Det finns ju ett antal olika sorters stenmaterial: lättbetong, Leca, färdiga betongelement, olika sandwich-konstruktioner m fl.

Min fundering är hur man drar elen i alla dessa olika varianter? Jag har läst lite, och i en del verkar man dra VP-rör och sedan gjuta igen väggarn, i en del lättbetong fräser man in kanaler.

Finns det något generellt man kan säga om el i stenhus? Är det krångligare än i ett trähus?
 
Har hört olika bud om hur jobbigt det är men det skall tydligen vara rätt lätt att fräsa i lättbetong. Detta kan man ju enkelt justera i framtiden. Man har en fräs som gör två spår och som man sedan bryter bort mellandelen innan man fäller in röret. Därefter "murar man igen" det hela.

När det gäller gjuten betong måste man tänka till innan ordentligt. Där måste ju rören dras innan eftersom materialet är hårt, alternativt i den plast som brukar sitta innan för betongen eller bakom en gips/plyfa.

Jag är dock personligen inne på lättbetong i nuläget.
 
Vi bygger hus i betong och hade samma fråga runt el dragning. Det gick ut på detta att vi ritade vart någonstans i huset vill vi ha uttag osv och sedan finja gjot in rör och dosor vid väggtilverkning, Sedan klarar man eldragning på några dagars jobb. Om man missar någonstan får man fresa spår som i föregående svaret.

mvh
hari
 
när det gäller lättbetong finns det tre vägar att gå,

Köp ett manuellt verktyg som ser ut som en hake och dra upp spåren

Köp en vinkelslip med två skär (finns på jula) och bila ut mittenbiten

Hyr en riktig fräs på cramo och få perfekta spår direkt ;D Du behöver den ett par tre dagar och det kostar kanske 200-300 per dag
 
Med andra ord:
1) Jobbigast
2) Jobbigt
3) Minst jobbigt

Elektrikern borde veta, det är han som får spåra i mitt fall!
 
En variant är ju att dra det mesta i taket och köra ett nedsänkt innertak. Det finns flera fördelar med det; Kör man betongbjälklag slipper man spackla taket. Man slipper fräsa så mycket i väggarna utan gör bara spår ner från taket till uttagen eller strömställarna.

Med god elplanering och VVS-planering kan man bygga wetwalls med dold kabel-, rör- och ventilationsrörsdragning bakom reglad innervägg.
 
Vi kommer att köra ett innertak på undervåningen där vi däljer alla rör, mycket enkel dragning och vi behöver bara fräsa ner från taket.
 
  • Gilla
Gelsi
  • Laddar…
Hur mycket sänker man taket med ett sådant innertak?

Vilket material används? Är det takgips?

Hur gör man med taklampor? Fäster man dem i det "riktiga" taket?

Och vad blir kostnaden?
 
Vi kommer att s'kna 12 centimeter och det lutar åt gips, det är inte rikitgt klart ännu från frugan :)

Om du har gips fäster du allting i det som vanligt.

Skälet till 12 centimerter är att vi ska få in ventilation där också, om du inte behvöer det kan du gå ner till 5 centimer.

Kostnaden ligger runt 100/m2
 
Tack för svaren.

Ja det tål ju att tänkas på. Det beror ju iofs helt på vad vi skall ha för stomme, huruvida det är enkelt att dra elen, men 5 centimeter är ju inte så farligt.
 
Jag kan tycka att utanpåliggande el-ledningar kan vara ganska charmigt. Oxå ser man var dom är oxå!
 
Hej
Har precis dragit ny el i mitt siporex-hus från 1951. Var hur lätt som helst. Hyrde en fräs på Cramo. En Hilti som arbetade enligt samma princip som den i Jula-katalogen(FERM). Dvs den fräste 2 parallella spår på där man sedan fick bryta bort mittbiten.
Cramo(I Östersund) hade däremot ingen modell som gjorde ett färdigt spår men det kanske finns på någon annan depå.
Jag har alltid tänkt att det är en nackdel med ett lättbetonghus i såna här fall men det var ju precis tvärtom. Jag gick in i ett befintligt vägguttag och ersatte det med en modern dosa och sedan gick jag vidare därifrån till två nya dosor som sedan gick vidare till utebelysning och ett nytt uttag. När jag fäst rör och dosor husfixade jag igen spåren. I samband med detta drog jag dessutom( jag i det här fallet är jag och elektrikern) nytt jordat i hela rummet. De gamla inbilade rören funkade klockrent och de 54 år gamla ledningarna som nu drogs ut såg ut som de kom från fabriken igår vilket talar för fördelen med rörsystem kontra utanpåliggande även om moderna ledningar säkert åldras vackrare än gammal bly-ledningar. I källaren har jag sådana ledningar och de faller sönder bara av att man tänker på dom.
Blev ett långt inlägg om ingenting och delvis o.t.....
MVh /LOB

ps: Mina väggar var ju dessutom putsade, om man gör detta innan putsning måste det ju vara ännu enklareds
 
lob skrev:
ps: Mina väggar var ju dessutom putsade, om man gör detta innan putsning måste det ju vara ännu enklareds
Kul att det var så enkelt, men det här med lagning/putsning har jag alltid undrat över. Klarar man att mura över rören man fräser in själv eller måste ett proffs göra det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.