Intressant och tänkvärt inlägg, frjo7205! Undrar om man kan finna spanskt välisolerat med golvvärme och snål värmepump.
 
De flesta har gasdrivna vattenradiatorer Vi själva använder AC, dvs varmluft. Elpriset är nu ca 2,50 :-/kwh. Mycket av den höga höjningen de senaste åren beror på den fullständigt misslyckade vindkraftsatsningen som spanien har gjort. Spanien är ett avskräckande exempel på hur den enorma satsningen på ’förnybar’ energi [sol & vind] där har eroderat landets industriella ryggrad. I den rapport som publicerades i mars -09 av ’Universidad Rey Juan Carlos i Madrid, framgår bl.a. följande:
* varje ’grönt jobb’ har kostat € 571.138 att ’skapa’, inkl. dryga € 1 mio per vindindustrijobb,
* varje ’grönt jobb, har förstört 2,2 arbetstillfällen i den övriga industrin, totalt ca. 110.000,
* varje installerad ’grön’ MW förstör i snitt 5,28 arbetstillfällen i övriga industrin, varav 4,27 pga. vindkraft,
* ackumulerad lånevolym medför en ytterligare höjning av elpriserna med dryga 30% enbart för att betjäna dessa.

Denna i sanning avskräckande rapport över verkligheten här:
http://juandemariana.org/pdf/090327-employment-public-aid-renewable.pdf
 
  • Gilla
pim_pim
  • Laddar…
Vad tråkigt att omställningen inte varit lyckad för Spanien. Jag ser i varje fall fram emot en solfångare på taket.
 
Jag tror inte att det blir någon omställning i Spanien och vi får hoppas att samma gäller Sverige. Vindkraften i Sverige är nu subsiderad med 1 :- /kwt.
Titta gärna på www.vindstat.nu så får ni en verklig bild av hur lurade vi är vad gäller vindkraften i Sverige.
Vad som gäller är utbyggnad av vattenkraft,tyvärr för närvarande politiskt omöjligt.
Vi får hoppas på en lång och riktigt kall vinter :)
 
Jag hörde att Danmark får 16% av sin el från vind. Vad är det stora problemet med vindkraft, enligt dig? OT, men det är ju ingen som skriver något om husbygge i Spanien. :)
 
Har en bekant som har verksamhet i Spanien. Arkitekt. Du kan pm:a om du vill ha kontaktuppgifter. Han kan säkert dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter om husbygge där nere.
 
Gracias Phillinea!
 
Heureka skrev:
Jag hörde att Danmark får 16% av sin el från vind. Vad är det stora problemet med vindkraft, enligt dig? OT, men det är ju ingen som skriver något om husbygge i Spanien. :)
Kom ihåg att man producerar och använder väldigt lite el i Danmark. Eftersom Danmark aldrig haft någon "eltradition" med vattenkraft som Sverige och Norge så har man aldrig gått över till elvärme, som nästan inte alls används för uppvärmning. Man har dessutom aldrig heller kunnat bygga upp någon elintensiv industri som höjer förbrukningen.

I huvudsak används olja, kol och naturgas för uppvärmning.

Givetvis eldar de inte med kol hemma, utan det är fjärrvärmeverk som körs på kol. För de utan fjärrvärme är det mest olja och naturgas som gäller.

Fossila bränslen för uppvärmning är kanske inte direkt framtidens melodi, men med låg elförbrukning blir det lätt att komma upp i en stor andel vindkraft. Eftersom de i Danmark inte värmer med el och inte har så mycket inland där vinden dör ut så fort det blir kallt så har de inte heller problemet som vi har i Sverige, att vindkraften stannar när den som bäst behövs.
 
Tack för det, Ordain. Intressant läsning.
 
Marknaden vad gäller konstruktionsmateriel är upp-och-nedvända världen jämfört med här. Allt trä är (vansinnigt?) dyrt medan allt som har med murade konstruktioner att göra är väldigt billigt. Inte så underligt då att de flesta hus som byggs muras, antingen som direkt bärande konstruktioner eller med en betongstomme och utfackningsväggar. Hur du än väljer att bygga bör du lägga in isolering i både tak och väggar, det kan bli rejält kallt ute, vilket ger ett outhärdligt klimat inomhus om du inte isolerar.

Inomhus är det är vanligt med invändig puts som målas, alternativt kakelsätts. Kakel och klinkerutbudet är mycket stort och inte dyrt heller - med svenska mått mätt i alla fall.

Jag skulle ta ledigt och övervaka arbetet på plats om jag skulle bygga nytt eller bygga om. Men det skulle jag göra hemma i Sverige också.

Mina erfarenheter gäller för Andalusien.

lycka till

/per
 
Tack för det, Per! Det gav lite mer kött på benen. :)
 
Hej Per
Och var skall du lägga isoleringen ? normalt är det spända tak och var skall du placera ison. Det är nog bara att acceptera att spanjoren bygger för varmt klimat och svenskarna för tvärtom.
I sverige får ni kanske satsa era pengar på reinfelth som kan bestämma hur stor tempökningen skall bli i världen. :)
Mina erfarenheter gäller Alicante.
 
Herc skrev:
Hej Per
Det är nog bara att acceptera att spanjoren bygger för varmt klimat och svenskarna för tvärtom.
.
Isoleringen skyddar mot värmen med!
 
@ Herc
Jag håller med om att det kan vara problematiskt att tilläggsisolera ett redan befintligt hus.
Men det möter inga som helst problem att planera för isolering i tak och väggar om man bygger nytt. Och som kamilenski skriver - isoleringen bromsar även värmeinflödet då det är hett ute. Det finns ingen anledning att inte isolera ordentligt.

/per
 
Precis. Ett välisolerat hus bör ju fixa både kyla och värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.