funderar på att installera solvärme.
eldar idag pellets i en calmar opex från 04
ingen tank.

pris mellan 70-110kkr

vad ska man tänka på
plana eller vacum???
vättig investering ??? allt finasiering med lån.

vilka lverantörer kan ni rekomendera..
 
FMP skrev:
Bra pris
Njae, det kostar ju dubbelt så mycket /kWh om man jämför mot tex sfinx.se . Eller du menade kanske "Bra dyra"? ;)

Sen vad som är bäst, vakuum eller plansolfångare, det tvistar de lärde om. Det beror nog mer på vilka temperaturer man vill jobba mot och när på året man vill få ut en viss temp.

Sen Oskar, tänk på att det finns solfångarbidrag på max 7500kr/person och år. Så är du smart så köper du halva systemet nu före nyår och sen andra halvan nästa år så kan du få upp till 15.000 i bidrag (vad jag förstått). :)

Sen måste du ju ha en tank, och frågan är hur mycket du får plats med? Har du plats skulle jag rekommendera att köpa en 2-3m3 oljetank på blocket för typ 500-1000kr, bygga in den i en friggebod med MASSOR av isolering. Billigt och effektivt.
 
Redigerat:
oskar_andersson skrev:
funderar på att installera solvärme.
eldar idag pellets i en calmar opex från 04
ingen tank.

pris mellan 70-110kkr

vad ska man tänka på
plana eller vacum???
vättig investering ??? allt finasiering med lån.

vilka lverantörer kan ni rekomendera..
Vad vill du ha solvärmen till? Ska det "bara" vara tappvarmvatten mellan maj-september? Eller vill du även ha det till värme?

Nästa steg bli nog att fundera på hur stor ackumulatortank du vill ha?

En tumregel är att man behöver ca 75L/m2 solfångare (aperturyta) vid plana solfångare. Om man vill ha vakuumrör räknar man på ca 75% aperturyta jämfört med plana.

Tex om man har en 750L ackumulatortank blir det: 750/75 = 10m2 plana solfångare eller 10 x 0,75 = 7,5m2 vakuumrör.

Gå in på www.solentek.se eller www.sfinx.se så kan du läsa lite mer.


Mvh
 
Redigerat:
oskar_andersson skrev:
funderar på att installera solvärme.
eldar idag pellets i en calmar opex från 04
ingen tank.

pris mellan 70-110kkr

vad ska man tänka på
plana eller vacum???
vättig investering ??? allt finasiering med lån.

vilka lverantörer kan ni rekomendera..
Hej !

Kan rekommandera Suncarry ( www.suncarry.se ). Där kan du kolla lite om vad som finns. d^_^b

SP har en förteckning över alla solfångare som är godkända för bidrag i Sverige. Där framgår också solfångarens årsutbyte (Samtliga årsutbyten är beräknade för solfångare vända mot söder i 45° lutning. Totalt
tillgänglig solinstrålning var då 1156 kWh/m² enligt Meteonorm respektive cirka 1060 kWh/m²
enligt tidigare förordning.)

http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Forteckning_P-markta_och_ovriga_solfangare.pdf
 
stedevil skrev:
Sen Oskar, tänk på att det finns solfångarbidrag på max 7500kr/person och år. Så är du smart så köper du halva systemet nu före nyår och sen andra halvan nästa år så kan du få upp till 15.000 i bidrag (vad jag förstått). :)
Inte per år eller per person..... det skall vara per fastighet.

Har du en gång utnyttjat bidraget till maxgräns, 7500:-, så kan du inte få mer till den fastigheten som solfångaranläggningen är monterad på.
 
Vi gjorde som så att vi tog in offerter från flera tillverkare, både plana och vaccum. Många säljare åker ju omkring och visar sina produkter på t.ex JULA, köpcentrum etc..
Vi pratade då med dom och fick dom till att komma hem till oss och ge en utförlig beskrivning på hur det funkar, räkna ut en offert etc.
Den ena offerten efter den andra trillade in, alla räknade på ca 8m² solfångaryta, billigast var 49.000kr och dyrast var 96.000kr (utan monteringskostnad)
Sedan lades mycket tid på att utforska www i ämnet, finns mycket att lära.
Genom www får man även kontakter med folk som byggt egna anläggningar.

