Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hemmakatten
Om grannen inte vill betala något och dessutom menar att ni skall kräva kommunen på pengar för grannens förbrukade el, så skulle jag vänligt men bestämt upplysa grannen om att ni om ett dygn skruvar ur säkringen som går till hans garage och hönshus, samt att ni naturligtvis skall vända er till kommunen efter det.

Att ge grannen ett dygn på sig att ordna skarvsladdar för att dra ut el till hönshuset är mer än tillräcklig tid. Har han inga skarvsladdar tar det säkert inte mer än en timme eller så att åka o köpa en sladd.

Att fortsätta försörja grannen med el skulle jag inte göra. Han har själv ansvar för sina höns, inte ni.
 
Redigerat:
Det här måste vara ett klockrent "dolt fel" som mäklaren försäkring alt. säljaren ska ersätta. Jag skulle inte bråka med grannen, utan istället kräva av säljaren att ersätta er för era merkostnader på elräkningen samt kostnaden att koppla bort grannens garage från er anäggning.
Det är olagligt enl.El-lagen att mata flera fastigheter på det här sättet.
Det blir förmodligen betydligt dyrare för säljaren att strunta i era krav och i stället ta straffet+ kostnaden att göra anläggningen laglig.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
O
Visst är 4-5000:- massa pengar men inte tillräckligt för att få en taskig grannsämja. Åtminstonde inte i det här fallet. Troligtvis har han inte varit helt medveten om kabeln dragning. Och även om jag har en taskig ekonomi så skulle jag inte bråka med grannen om dessa pengar, då jag inte vill vara alltför mycket ovän med min granne... Skillnaden hade varit om han hade "stulit" el från mig med flit. Han kan som sagt var komma över med lite färska ägg då och då!
 
En granne som inte vill göra rätt för sig, även om det bara handlar om 4-5000:-, är inte en granne man bör odla någon vänskap med. Att stryka en sådan person medhårs är helt vansinnigt. Vare sig jag själv har en dålig ekonomi eller ej har inte med saken att göra. Att skänka efter och kompensera detta med några ägg då och då är rent befängt. Vad blir det härnäst?
 
  • Gilla
  • Älska
och en till och 2 till
  • Laddar…
Oavsett vems felet är så skulle jag om jag vore den granne som "stulit" el från en annan granne även om det var helt ovetandes göra rätt för mig utan minsta diskussion och sedan ta en eventuell diskussion med kommunen i det här fallet. Kan inte fatta hur en granne som bevisligen förbrukat el som någon annan stackare, i det här fallet TS, fått betala utan att skämmas lämnar ansvaret på dem att reda ut eländet och inte har en tanke på att göra rätt för sig. (I det här fallet är det väl knappast TS som jobbar på en taskig grannsämja)

Att man har en idiot till granne är kanske inte kul men att bara betala och se glad ut känns inte som något lockande alternativ. Om grannen vägrar, skulle jag väl då rekommendera att följa grannens råd och kontakta kommunen och göra de uppmärksamma på den el som grannen bevisligen förbrukat och vänligt be dem kompensera för den extra kostnad som det inneburit och sedan lika snällt be dem kräva summan av grannen i sin tur. Det borde också funka eftersom de är skyldig till strulet från början. Med lite tur/otur så kräver också kommunen in pengar för förbrukad el längre tillbaka i tiden av den trilskande grannen:D
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Poffan skrev:
De är kommunen som ägde innan oss. Jag har sagt åt grannen att jag misstänker att kommunen kommer kräva pengar men han tycker att de är kommunens fel eftersom dom inte kopplat från elen när han köpte sitt hus, de är därför han tycker att vi ska kräva kommunen på pengar.
försöker hitta svar på hur hönshuset satt ihop eller inte med grannens hus?
om han köpt det i ett senare skede eller så av nån annan för att bruka det så vet han ju mycket väl om att inte hans elabbonemang gick dit in eller?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
va i? Jag bor i samma kommun, och inte finns det överskott i kassan direkt. Undrar hur många år vi skattebetalare fått betala för detta...
 
  • Gilla
Anders Johnsson och 1 till
  • Laddar…
Tycker också det är konstigt att man förbrukar man 2812 kilowattimmar extra utan att känna till det. Hade det varit åt andra hållet hade han sannerligen upptäckt det. Förbrukningen motsvarar minst en normalvilla. Hade jag vart grannen hade jag pyntat direkt, utan att snacka.

Finns något som heter "ond tro" i lagen. Hoppas kommunen kräver tillbaka varje öre. och dessutom kräver skadestånd + ränta på pengarna. Snacka om osmart granne som tror att han kan komma undan.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
fabban skrev:
nu har jag äntligen skruvat ur säkringarna som löper över till grannens garage med tillhörande hönshus. av någon anledning så har lampan "gått sönder" så nu får dom nöja sig med en vanlig glödlampa efter vad jag har förståt. (frun pratade med grannen idag när jag jobbade)
och han tyckte att vi skulle höra av oss till kommunen för att klaga och begära ersättning. fast då undar jag hur långt tillbaka kommunen kan kräva ersättning av grannen för elen som han eventuellt har förbrukat.
och vad kan kommunen och fortum göra åt saken egentligen?

