utan tvekan att räkna som aktiv uppvärmning.
Bygger du med kraftig isolering och golvvärme så kommer det innebära att det antingen blir okontrollerat varmt inne, eller att golvvärmen aldrig är igång...

Ett välisolerat trägolv behöver dock, enligt min personliga åsikt, ingen golvvärme för att kännas varmt.
 
Tror det du fiskar efter är ett passiv+ hus, alltså det är ett hus som egentligen genererar mer energi än det dra, genom att använda solfångare och isolerat som ett passivhus. Jag är personligen ingen expert, men vi hade Varis Bokalders i några kurser och han pratade väldigt mycket om byggekologi och just om olika typer av passivhus. Googla honom så hittar du säkert massa, eller ja ring honom, han e en go kille!
 
Mikael_L
danieldanieldaniel skrev:
Läst lite om att det är från och tilluftsventilation med återvinning (FTX) i passivhusen,
Men då är det bara värme som kommer i ventilationen väll och man kan inte ha golv värme eller ?
Exakt, ingen golvvärme med FTX.


Frånluftsvärmepump funkar på samma sätt fast det är kopplat på ett vattensystem men då kan det inte kallas passivhus för det är en pump som tillför energin eller har jag fel.

Jag skall isolera grund 30 cm väggar 40 cm tak 50 cm lägsta u-värde fönster så jag undrar vilket värmesystem skall man ha ?? Vill ju ha golvvärme.
Jag vet inte om "passivhus" som term är helt utrett, men helt klart tillför du värmeenergi med en FLVP, så det får ju vissa svårigheter att kallas passivhus.

Vill du ha ett riktigt lågenergihus (obs en annan benämning) med golvvärme skall du nog isolera grunden mer, och glöm inte värmeläckaget genom kantbalken. Ett golv med golvvärme i har ju högre temp än luften under taket, så det rimmar illa att ha golvet betydligt sämre isolerat än taket. Visserligen är marken under varmare än luften ovanför iaf i januari, men glöm inte sept-okt + mar-apr ...

Vi kämpar med exakt samma frågor just nu, och med en byggstart som närmar sig med stormsteg nu i sommar. ;)
Men golvvärme är nog helt spikat (jag kommer trivas så jä*** bra med det), så därför blir det inget passivhus, men lite funderingar finns på solfångare, kamin och ev vindsnurra, men det är bara så svårt att strikt ekonomiskt motivera detta.
Frånluftsvärmepump är däremot spikat nu, inte alls det bästa, men en totallösning (värme, varmvatten och ventilation) till en investeringskostnad som får alla andra alternativ att rodna.
Men FLVP + golvvärme och rejält bra isolerat överallt hoppas vi betyder riktigt låga driftskostnader, men inte något passivhus direkt.

Jag fortsätter bevaka denna tråd, då det engagerar mig så mycket just nu. Hoppas det ramlar in en hel del andra synpunkter och att jag ev kan bidra med mer.
 
Vi håller på att bygga ett hus i Dalarna med ungefär samma specifikationer (har 60 cm på vinden) och har installerat golvvärme via jordvärmeslang. Ventilationen är ett FTX-system som återvinner en stor del av den utåtgående värmen och om det inte finns någon form av uppvärmning finns det ju ingen värme att återvinna så det går alldeles utmärkt att ha golvvärme!
 
Mikael_L
Är inte en tanke med passivhus att man ska klara sig med den värme som blir från människor (och i tillämpliga fall djur), matlagning, kyl/frys, TV-apparater, värme från belysning, värme från alla mobilladdare och sån där stand-byutrustning ... osv osv.

Alltså ingen "ren" uppvärmning, utan endast restvärme.
 
Glöm inte tätheten (luftläckaget) när ni funderar på lösningar för att bygga energisnålt.
Vi kämpar med det (inte helt lätt dock, då branchen är rätt ovan vid det än så länge). Det är höga krav på detta för passivhus. Vi bygger dock inte passivhus tyvärr, utan försöker få till någon form av "lågenergihus".

TeWa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.