Patrik_Hed skrev:
Är något annat i huset strömlöst eller spisen beter sig konstig?

//Patrik
Se svaret ovan, Patrik :)
 
elmont skrev:
Har du kollat/bytt säkringarna den i centralen och huvudsäkringen vid elmätarn
Tror på att säkringarna farit...
 
Kolla även huvudsäkringen du har väl 3 st så det kan mycket väl lysa i ett angränsande rum
 
Fotografen skrev:
Tror på att säkringarna farit...
Men borde då inte övrigt i kåken vara svart? Eller är det så att det "ute på stolpen" där det finns tre säkringar kan vara så att en av dessa uteslutande är till köket? Jag kan dessvärre inte prova spis etc eftersom det just nu inte finns någonting sådant. Renovering pågår!
 
Patrik_Hed skrev:
Ahm, har du sett i dosan där strömställaren sitter om svart och blå är inkopplad på brytaren?

De är förmodligen matningen till uttaget. Och tändtrådarna från strömställaren går kanske upp i taket till en takdosa och ner till bel. eller dyl.

Du sågade då alltså av fas och nolla som gjorde att säkringen gick.
Nu när du skarvat och drog i säkringen så händer ingenting?

Har du dragit nå i trådarna så att fasen eller nollan har lossnat i någon dosa eller dyl.?

Är du en stolt ägare av en spänningsprovare?

//Patrik
Oj, ledsen Patrik, missade detta inlägg i all min iver!

Du beskriver allt på pricken känns det som. Ingenting har dock lossnat i dosa/uttag.

Tyvärr saknar jag en späningspovare, kanske dax att införskaffa!
 
ejeras skrev:
Men borde då inte övrigt i kåken vara svart? Eller är det så att det "ute på stolpen" där det finns tre säkringar kan vara så att en av dessa uteslutande är till köket? Jag kan dessvärre inte prova spis etc eftersom det just nu inte finns någonting sådant. Renovering pågår!
Gå och kolla huvudsäkringarna.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Gå och kolla huvudsäkringarna.

//Patrik
För att slippa åka några mil fram och åter - vilken styrka köper jag på dessa säkringar? Eller förresten, minns jag rätt så är det relativt nytt ute på stolpen, då kanske det är automasäkringar??

Tack för all hjälp!!
 
ejeras skrev:
För att slippa åka några mil fram och åter - vilken styrka köper jag på dessa säkringar? Eller förresten, minns jag rätt så är det relativt nytt ute på stolpen, då kanske det är automasäkringar??

Tack för all hjälp!!
Huvudsäkringar brukar aldrig vara dvärgbrytare. Inte så vitt jag vet i alla fall.

Amperestyrkan på huvudsäkringar brukar vara 16, 20 eller 25 A. Är det bara en liten stuga så är det nog 16 A.

//Patrik
 
Slå på stort och köp 16 20 och 25 Ampere så behöver du bara åka en gång nån av dom passar, jag tror du klarar ekonomin i alla fall :)
 
Det ska vi kunna mäkta med tycker jag :D

TACK ALLA för hjälp och engagemang! Spec. du, Patrik!
 
Ja antingen är det en huvudsäkring eller så har trådarna slitits lös i nån ända då du sågade av dem.
 
Redigerat:
C
Men är det så jobbigt att kolla först vilken säkring det är, om den nu är trasig?
 
Om det var jag som skulle felsöka så hade jag nog först och främst ritat upp det hela på ett papper så jag har klart för mig hur man har kopplat det hela. Är ju inte omöjligt att någon kabel har lossnat i andra änden, speciellt om det är snabbkopplingar.

Att ha en skiss är guld värt. då ser man hur elektrikern som har kopplat har tänkt. Därefter är det bara att börja mäta upp så du har 230 V där du förväntar dig, detta förutsätter att du kommer åt apparaterna och har en multimeter. Upp till dig vad du vågar dig på...

Lycka till!
/H
 
Allra först skulle jag kolla att den nya säkringen du satte in verkligen är hel. Byt mot en annan säkring som du är säker på fungerar.
 
Kommer osökt att tänka på ett nästan identiskt fall jag åkte på nyligen.
Kundens "snickare" hade sågat av ett rör med fas-nolla-jord när dom sågade upp ett nytt dörrhål. Kunden hade skarvat, men ingenting funkade.
Körde ungefär samma resonemang som i denna tråd på tel. med kunden.
Åkte dit och såg en prydlig sockerbitsskarv.:confused:
Ett litet aber bara....ledarna var inte skaladed^_^b
Byta plats på huvudsäkringarna, så ser du om någon är trasig, så slipper du en ev. bomkörning.
Men slå av huvudbrytaren innan du skiftar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.