Så lägligt att den svindyra energislukande lampan helt plötsligt gick sönder! haha. taskigt läge det här. riktigt dåligt av honom att inte hosta upp pengarna. de flesta som har gratis el brukar ju veta det.

dra en sladd till honom och förbruka lika mycket från hans anläggning. kanske bygga ett hönshus? ;)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Fabbe vad har hänt!!???
Jag får ju hoppas att ni blir lite tuffare och slår näven i bordet, (personligen skulle jag slå näven på grannen ;o)

Självklart tycker jag och alla andra vettiga personer att grannen givetvis ska betala utan snack...
Vill han sen driva fallet mot komun gör det... Det är bara han som kommer "förlora" på det. Han har ju uppenbarligen vetat iaf inte han betalade elen.. med tanke på att hans lampa bara "gick sönder"...
Jag fattar att det inte är lätt.. men bjuda på över 5000kr det skulle jag aldrig göra till en sån granne som inte erbjuder sig att betala direkt.
Hoppas det löser sig! Skriv hur det löste sig tror säkert att fler än jag är nyfikna...
mvh Niclas på www.biobygget.se
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Hoppas ni ser till att kommunen får reda på det i alla fall, så att de kan ta ställning till huruvida de vill försöka kräva de tusentals kronorna skattebetalarna därmed bekostat åt grannen! Det blir väl några hundra tusen om man räknar tio år bakåt i tiden... Däremot kan det nog bli svårt att hävda att det skulle vara ett dolt fel vid ert fastighetsköp, eftersom undersökningsplikten rimligen också måste omfatta fastighetens orimliga elförbrukning.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Jobbig situation, helt klart. Har flyttat till hus för mindre än ett år sedan, och kan tänka mig in hur det skulle kännas i samma situation.

Man vill självklart göra allt för att inte bli ovän med grannarna, men att bli utnyttjad sådär... Grannens sätt att "slå ifrån sig" tycker jag tyder på att han visste om läget likssom det faktum att han kopplade in en energisnålare lampa.

Som andra här sagt, vems felet än är att det var felkopplat så har han ju de fakto förbrukat elen, och det borde han ju självklart betala för. Hur kan han argumentera mot det?

Lycka till!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
_Speedo_ skrev:
Som andra här sagt, vems felet än är att det var felkopplat så har han ju de fakto förbrukat elen, och det borde han ju självklart betala för. Hur kan han argumentera mot det?
Om grannen hade vetat om kostnaden så kanske han hade gjort någon form av elbesparande åtgärder eller kanske rentav lagt ner hönseriet.

Jag tycker fortfarande att kommunen ska ta smällen, åtminstone i första omgången gentemot TS.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
tobor skrev:
Däremot kan det nog bli svårt att hävda att det skulle vara ett dolt fel vid ert fastighetsköp, eftersom undersökningsplikten rimligen också måste omfatta fastighetens orimliga elförbrukning.
Den höga förbrukningen kan såklart inte vara ett dolt fel, men att fastigheten även försörjer delar av grannfastigheten med el är näst intill omöjligt att upptäcka vid ett husköp, dessutom o-lagligt
En hög elförbrukning kan bero på allt möjligt, men ingen köpare kan lastas för att han/hon inte kollade att ledningsnätet förgrenade sej in till grannen.
Att grannen är en stövel står ju helt klart, så den är nog utsiktslöst att slösa sin ungdom på på den.
Om det nu är kommunen som sålt och avstyckat så får dom se till att anläggningen blir laglig igen.
Jag kan inte juridiken, men det borde vara möjligt för kommunen att även kräva din granne på förbrukning, ett antal år tillbaka.
 
  • Gilla
MorpH och 1 till
  • Laddar…
Bästa tråden jag läst på detta forum :-D Spännande o kul! ..trist för dig dock.

Jag hade givetvis ringt både mäklaren, kommunen, nätägaren, elleverantören och kanske försäkringsbolaget för att berätta om situationen, du kan få svar på många av dina frågor då detta säkert hänt många gånger förut hemma hos andra husägare. Detta behöver ej resultera i sämre grannsämja utan du ringer för att du vill ha råd och kanske hjälp. De kanke vet på rak arm vad som skall göras om vem som skall betala. Kanske tom. rika nätägaren Fortum eller tom. kommunen visar godwill o betalar dig för förbrukningen och urkopplingen. Om grannen senare får nått brev av kommunen eller liknande är skit samma, tror inte det blir sura miner för det, förr eller senare måste någon 3:e part blandas in ändå för att reda ut/koppla ut denna eldragning.

Tkr som alla andra här att din granne inte gör rätt för sig! Tyvärr finns det allt för många envisa surgubbar i vårat land som aldrig skulle kunna svälja sin stolthet, eller vad det är. Du får väl spela trevlig och hoppas han inte får frispel över något så det inte blir dålig sämja resten av livet. Skulle kännas skönt om han fick ta fram lädret och pröjsa lite i alla fall.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.