det är alltid bra att ha lite info om var gränsen går i alla fall.
jag provade att använda den som skruvdragare en gång. Jag hade ett par riktigt envisa skruvar som skulle igenom 7 cm trä, så jag tänkte att det grejar nog gamla besten. Jodå, and then some, som amerikanarna säger.

Den slet av mitt bästa Makita-bit och toppen av bitsen stannade kvar i skruven. I och med att det inte finns någon broms på den tog det en stund innan jag hade bemästrat den gamle boschen som skruvdragare, men visst fasen gick det. Nånstans därefter föddes tanken om att jag kanske borde skaffa mig en skruvdragare också...
 
Symbolen på handtaget betyder att maskinen har elektronisk varvtalsreglering, typ tyristor.
Scintilla SA är Bosch:s stora maskinfabrik i Schweiz.
 
fatboy_kim skrev:
det är alltid bra att ha lite info om var gränsen går i alla fall.
jag provade att använda den som skruvdragare en gång. Jag hade ett par riktigt envisa skruvar som skulle igenom 7 cm trä, så jag tänkte att det grejar nog gamla besten. Jodå, and then some, som amerikanarna säger.

Den slet av mitt bästa Makita-bit och toppen av bitsen stannade kvar i skruven. I och med att det inte finns någon broms på den tog det en stund innan jag hade bemästrat den gamle boschen som skruvdragare, men visst fasen gick det. Nånstans därefter föddes tanken om att jag kanske borde skaffa mig en skruvdragare också...
Den är inte lätt att bemästras på det sättet. Det finns en stor hög rund grej separat för detta. Man sätter den i borren, och håller man på undre delen skruvar man i, och på övre deln skruvar man ur (tror det var så), och med en reduktion på 10 på varvtalet har jag för mig. Grejen gör den långsammare och starkare...

--- Mats ---
 
vad gäller elektronisk varvtalsreglering tror jag att den för länge sedan har tackat för sig. Ketchupeffekten är det som erbjuds på min maskin, allt eller inget.
 
fatboy_kim skrev:
vad gäller elektronisk varvtalsreglering tror jag att den för länge sedan har tackat för sig. Ketchupeffekten är det som erbjuds på min maskin, allt eller inget.
Om du utan last kan få fram olika hastigheter har du fortfarande fungerande elektronisk varvtalsreglering från den tiden. Konstantfart och lastoberoende varvtalshållning var inte riktigt där...

Det är därför tidigare nämnda synnerligen mekaniska grej fans och såldes som tillbehör.

--- Mats ---
 
Min varvtalsreglering funkar utmärkt.

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.