Hej!

Jag är rätt ny inom husbyggning osv men har börjat fundera på att bygga ett nytt hus istället för att köpa ett 30 år gammalt för ett par hundra tusen mindre!

Eftersom man är i "embryo" stadiet av detta vill man förstås göra så få misstag som möjligt.

Jag har varit i kontakt med en som har tomter och jag/vi har lånelöfte från bank.

Jag undrar lite om vad som är bra/bäst idag gällande platta, uppvärming och såna väsentliga saker!

Han jag var i kontakt med jobbar för Värsåsvillan och ville sälja det men man kunde betala 50k till för tomten och ställa dit vilken villa som helst...

Han gav ett exempel på Värsåsvillan - Lyckebo, kostnad för satsen 1249000 och nyckelfärdigt runt 2,3-2,4 (hann ej fråga om tomten var med men iomed nyckelfärdigt så kanske tomt borde vara inräknat?)

Jag vet inte vad allt kostar med markarbete, gjuta platta, dra in el, vatten, resa och bygga upp huset?

Hur går man till väga om man vill köpa ett annat hus och sätta upp?
Kontaktar man en egen firma då och dom får sätta upp huset och göra platta osv?
Är det ofta den husfirma man beställer från som man kan be bygga huset? Vad kan allt sånt arbete kosta om man inte gör nåt själv?

Då man beställer ett hus har dom ofta ett eget uppvärmningssystem?
Kan man "ta bort" det och t.ex. vilja ha bergvärme istället?
Fast man måste väl ha nåt system för att ha bergvärme också?
Vad är bäst idag, ekonomiskt och mest effektivt?

Många frågor men läser forumet flitigt numer och vill fråga och som sagt göra så få misstag som möjligt!
 
tja. direktel går helt bort, jordvärme bättre än bergvärme kombinerat med ordentlig eldstad. plattan brukar inte alltid ingå. platta eller torpargrund beroende på markförhållanderna. de flesta husföretagen har underleverantörer som sätter upp deras hus men dom behöver inte göra jobbet om du väljer ett eget byggföretag att göra jobbet.

med vad jag anser är det viktigaste gällande husköp från företag är ett ordentligt kontrakt när man väl bestämt sig. vad som ingår o inte, leveranstid, inflyttningsdatum. om dom går med på det så lägg in en vitesklausul som innebär att företaget blir skadeståndsskyldig om dom ej uppfyller sin del av kontraktet.

så ser jag på det i alla fall.
 
låter som du bör läsa igenom mycket här inne men vi kan ju börja med att fråga ungefär vart är det tänkt att du ska bygga ? är det i ett villa område eller på landet?
tänkte om det finns kommunalt avlopp och vatten där eller om du måste fixa det själv för där kan det bli stora kostnader både om det finns eller inte finns men det kan du läsa mer om här med

sen börja det gälla nya regler för energiförbrukning för 13dagar sen och jag betvivlar att många av hustillverkarna klarar av att uppfylla de uppe i norr om jag ska vara ärlig så känns det som att kraven är gränsfall vad vad de klarar men med tanke på att man ska räkna in många saker så är man en stor familj så kan det bli svårt att klara och det bör också de garantera och ska åtgärda om det visar sig att det inte håller (då det ska bevisas hus stor förbrukning huset har under ett år jämfört med gränserna)

kolla på boverket så hittar du en del

och ligger det lite avit så kan det väll bli 350kkr för att få fram el och sen bör man räkna med 100-250kkr för vatten och avlopp och sen drykt 1000kr/kvm platta du ska ha om du ska ha platta på mark
så det kan dra iväg en del och sen är det ganska så dyrt med markarbete om det behövs sprängas för att få bort stora stenar där mm

hoppas det går bra för dig men det är många saker du bör kolla upp innan du bestämmer nått som du får stå för sen och det är stora summor det handlar om som du inte vill ångra i efterhand
 
Varför är jordvärme bättre än bergvärme Daije? Mer effektivt eller billigare?

Kan du förklara lite vad de nya reglerna angående energiförbrukning innebär miry?

Blir det att bygga så blir det inte på landet utan i ett kvarter eller ett kvarter som håller på upprättas där kommunalt avlopp o vatten finns...
 
kolla igenom allt som står på kap 9
http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor-och-svar/Bygg-och-konstruktionsregler/Om-avsnitt-9-i-BBR/
http://www.boverket.se/Global/Webbo...egelsamling_for_byggande_BBR_2008_NY hela.pdf
särskilt detta
http://www.boverket.se/Global/Webbo...gihushallning_enligt_Boverkets_byggregler.pdf

sök på hemsidan där så hittar du en hel del

sen bör du kolla upp hur mycke den kommunen har för att koppla på vatten och avlopp så du kan räkna på det med då det kan vara väldigt dyrt

sen är jordvärme bra om man har en stor yta att lägga det på och det kan vara dyrt att borra djupt nog för att det ska inte finnas risk för att man fryser hålet efter några års utag av energi medan jordvärme tinar under sommaren då det är oftast utlagt under större yta och man låter marken tina upp av solvärmen på våren och sommaren (och man kan ta ur lite värme fast man fryser marken men inte tillräckligt för vintern behov


sen så skulle JAG om man får det i områden sätta in en vedpanna då ved kommer förbli relativt billigt jämfört med el för att värma upp ett hus
men om du inte tänker göra det så skulle jag åtminstånde sätta in en kamin med inbyggd vattenpanna så du kan värma huset så med om elen blir dyr eller om det blir strömavbrott när det är kallt

och det finns mycke på denna sida att läsa om nästintill allt från recensioner på prafabhus till vad du ska tänka på vid bygglov till uppvärmning mm

kortfattat så är värmepumpar en pump som suger ur värme från luft eller vatten eller jord eller grundvattnet i berg och de kan ge upp till 7ggr så mycke värme än den el som man ger den och det finns luftvärmepumpar som funkar och suger ut värme ur luften fast temperaturen är nere på -25C ute så kyler den även den luften för att få ut värme men det kan du läsa mer om under den avdelningen här
 
Redigerat:
bergvärmehålen het en tendens att bli kallare med åren, det finns dom som får ladda sina hål med värme under sommaren. jordvärme har inte det problemet men kräver dock större yta.

sen har du ju detta http://www.kakelugnspannan.com/produkter.html

kakelugn som e vattenmantlad. koppla till ett vattenburet system så får du värme o varmvatten
 
daije skrev:
sen har du ju detta [länk]

kakelugn som e vattenmantlad. koppla till ett vattenburet system så får du värme o varmvatten
Kan man koppla ihop en kakelugnspanna med den typ av frånluftsvärmepump system som sitter i många prefab hus eller behövs det en separat ackumulatortank till kakelugnspannan?

Eller ger en vanlig kamin den extra värmen som behövs för att elpatronen till frånluftsvärmepumpen inte ska behöva gå igång?
 
acktanken sitter i kakelugnen med elpatron
 
daije skrev:
acktanken sitter i kakelugnen med elpatron
Ja, men 370l kommer man inte så långt på. Vad jag undrar är om den går att synka med vattnbehållaren till en frånluftsvärmepump?
 
robbanh skrev:
Ja, men 370l kommer man inte så långt på. Vad jag undrar är om den går att synka med vattnbehållaren till en frånluftsvärmepump?
nu tittade du säker på den lilla. prova att scrolla ner så hittar du en på 850 liter. kompisen har den på 650 liter o inte e det kallt hos han. svågern har bara kökspanna och klarar sig alldelens utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.