Om hantverkare diskuterar i forumet, vill du att deras yrkestitel ska synas utåt?

  • Ja

    116 Röster 53,5%
  • Nej

    51 Röster 23,5%
  • Spelar ingen roll

    50 Röster 23,0%
  • Antal röster
    217
  • Omröstningen stängd .
Byggahus.se är på konsumentens sida, vi brukar säga att det är - av och för konsumenten. Det är ändå ett faktum att många i branschen ändå är hos oss och diskuterar. Branschfolk får vara här, bara man diskuterar i rollen som konsument. Alla är vi ju konsumenter, trots allt. Vi har inskrivet i diskussionsreglerna att alla som är medlemmar hos oss ska diskutera som konsumenter och inte företagare. Vi vill hålla alla egna företagares särintressen på avstånd och sätta konsumenten i första rummet, alltid.

Oftast är det inga problem, men ibland skapar den här regeln konflikter. Särskilt tydligt blir det när man ska diskutera hantverkare, vad som är bra och dåligt med hantverkare etcetera.

Forumets ledning, bestående av administratörer och moderatorer diskuterar just nu om reglerna eventuellt skulle justeras i någon riktning när det gäller hantverkare. Vi vill därför höra vad ni medlemmar tycker i frågan om hantverkare i forumet.
 
Thomas59
Svarade nej på frågan. Att tillåta titlar är ju nästan detsamma som att tillåta företag/hantverkare. Titeln säger ju heller inget om kvaliteten på de svar som ges.

Kanske skulle man hellre införa en funktion som innebär att man kan ge betyg år personer som svarar. Nuvarande system visar ju bara hur många inlägg man skrivit men inget om kvaliteten på inläggen.

Då jag var ny på forumet fick jag kastat i ansiktet att jag minsann inte skulle tro att jag var någon och ingen skulle ta mina inlägg på allvar med mina kanske 20 inlägg då jag kritiserade svaret från en forumgud eller var det kanske tom svaret från en av de "OFFICIELLA" hantverkarna. Det kändes minst sagt märkligt.

Jag tror slutligen att svarsviljan kan påverkas negativt av att det uttryckligt finns "proffs" som skriver svar. Vem vill gå i klinch med en yrkesman som övat sig i åratal på att hantera kunder som ifrågasätter deras förehavanden och professionalitet.

Här på byggahus.se är vi alla nakna. Ingen är förmer än andra, ja förutom forumgudarna då:D. DOm måste ju faktiskt få ett erkännande om inte annat för orken att skriva så många inläggd^_^b
 
Svarade ja på frågan.
Tycker det kan kännas skönt att kunna få svar på en fråga av någon som är utbildad i ämnet och veta att han faktiskt kan det han pratar om. Inget ont om alla "hemmapulare" som svarar med sina egna erfarenheter, de betyder väldigt mycket de med. Är själv "hemmapulare" och försöker bidra om jag har något konkret att säga.
Dock ska hantverkarna inte svara som företagare utan som en sakkunnig i det aktuella ämnet.
Det måste ju också vara så att de som får titulera sig med sitt yrke kan bevisa att man faktiskt har utbildning inom detta (till er moderatorer/administratörer då alltså).

/Samuel
 
Svarar ja.
Idag svarar ju många hantverkare under sitt alias, skulle kännas proffisigare om man hade med en signatur med deras namn och företag.
 
Svarade nej, det framgår ändå efter ett tag om vederbörande deltar frekvent på forumet att han/hon jobbar med nåt i branschen. Yrkestiteln som sådan säger inte så mycket heller att det har sån betydelse på forumet.
 
Jan-Å skrev:
Svarade nej, det framgår ändå efter ett tag om vederbörande deltar frekvent på forumet att han/hon jobbar med nåt i branschen. Yrkestiteln som sådan säger inte så mycket heller att det har sån betydelse på forumet.
Svarade nej och håller med. Dessutom så kan en felaktig yrkestitel på någon som vill verka kunnigare än vad den personen är, ställa till en del. Tänk om en "eletriker" skulle ge råd i form av att han har en yrkestitel som elektriker här på forumet och inte är det. I själva verket är han en sockerbagare som gillar att hemmapula. Ve och fasa, det kan bli dyra råd.
 
altaxis skrev:
Svarade ja på frågan.
Tycker det kan kännas skönt att kunna få svar på en fråga av någon som är utbildad i ämnet och veta att han faktiskt kan det han pratar om. Inget ont om alla "hemmapulare" som svarar med sina egna erfarenheter, de betyder väldigt mycket de med. Är själv "hemmapulare" och försöker bidra om jag har något konkret att säga.
Dock ska hantverkarna inte svara som företagare utan som en sakkunnig i det aktuella ämnet.
Det måste ju också vara så att de som får titulera sig med sitt yrke kan bevisa att man faktiskt har utbildning inom detta (till er moderatorer/administratörer då alltså).

