Var på Skånemässan idag och vet mycket mindre än igår. I vårt "nya" hus sitter en CTC kombipanna olja och el med 125 liters vattenrymd. Panna är flongans ny och skorstenen stålfodrad. Kan väl säga att jag hade valt ett annat system...
Ingen automatik finns, gott om stora radiatorer utan termostater i hela huset (1,5 plan och källare 120+60).
Först tänkte jag docka på en luftvärmepump från ctc. Termia killarna sa det blev aldrig bra lönsamhet med det...köp vår kompletta lösning för 120000 och släng din nya panna
Ctc folket sa att det går fint att docka till men ännu bättre med deras kompletta anläggning för 88000.
Pelletsbrännar säljarna sa komplett lösning med brännare och veckomagasin ca 20000.
Det första jag kommer att göra är dock att plocka på min danfoss chuntmotor som blev över från gamla huset.
Om man fastnar för pellets är det någon som tänkt tanken ut att använda den gamla oletanken som storförråd för pellets ? Den är på tre kubik och lite för svinner väl för att man får ordna till med avrinning inuti den. Dock tror jag att det skulle vara ganska enkelt att flytta pellet därifrån till veckoförrådet med en tryckluft driven ejector. Lite induktiva givare och annat skoj från jobbet så skulle det kunna ske helt automatiskt.
Så kärnfrågan är pellets eller värmepump ?
Och använda oljetanken som storförråd bra ide eller bara dumt ?
Bästa pelletsbrännarna vilka är det ?
Och till sist är det lönt med termostater då man har chunt automatik ?
 
Termostaterna är bra att ha då du säkert vill ha svalare i vissa rum.
Oljetanken blir för liten 3000kg/650kg=4,6kbm + att du behöver nån kbm marginal...tror dom brukar rekomendera 6kbm.

Har dock sett en smart lösning på bulkförråd utan lutning(tar liten plats) som man kan bygga själv: Smalt förråd med extra "lös" botten fäst med gångjärn och två "winchar"....smala järnrör med backspärr.
bulk.jpg
 
Jag tycker shuntautomatiken är ett "måste" för min del. däremot har jag alla termostater helt öppna och jag är aldrig och petar på dem. Som lp75 skriver så är de bra att ha om du vill reglera vissa rum separat men jag har inte haft det behovet i alla fall . Självklart, tycker jag, ska du använda den panna du har. Väljer du pellets så får du mest användning av den. Kolla bara vilken typ av brännare som funkar ihop med pannan. I o m att du har en stålfodrad skorsten - kolla upp dimensionen på röret. Pelletsbrännare kräver mer drag än olja. Själv har jag 10 meter 90mm rör och det går utmärkt med Pellx - brännaren.
Jag kör med säckad pellets och veckoförråd. Vill dock övergå till bulk men har inte haft tid att bygga nå´t ännu. Bästa pelletsbrännaren? är nog tämligen subjektiva åsikter du kommer få. Jag har Pellx den går utmärkt för mig men om den är bättre än andra framåtbrinnande på marknaden kan jag inte bedöma. Det är snarare pannan som ska styra valet. Kolla runt med olika installatörer och bilda dig en egen uppfattning utifrån vad de har att komma med.
Lp75 har svarat på användandet av oljetanken.
 
Tackar för bra synpunkter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.