Hej

får ju höra oss för -har inte sett det nånstans o det kanske finns en anledning till det som jag inte tänkt på?

sitter o viker sig dubbel för att få rätt på alla inbyggnadsdetaljer o kyl o frys oallt ska matcha o ditten o datten i nya köket.

Fick en tanke att bygga en avdelning som ska vara kyl, frys, ugn, skafferi öppet utan luckor men med ett skjutparti framför -typ till garderober....

Välja färg o form efter köket i övrigt.

Kan det fungera eller blir det helt konstigt i köket :-S Kanske superomständigt med dörrarna eller hur tänker ni?

:confused:
 
ingen som har ngn kommentar kring detta, eller jag är oklar om hur jag menar?

MVH Anna
 
Jag tycker det låter opraktiskt. Skjutdörren kommer att vara ivägen för det mesta eftersom den hela tiden täcker den "andra halvan".
 
mmm jo det är en aspekt i det hela -men man kan ju bygga med flera skjutdörrar också -lite kan vara att vi då endast behöver ett barnlås också inte en hel flock :( o att det kan ge så "clean" o diskret känsla som möjligt...


svårt :S
 
Jag tycker inte det låter helt tokigt. :) Just det där med opraktiskt om det hela tiden täcker en del av grejorna. Men kanske kan man oxå i ena "änden" bygga ett städskåp eller nåt som man inte går i samtidigt som det andra oftast. Då kan man enkelt skjuta dörrarna dit när man använder det andra. Då är de inte ivägen. Gäller nog oxå att ha kylen som man går i mest på den sida som man enklast öppnar så den inte hamnar i mitten och kräver att man flyttar flera dörrar. Det beror såklart mycket på vad för sorts kök ni är ute efter men i ett modernt enkelt kök tror jag inte det skulle vara fel.
 
Mikael_L
Finns det inte en risk att skjutdörrarna kommer stå öppna jämt, för att det blir opraktiskt att alltid behöva öppna två dörrar annars.
Då var det inte så mycket vunnet ...
 
Jag har sett en liknande lösning ritad och uppsatt. Kommer dock inte på var. Att sätta kylen bakom verkar dock lite dumt för den springer man i rätt ofta. Satsa i så fall i stället på kyl och frys bakom snickerilucka och tryck in resten bakom skjutdörrar. Vid närmare eftertanke tror jag det var en stor skafferilösning jag såg bakom skjutisar och det var nog från Nolte.
 
jag e helt inne på ditt spår!!! :) de hade varit assnyggt om man vill ha ett cleant utseende. idag har jag min frys/kyl i mitt gammla skafferi, öppna dörr, ta två steg in, öppna kyll/frysdörr, ta vad man ska ha. stänga dörren igen, två steg tillbaka, sen stänga dörr igen.
låtter jobbigt, men samtidigt så e de en vane sak.
kan hålla me om tidigare inlägg om att ha de man använder mest i en ände så man slipper flytta 3 dörrar för att komma åt kyl.
men annars en toppen ide!!!!!!!!!!!!!
 
Kanske inte det mest praktiska, men tror att det kan bli riktigt läckert om inredningen i övrigt är rätt. Vilket jag antar att den kommer för annars hade du ju inte funderat på idén från första början.
 
I ett av avsnitten av Grand Design (som går på kanal 9) hade de en liknande variant i ett kök. Fast inte helt vanliga skjutdörrar. Såklart. Man öppnade dem en och en som en vanlig dörr, och när den stod rätt ut i 90 graders vinkel, kunde man sen skjuta in hela dörren i skåpraden. I det huset var det helt rätt med denna "cleana" känsla, det var mycket rakt och minimalistiskt. Som byggankan skriver, det kan bli jätteläckert, förutsatt att resten av inredningen hänger ihop i samma stil.
Men, inte kylen undangömd, den används för ofta för att det ska upplevas som praktiskt. Ugn och mikro kan funka bättre. Skafferidelen beror på... Sällan-varor, mjöl och sånt kanske kan vara undangömda. Men inte frukostbrödet, oboy och liknande.
 
Jag skulle fundera på denna typ av lösning om köket är t.ex en vägg i vardagsrummet. Då kan det kanske vara bra att kunna gömma alla sakerna. Om köket däremot är ett eget rum så tror jag att det är rätt onödigt. Det kommer att sluta med att alla dina skjutdörrar är hoptryckta i det hörn där de är minst i vägen, för du orkar inte hålla på och öppna dem varje gång du ska göra något i köket.

Och skulle jag göra skjutdörrar på köket, så skulle det nog vara på förvaringen. Inga luckor bakom som ska öppnas, typ kyl och ugn, det blir bara krångligt.
 
Mikael_L
I min värld skulle det mest intressanta vara en lösning att gömma undan alla visuellt nedskräpande maskiner. Jag tänker då på vattenkokaren, brödrosten, kaffebryggare/espressomaskin, stavmixer osv osv ...

Kanske en djupare arbetsbänk där innersta delen går att gömma bakom jalusi eller skjutluckor...
 
Mikael_L skrev:
I min värld skulle det mest intressanta vara en lösning att gömma undan alla visuellt nedskräpande maskiner. Jag tänker då på vattenkokaren, brödrosten, kaffebryggare/espressomaskin, stavmixer osv osv ...

Kanske en djupare arbetsbänk där innersta delen går att gömma bakom jalusi eller skjutluckor...
Det där håller jag verkligen med om!!!

Gällande kyl och frys finns det ju integrerade maskiner så att de smälter in med resten av köket. Vi har gjort på det sättet. Visst de har lite mindre volym än de vanliga maskinerna men det är det värt.
 
Rent estetiskt är det en spännande idé.
Men funktionell är det inte, i min värld är köket att betrakta som en arbetsplats, varje moment som försvårar jobbet är negativ så i det perspektivet är det en riktigt dålig idé.
Vi hade i vårt första kök en inbyggnadsmicro (Gaggenau) där man tänkt just så, det var en clean lucka framför micron som fälldes ner framför vilket såg snyggt ut. MEN opraktiskt, luckan var antingen framför micron när man skulle använda den eller uppfälld framför överskåpet när man skulle in där. Vi skruvade bort den efter ett tag.
Skjutdörrar framför vitvaror innebär att man ska öppna 2 luckor varje gång man ska in istället för 1, framför kylen blir det ju närmast ett skämt :) och när man har dragit skjutdörren åt sidan så är den i vägen för flera meter skåp.
Nej jag skulle aldrig göra så här.
 
Lyfter en gammal tråd. Funderar också på att sätta skjutdörrar (3 st 90 cm) framför ugn, mikro (dessa är ovanför varandra) samt skafferi/porslinsskåp. Tror inte att det är en så himla dum idé faktiskt. Nån som har löpt linan fullt ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.