Jag har en möglighet att installera en CTC 1100 från -95 i huset. (Min far skall byta till fjärrvärme)
Till denna panna hade jag tänkt att sätta en pellets-brännare som brinner framåt typ pellx.

Fram till att jag läste Råd och Röns test av pellets-brännare med gamla pannor (bla ctc1100) så trodde jag detta var en OK lösning. Men Råd och Rön tycker CTC 1100 är olämplig med pellets-brännare eftersom den har en liten eldstad och trånga rökgasvägar.

Är det någon som har några erfarenheter av CTC1100 och pellets?
Har ni haft några drift-problem med denna lösning?

/ Martin
 
Min granne har 1100 + Pellex. Det funkar perfekt. 1100 är bra panna!
 
Jag sitter i samma sits. Hade i princip bestämt mig för att sätta in en Thermia Bequem i min CTC1100 när oljan tagit slut, men nu lutar det åt att man får tänka om :( Kanske blir det bergvärme i alla fall...

När jag hade en pelletsförsäljare här så var det inga problem med 1100:an, men det är klart, han vill ju tjäna pengar... >:(
 
Alla pelletsbrännare med framåtriktad låga, fungerar med CTC1100.
 
Mangelito skrev:
Alla pelletsbrännare med framåtriktad låga, fungerar med CTC1100.
Inte om man får tro Råd & Rön. De har testat 1100:an tillsammans med euronom brännare med framåtriktad låga. Detta var väl den bättre av de 3 brännare de testade men inte bra ändå i denna panna.
Jag vet inte hur de har testat pannan, men deras tester brukar vara bra.
Det intressanta nu är och höra med dem som redan har pellets i denna panna för att se om de har andra erfarenheter av 1100:an och pellets.
 
Den fungerar ypperligt, men pannan håller inte lika länge...

Bentone/CTC rekommenderar bara framåtbrinnande brännare.
 
Om man läser testen så kan man konstatera följande.
CTC1100 har ett av de bästa testade värden (när det gäller verkningsgrad/ekonomi) med framåtbrinnande brännare, nästa i klass med den supermoderna Österrikiska pannan för cirkus ??????. kr.

Nackdel:
Trång i rökgasvägarna och liten volym i elstadsutrymmet, vilket innebär mer arbete med sotning och uraskning. Man måste alltså oftare ta bort askan i eldstadsutrymmet och flyaskan i rökgasvägarna.

Slutsats:
Med lite extra arbete så tjänar man stora pengar på att använda sin gamla CTC1100 med framåtbrinnande pelletsbrännare.
 
Hej

Jag blev också litet bekymrad när jag läste R&Rs test. Jag har inte en CTC utan en TMW Focus från 94a, en ren oljepanna, dvs med litet brännutrymme och trånga rökgångar.

Jag har installerat en Ecotecbrännare som har undermatning. Jag gick i alla fall på snacket om att framåtbrinnande brännare behöver askas ur oftare. Det var innan jag fattat att min panna kanske borde ha en brännare så lik en oljebrännare som möjligt. Min installatör (dvs ecotecsäljaren) hade en del diskussioner med TMW innnan installationen men de kom fram till att det skulle funka och det har det gjort, såvitt jag förstår. Som lekman har man ju inga möjligheter att avgöra om det brinner effektivt eller ej.

Jag tar alltid för vana att ta bort flygaskan varje gång jag askar ur (varannan vecka på vintern, oftare än installatören tyckte var nödvändigt). Skall tillägga att jag har motdragslucka som underlättar draget och på sommaren när brännaren går sällan så har jag tagit bort en baffel i brännkammaren.

Det känns i alla fall som att det funkar bra.

MVH/Martar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.