Hallå forumet!
Jg har lite funderingar om varmavttenberedare. I vårt hus har de "glömt" att göra grovingång eller pannrum, så vi har varmvattenberedaren (och inkommande vatten) badrummet. Nu är det hög tid att byta den och renovera badrummet och i samband med det har jag ett par frågor:

1. Vi har en f.d gästtoalett precis utanför badrummet som sedan den gick sönder fungerar som städskrubb istället. Nu funderar jag på om man kan ha varmvattenberedaren där eller om det finns nåt som talar emot det. En granne har tvättmaskin och torktumlare där så att utrymmet räcker till vet jag, varmvattenberedare har ju samma mått. Tänkte mer på om det funkar att ha den nån annanstans än förut. Vattenledningen till badrummet på övervåningen och till köket går via gästtoaletten efter att ha gått runt väggen hela vägen i badrummet, så det skulle bli väldigt mycket kortare varmvattenledningar med den placeringen. Avloppet till tvättstället eller till toaletten borde väl kunna göras om till ett normalt golvavlopp för säkerhets skull utifall att varmvattenberedare skulle börja läcka?

2. Vad ska man ha för varmvattenberedare? Då vi har direktverkande el kompletterad med luftvärmepump är jag sugen på en med solpaneler av nåt slag. Nån som vet några bra modeller?

3. Och så var det storleken. Det ska räcka till ett par badkar efter varandra (vi är en mamma och två döttrar som kvällsbadar och en pappa som morronduschar i familjen). Vissa hävdar att 150-200 liter räcker. Gör det verkligen det om man har ett rejält bubbelbadkar? Vi har 300 liter idag och det räcker knappt till ett badkar och en dusch, men jag tror den är inställd på rätt låg temperatur (skyltarna är obegripliga...).
 
1. Visst går det bra.
3. Vår är på 35 liter. Räcker utmärkt till 2 duschar (nästan) efter varandra;)
Räcker dock inte till hästen...så vi skulle kanske behöva en liite större.
 

Bästa svaret

Hej.

Det ska vara tätskikt på golvet i ett rum där en varmvattenberedare finns,så ska du sätta in en brunn på gamla toalettavloppet så måste du göra om hela golvet.

Använd ej gamla tvättställsavloppet för det är antagligen bara 50mm.

Så vitt jag vet finns inget krav på tätskikt på väggar i rum med varmvattenberedare.

300 liter har jag själv här hemma och det räcker till vårat bubbel nästan 2ggr , sen är vattnet kallt. bubblet är 135cm x 135cm för hörn. Ska ni bada 3ggr per kväll så kanske man ska en något större.

Nibe gör bra varmvattenberedare, kolla om de har någon med paneler.
 
Att göra om hela golvet är ju inget stort jobb i det lilla utrymmet. Rätt viktigt dock att göra det, grannen fick en läcka därinne (toan sprack och rann hela natten), de fick byta alla golv och liter på hela bottenvåningen.

Det man får kolla är väl avloppets kapacitet, så att det "sväljer" tillräckligt snabbt. Fast har den gamla varmvattenberedaren hållit sedan 1971 ska väl en ny hålla några år ;-)

Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.