Hej !

Vi har en Nibe Fighter 410p med radiatorer som huvuduppvärmning i huset 166 kvm byggår -93.
Sedan länge har vi tänkt sätta in en eldstad av något slag. I höstas slog vi till och har nu installerat en bjässe.. Nuna Unni täljstensugn som enligt papperen skall avge nära 60 kWh/ dygn. Ugnen var godkänd att elda i lagom till att kylan kom här före jul.

Sedan en lång tid tillbaka har jag fört bok på elförbrukningen. När vi nu började elda enligt instruktion så döm om vår förvåning när elförbrukningen var oförändrad trots ugnen:confused:. Vid samtal med Nibe så rekomenderade dem att montera in en rumsgivare (RG10). Detta är nu gjort men någon större skillnad har det inte blivit. Har kollat dygn för dygn och jämfört med mina gamla data. Förbrukningen ligger för närvarande vid -6 grader väderlek på 90 kWh/dygn.
Förbränningsluften tas utifrån.
Är det någon som har tips på inställningar av pannan? Kör nu på Värmekurva 7 och +2 på förskjutningen. Skall man kanske ställa ner effekten på fläkten så den inte ventilerar ut värme i onödan ? Andra tips?
Tacksam för svar!
/Johan
 
Redigerat:
har du möjligtvids varmare inne när du elldar? eller klarar rumsgivaren av att reglera ner värmen så du har exakt samma tempratur inne trots att du eldar.

börja med att justera in ditt radiatoreyetem så det funkar felfritt utan termostater
sen finjusterar du kurva & paralellförskjutning så denna funkar helt utan inne givare i alla väder
sen kopplar du in inne givaren & justerad denna så den kompenserar lagom mot vad kaminen ger.
när detta är klart ska allt funka
 
Hur menar du att man justerar radiatorsystemet utan termostater ?
Ja, det blir något varmare i rummet där rumsgivaren sitter men radiatorn är kall. Givaren är ställd på 21 grader och när jag eldar kan det bli upp mot 23 i det rummet givaren sitter. Givaren är placerad i i grannrummet till ugnen på en innervägg men strålningsskugga av ugnen.
7+2 är den inställning Nibe rekomenderade.
Vad tror du om fläkten då. Finns det ingen risk att man ventilerar ut den uppvärmda luften om kompressorn inte tar rätt på mer än 2kW.

/Johan
 
Kom att tänka på en grej till. Vad händer om man kopplar bort utegivaren och låter pannan endast styras av innegivaren ?
 
pannan styr inte på inne givaren. den styr på utegivaren, men inne givaren kan förskjuta skalan. Skalan förskjuts med så många grader som du har ställt in att den ska göra (rumskompensering) står standard på 4, men om du har den på 0 så sker ingen förskjutning.

Men vad är det du skriver, ellementen blir helt kalla, då ger j värmepumpen ingen värme, blir det inte varmt så ger inte kaminen nån värme???
 
Hej CarMan !

Jag kanske utrykte mig lite felaktigt. -Radiatorerna går ner i värme till att nästan bli kalla när täljstensugnen är riktigt uppeldad vilket är bra antar jag. Har funderingar på att byta plats på innegivaren och placera den på övervåningen någon stans eftersom rummen där uppe blir kalla. Ugnen värmer ju ändå största delen av nedervåningen och skulle sedan radiatorerna gå varma på nedervåningen så kan jag ju alltid strypa dem på termostaterna. Vad tror du ?
Provade igår kväll att flytta på plintarna till från och tillluften och skall nu se vad som händer om man kör på halva fläktkapaciteten.
En annan tanke som jag haft. vad skulle hända om man placerade utegivaren inomhus istället. Då lurar man kanske pannan att jobba mindre hårt? Kanske en tokig idé ?
 
utegivaren måste sitta ute på norrsida av huset.
Inegivaren går att justera så den blir känsligare, eller okänsligare, så det är inte säkert att du behöver flytta den.

om varmluften inte når övervåningen så blir det självklart kallare där om innegivare sänker värmen.

uppenbarligen sänks ju värmen så den borde dra mindre el.
om du kör utan innegivare o styr med termostater kommer elsäkningen att bli högre.
 
Johan Ö skrev:
vad skulle hända om man placerade utegivaren inomhus istället.
Då blir det kallt inne.
 
Upp.
 
Visst har det blivit skillnad med innegivaren men förbrukningen är fortfarande hög.

CarMan ! Jag har provat köra något dygn med utegivaren bortkopplad. Strömförbrukningen blev oförändrad. Pannan visade konstigt nog -51 grader på utetemp. Hade trott att det skulle stå ----- på kanalen för utetemp om man koplade utegivaren. Givaren är nu återkopplad.

Har allvarligt funderat på att köpa en till utegivare och montera inne istället. Min tanke är då att lura pannan att det är sommar i och med att täljstensugnen ändå värmer bottenvåningen och alla termostater är avstängda. Det är bara i två sovrum på övervåningen som extra värme behövs.

Vad kan vara fel med detta???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.