Jag är på jakt efter ett termostat för utanpåliggande (eller rent av friliggande) montage som antingen matas med 230V eller är batteridrivet där jag kan ställa in önskad temperatur (typ mellan 10-30 grader) som vid en temperatur lägre än börvärdet skall sluta ett relä där jag ska kunna köra antingen en 12V eller 230V igenom.

Har hittat några kandidater på nätet med 230V matning, men det var dåligt med kopplingsscheman så jag kan inte se om det är ett helt fristående relä där jag kan köra 12V eller om det bara växlar över och lägger ut matande fas på en utgång vilket många verkar göra?

Någon som har tips på fabrikat och modell jag kan använda. Man är ju givetvis snål så det får gärna vara hyfsat billigt...
 
Tex. E8581632 har växlande kontakter matningsspänning till termostat 230 V, på den växlande kontakten kan du koppla vilken spänning du vill
 
elmont, tolkar jag beskrivningen rätt att det medföljer en tempgivare och 3 meter kabel?
 
Ja, och den kan förlängas till hundra meter. Till den termostaten är givarledningen av PVC. Till E8581633 är givarledningen av silicon
 
Då provar vi en sån, tack för hjälpen!
 
Vart kan man som _privatperson_ köpa E8581632 ??

Dvs. inte hos Elektroskandia.

Stockholm eller nätet helst.

Tack!
 
Privatpersoner kan handla hos elektroskandia om man betalar med kort, jag tror att dom har 4 -5 ställen i Stockholm med omedelbar omnejd
 
Intressant. På frågan "kan man som privatperson handla av er" som ställdes till Sollentuna-butiken fick jag ett blankt nej. Utöver det så var personen i fråga oerhört otrevlig och ohjälpsam.

Blev till slut kopplad till 'Order' (i Malmö) och dom kunde inte heller ge ett konkret exempel på vart jag kunde vända mig. Samma nivå av bemötande där.

Nåja, hittade produkten jag sökte utomlands (UK) till halva priset dessutom, så jag är nöjd ändå.

Tack för hjälpen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.