Hej,

Bor idag i villa med källarvåning (70+70kvm) Hade tänkt bygga ut markplan med ca. 30kvm med fokus på ett till sovrum och större kök. Någon som har gjort liknande jobb och var hamnade ni i kostnader på ett ungefär?

En annan tanke är dräneringen... rent logiskt borde man ju göra en omdränering innan utbyggnad då nuvarande dränering är från -82 men tänker även så att det kanske inte behövs just på den grundmuren på samma sida där utbyggnad ska ske då det bara är grundmur in mot verkstad, tvättstuga och matförråd. Enda förändring som ska göras i källarvåning som angränsar mot den grundmuren är att bygga om tvättstuga till badrum, helt i klinkers o kakel. Mao. Inget organsikt mot den sidan av grundmuren alls.

Poängen är då att man isf. kanske kan komma undan med att bygga ut först och sedan dränera övriga grundmurar i efterhand.

Nu tänker säkert många, men varför i helvete gör du inte bara en komplett dränering innan utbyggnad så slipper de ens fundera. - Jo för att jag kanske delvis kan komma undan billigare på detta sätt om det funkar och sedan väntar vi tillökning och behöver egentligen i första hand lägga krutet på boendeyta.

Några tankar? :)
 
Redigerat:
Jag gillar inte idén att göra en utbyggnad som hamnar bredvid en källare och därmed försvårar möjligheten att dränera om källaren... Skulle du ändå göra det bör du absolut dränera om den sidan innan du bygger tycker jag!

Själv ska jag också bygga ut 30kvm men det blir även källare och övervåning (30+30+20 kvm). Jobbigare? Javisst! Men "rätt"!
 
Hittade det här svaret under fråga byggnadsingenjören:

"Det finns inga problem med att bygga till med platta på mark eller krypgrund även om man kar källare under det befintliga huset.

Att bygga källare ger visserligen fler kvadratmeter förrådsyta utan att byggnadsytan på tomten påverkas. Men att bygga källare kostar mycket per kvadratmeter vilket gör att de flesta avstår.

Ur dräneringssynpunkt så ser jag inte heller några problem att bygga utan källare, speciellt inte om man som ni har sandig mark under byggnaderna."
 
Håller med - bygg källare!

Det är väldigt billiga kvadratmeter när man ändå håller på.
Det som kostar extra är väl i stora drag lite mer grävning, murarna och bjälklag ovanpå källaren. Plattan blir ju samma oavsett om man gräver ner den 2,5 m i marken eller inte.

Och så inredning så klart. Men ser man det som förråd till att börja med, så blir det ju inte så dyrt. Billig klinkers och puts+färg på väggarna.
 
Men jag har redan 70kvm källare som jag knappt använder i dagsläget, jag kommer dock att göra iordning där och få användning av den ytan senare men att bygga 30kvm till i källaren känns ju overkill. Surt att lägga pengar på nåt som man inte behöver.

Man tycker ju att det inte borde vara något problem att bygga till utan att bygga till källare i dagens läge. Om en byggnadsingenjör till och med säger att det inte är några problem så förstår jag inte riktigt varför folk har inställningen tvärtemot?

Förklara gärna varför isf. så man blir lite klokare! d^_^b
 
Jag skrev ju varför jag anser att det är dumt att gjuta platta bredvid en källare! Du kan inte göra om dräneringen! Visst kan det gå bra; det lär inte vara lika mycket fukt under plattan du gjuter. Ska du låta dräneringen runt plattan gå i samma nivå som dräneringen till källaren?Hur som helst beror det en hel del på markförhållandena (som ingenjören skriver!) ifall det blir lyckat eller ej, och säker kan man aldrig vara med denna lösning. Bara för att du hittat en ingenjör som tycker det är ok så behöver det inte vara så!
 
Jo jag såg att du skrivit att det beror på att man inte kan göra om dräneringen men det hade jag ju redan klargjort själv i mitt första inlägg! Frågan är om det verkligen skulle vara ett problem att skippa dräneringen just där när det inte finns något organsikt anslutet till den yttermuren. Och vad folk har för åsikter om det?

Som sagt jag behöver inte mer källaryta, det är ju bara onödigt att lägga pengar på något man inte behöver och då undrar jag om det finns något alternativ att kringgå det om man ändå vill bygga ut. Folk måste ju ha byggt ut utan källardel förr tycker man. Vore fint med lite feedback från de som har erfarenhet från ett sånt bygge, om det finns några såna här.
 
Du gör som du själv vill med din källare! Visst är det ok att ha en källare som inte är perfekt; vad jag inte gillar är att utesluta möjligheterna att förbättre den!

Om jag tittade på ett hus där källaren inte kunde dräneras om isoleras utvändigt för att användas som boyta så skulle jag dra öronen åt mig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.