Hej
Har problem att få upp värmen i huset...

Huset är på 90m2 * 3plan gammalt trähus, tilläggsisolerat på vinden med cellulosa ca 30-40cm kommer inte ihåg

När det är ca -25 ute så går pelletsbrännaren CTC Bio på 20kw läget och 99% matning konstant, då orkar pannan Eryl DP 50 talare? knappt upp i 60grader, det shuntas ut max men huset blir inte varmt iaf.

Igår var det 12 grader i källaren och 16 grader på mellanvåningen, vågade inte ringa tanten högst upp :)

Högst upp finns 6 element av den äldre typen, sektionsradiatorer?, det är 2rok +hall
Skulle tro att det ser lika ut ner ungefär

Borde det inte bli varmt med 60gradigt vatten till elementen? Har inte kollat retur tempen
Kan det verkligen försvinna så mycket värme genom väggarna? Fönstren är av enkelglas typ men det sitter innanfönster i som är tejpade efter konstens alla regler

Tips och ideér mottages tacksamt!
 
Har du mätt upp effekten på brännaren alt fått den justerad med 99% matning så att även fläkt väredet är rätt??

Med 99% bör den vara på 20 kW men inte säkert om du fått dålig pellets..

Om brännaren är på 20 kW så ska den förbruka 695 gram pellets/10 min o då ska fläkten vara på 48-49%, Brännaren har då inmatad effekt på 20 kW sen beror det på verkningsgraden på pannan hur mycket du får ut till radiatorerna..
Med 90% verkningsgrad så får du ut 18 kW men de kan ju vara så du bara ligger på 70-80% oxå så då kan den ge bara 14-16 kW i uteffekt oxå..

Vad har du för rökgastemp??
Vad har pannan för märkeffekt??
Har du motdragslucka/dragbegränsare??
Kontrollerat så alla luckor är täta o inget diregtspjäll är öppet så att rökgaserna går rakt ut i skorsten utan att värmen tagits upp av pannan??

Det finns ju en kopp så man graderar upp brännaren till 25 kW

Har du stift el kedjedrift på din brännare??
 
Fläkten är någonstans runt de värderna du skriver.
Tror det brukar ligga runt 180 i rökgastemp (är osäker)
Ingen anning vad det är för märkeffekt ska kolla upp det
Ingen motdragslucka
Glipor mellan brännare och panna, den sitter på gejder, hur tätar jag bäst där?
CTC har slutat sälja koppen pga problem, det var svaret jag fick för ett år sen iaf
Har stift, alla 4 är kvar och minimalt med slitage efter 2,5år
 
Satt på en tempmätare på returen, ligger på 60grader tilllopp och ca 48-50grader på returen.
Hur verkar det? är det bra eller dåligt?
Det sitter en till cirkpump under elpatronerna som har 3 lägen, den stod på läge 2 förut satt den på läge 3 igår, har inte varit dit och tittat om det gjort någon skillnad på diffen mellan till / retur
 
Blir all element varma?

Om inte, prova att lufta dem. Drar det in någonstans? Det brukar vara mycket svårt att få upp värme om det drar in.

Har det varit svårt att få upp värmen innan?
 
Ja dom blir varma.
Har funderat på det där med om det drar in någonstans och ska kolla upp det,
innertaken i 2 eller 3 rum är nerreglade kan ev. finnas kanaler (till skorstensmuren) utan ventiler mellan nya och gamla innertaken, kan vara boven?

Har bara haft huset i 3år och jag bor inte där själv så jag vet inte riktigt....
 
Kolla hur varma elementen blir. De kanske är strypta på något sätt. Det bör finnas en cirkulationspump, kolla att den står på max. Har du ett eller två rörs system?
 
2rörssytem
Cirkpumpen vid shunten har ingen inställning...har en till cirkpump som sitter vid elpatronerna den ställde jag på 3 igår men jag hade samma diff på till / retur så nu ställde jag den på 1, få se om det blir någon skillnad
Hur kollar jag elementtemp?
 
Med en ir termometer. Om det är 60grader så är det så vart att du inte kan ta på dem någon längre stund utan att bränna dig.

Shuten kanske shuntar ut 50 grader även om det är inställt på 60.

/N
 
Värdet 60 fick jag från anliggningstermometern, när jag gick in i shuntstyrningen så är tilloppstemp 52grader, returtemp enligt nyinköpt anliggningstermometer 48-50grader??? panntemp enligt display på brännaren 56grader börvärde 80 (stopp) och 68grader (start)
Brännaren går alltså hela tiden utan att komma upp i högre temp än 56
Märkning på pannan: eldyta 2,5
Rökgastemp ca 140grader

Ang. drag, såg att paxfläkten i badrummet snurrar på skapligt (saknar kallrasspjäll) hur mycket värme kan gå ut den vägen tro?
 
Redigerat:
starta elpatronen för att hjälpa till och testa om det blir varmare i huset. Blir det det så är din pelletsbrännare på 20kW för liten för husets behov när det är så kalt ute.
gaia
 
Kan det vara så, att huset är dålig isolerat? Att väggarnas isol är för litet? Att det drar kall luft? Eller att värmen försvinner via ventiler? Springor? ...
 
De som jag pratat med och som varit på plats i pannrummet säger alla att det ska räcka med 20kw.....

Tror på drag och ev. dåligt isolerade väggar och ev. via ventiler mellan innertaken som vi glömt av....

Svårt bara att hitta var kallluften kommer in :)
Konstigaste är att det alltid är kallast på övervåningen..
 
nino skrev:
Konstigaste är att det alltid är kallast på övervåningen..
Jag har samma sak här. Det är kallast på ovanvåningen. Men jag vet att det drar in. Det bildas någon slags "kudde" som gör att värme på nedanvåningen inte kommer upp där uppe. När det inte blåser så har vi varmt där uppe.
 
niblom skrev:
Jag har samma sak här. Det är kallast på ovanvåningen. Men jag vet att det drar in. Det bildas någon slags "kudde" som gör att värme på nedanvåningen inte kommer upp där uppe. När det inte blåser så har vi varmt där uppe.
Då får ni läsa lite på varmepumpsforum.
När jag köpte huset hade jag samma problem. Kallt uppe. Tack värmepumpsforum lyckades jag få upp värmen!
Det var så löjligt att det var inte sant!. Det räckte med ett par friskluftsventiler på bv och ett par på ovanvåningen!
Då kom cirkulationen igång! Även då det var kallt ute!

Huset är byggd 1976 och saknade ventilation helt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.