/Samuel
Har inget som helst med utbildning att göra.

För egen presenterar jag mig som avdankad beteendevetare. Hantverkandet "började" med att jag byggde mitt eget hus (ritade, konstruerade, sågade virket, samlade sten till murstock osv, osv, osv) och skrev 2000 inlägg här under annan signatur och läste tiofalt. Sedan började folk i omgivningen fråga mig om jag inte kunde hjälpa dem med deras problem, tog ut en F-skattsedel, och sedan har det bara rullat på. Idag är problemet att hålla det på lagom nivå som bisyssla.

Var det något jag lärde mig när jag började med mitt hus så var det att de utbildade proffsens rekommendationer ska man ta med en nypa salt! Svaren man fick då (och nu antar jag) är svar på vad som är standard att göra i en viss situation ("Lösning 1A") - inte hur man kan göra. Och å andra sidan så är ju många duktiga och jag tror att de hantverkare som hänger här är lite mer intresserade än andra.

Jag tycker frågan har så många bottnar så jag avstår att rösta.

Edit: Läser mitt inlägg igen och ser att det kan tolkas som att jag förringar utbildning i området. Inte alls. Menar att bara för att det står "Hantverkare" så innebär det inte på något vis att man har utbildning (och tar mig själv som (skrämmande?) exempel). Och som nämns så finns det oerhört duktiga hobbypulare här vars råd många gånger är väl så relevanta som vad branschnormerna säger.
 
Redigerat:
Har inte svarat alls än.. är lite kluven!

Som Havsutsikt säger.. Blir ju lite svårt att kontrollera att en yrkestitel som någon uppger verkligen stämmer?

Å andra sidan.. Om någon här ger ett felaktigt tips (yrkesman eller ej) så brukar det bli vilda protester rätt fort från andra d^_^b
 
Havsutsikt skrev:
Svarade nej och håller med. Dessutom så kan en felaktig yrkestitel på någon som vill verka kunnigare än vad den personen är, ställa till en del. Tänk om en "eletriker" skulle ge råd i form av att han har en yrkestitel som elektriker här på forumet och inte är det. I själva verket är han en sockerbagare som gillar att hemmapula. Ve och fasa, det kan bli dyra råd.
Men allvarligt, hur stor sannolikhet är det egentligen att någon skulle utge sig för att vara yrkesman utan att i själva verket vara det? Det är väl ändå vuxna, ordentliga och ärliga människor som sitter på detta forum och inga 13-åringar som gillar att jäklas med allt och alla.

//Patrik
 
Röstar NEJ ..

Så långt jag kan se ... ger sej kunnigheten allt eftersom i trådarna.
Att vara "yrkesman" är, tyvärr nog en falsk garanti för goda råd .. i varje fall i byggbranschen.
 
Rrrrr skrev:
Å andra sidan.. Om någon här ger ett felaktigt tips (yrkesman eller ej) så brukar det bli vilda protester rätt fort från andra d^_^b
Jo ger man ett tokigt råd så får man höra det snabbt :blushing: det tror jag är ett litet problem faktiskt eftersom dom flesta vet rätt d^_^b
 
En yrkestitel ger mer tyngd åt ett inlägg. Man kan känna sig lite mer säker med ett svar från en yrkesman. Och jag ser det inte som något problem om någon yrkesman skulle ge ett felaktigt råd - många skulle demontera det rådet direkt i alla fall.

//Patrik
 
Jag är skeptiskt.. men om någon vill ha sin titel där , låt dem, Som någon nämnde, det är väl snarare kvaliteten på svaren som är avgörande, Jag tycker nog att man ofta får lika värdefulla tips och kunskaper av lekmännen här som av hantverkarna,
Samla 4 hantverkare och du får 4 olika svar på hur det ska göras...
 
Jag anser att det är visad kompetens och förmåga att skriva och förklara väl som ger tyngd åt inlägg. Inte vad man kallar sig.
Sen kommer som sagt frågan om hur man kan garantera en tittel.
 
Låt texten tala för sig själv.

Att någon titulerar sig hantverkare är för det första ingen garanti för att det verkligen är en hantverkare, för det andra ingen garanti för att det är en duktig hantverkare.

Att någon tar betalt för att utföra ett arbete säger inget om kvalitén på det utförda arbetet, lika litet som utbildning är en garanti för att man lärt sig något.

Till slut kommer också frågan om vad en hantverkare egentligen är, och det tror jag faktiskt är omöjligt att definiera på ett konstruktivt sätt och utan långa formuleringar fyllda av kanslisvenska.

Nej, det rimligaste är att det fortsätter som det är med den saken, titlar kommer förvirra. Även den som vill anlita hantverkare eller ta råd från hantverkare måste själv kunna bedöma vad som sägs.

Var och en måste även här bedöma kvalitén på vad som skrivs, liksom var och en själv måste bedöma kvalitén på tilltänkta och utförda arbeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.