God kväll!
Håller på att renovera badrummet och ska självklart ha golvvärme..., men då jag/vi åxå funderar på att konvertera från direktverkande el till pellets, så tänkte jag lägga både el-och vattenburen golvvärme på samma gång :-/.

Nu till frågorna:
Kan man göra detta utan att bryta alltför många skrivna och oskrivna regler?

Elvärmekabeln smältlimmas ju fast i underlaget, men hur sätter man fast vattenslangen? När farsan la vattenburen värme använde vi skålade plåtar för att rören skulle ligga still, men iochmed att jag har gipsplatta på golvet funkar inte det....eller?

Tack för ordet!
 
Om du går in på Wirsbo's hemsida så finns där förläggningsbeskrivningar för olika bjälklagstyper.

Men i princip så handlar det om att man lägger rören i plåtar under spånskivan (och där finns det lite olika varianter beroende på vilken bygghöjd du vill ha).

Sedan så limmar du gipsskiva på spånplattan (med rätt speciallimm). och sedan elgolvvärme, flytspackel tätskickt och klinker, i nämnd ordning.

Det finns system med spårade spånskivor där lägger man plåtarna med rör mellan spånskivan och gipsen. Frågan är väl så om det går att få gipsen att sitta tillräckligt stabilt i spånskivan. Lim funkar ju inte i det läget, plåtarna ligger i vägen.
 
Du kan strunta i elkabeln helt och installera en wirsbo el push i stället. Då har du möjlighet att elvärma vattnet i slingorna när du inte får värme från VP/pelletsbrännare eller vad du har för uppvärmnig.

Det sitter en elpatron på pushen och den har en termostat där du kan välja hur varmt du vill ha.

/Zeb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.