Det var så det slutade för våran del, en egenbyggd anläggning. Kostnaden slutade på nästan exakt 20.000kr.
(platta solfångare, 9.44m² kopplat till 1750 liter acc-tank)


Och det är ABSOLUT en vettig investering!
Bra i miljösynpunkt, "gratis" drift när det väl är på plats. Bekvämt!
 
Redigerat:
Det var så det slutade för våran del, en egenbyggd anläggning. Kostnaden slutade på nästan exakt 20.000kr.
(platta solfångare, 9.44m² kopplat till 1750 liter acc-tank)



Hur bygger man ? Ritningar info m.m.

Är väldigt intresserad av solfångare också
 
Studieförbundet Vuxenskolan i samarbete med Svenska Solgruppen brukar ha informationskvällar om solfångarbygge.Leta på www.solgruppen.se
 
100000:- för solfångare, Hjälp

Ska du låna till de så kommer du inte få nån lönsamhet, Hur hög förbrukning har du sommar halvåret oskar_andersson ??

Har själv kollat pelletsförbrukning hos oss under några år, Från 15/4-15/10 går det 1 ton pellets till värme o vv o det är max vad vi skulle spara med solfångare..
3% ränta gör 2100:-/år vilket du får 750 kg pellets för så är förbrukninge som för oss kommer inte lönsamheten bli bra..
 
Jonas_Olofsson!

9,44 m2 plana egentillverkade till 1750 l tank? Hur funkar det? Hur ser tanken ut? Är det dubbla solslingor? Kör du ved/pellets eller annat mot tanken också? Hur mycket får du ut? Får du bra skiktning och högvärdigt varmvatten? Har hört en del som bara får tanken fylld med ljummet vatten. Skulle vara mycket intressant att höra dina erfarenheter.
 
Det är så olika hur man gör installationen också. Jag har vakuumrör, med 24 rör per panel. Jag har sett en del som installerar sådana paneler liggande direkt på tegelpannorna, fästa med vajrar in under pannorna.
Jag ville ha mina sittande på egna balkar, men bara det beslutet kostade ungefär 10000 kronor i rostfria balkar, fästen, plåtar, skruvar och muttrar. För detta rostfria material, alltså. Satte upp dem gjorde jag själv.

På den tiden kostade en panel närmare 10000 kronor, den också. Det har nog pressats ner en hel del på senare tid. 50 meter glödgade kopparrör fick man inte heller gratis, men huset är högt, så det var inte mycket att be för, där heller.
 
apersson850

Hur ser din solanläggning ut - hur många rör totalt, väderstreck, laddningssätt och mot hur stor tank/tankar samt hur funkar det?
 
Jag har 72 rör. Taket pekar mot västsydväst, så solen står rakt mot panelerna sådär 13:30 ungefär.
Pumpar in i en 15 meters kamflänsslinga i en 750 liters tank. Har sen ett par tankar till, som bara är extra lager, för den kallaste årstiden.
Vill det bli för varmt på sommaren har jag ett separat element i källaren, ett som fungerar med självcirkulation, så jag kan dumpa värme där utan att pumpa omkring vatten uppe i huset.

Skulle jag gjort om installationen idag hade jag satsat på två laddnivåer för solvärmen in i tanken. Nu finns det tillfällen då hela tanken blir ljummen, men inte varm nog. Men överlag fungerar det med enbart sol fem månader om året, som ett bra tillskott ytterligare tre månader och i princip enbart med ved de sista fyra månaderna (nov-feb). Huset är sånt att källaren behöver lite värme, eller avfuktning, även på sommaren. Därför har jag inte tjock isolering på tankarna, utan lever på att solen fyller på efterhand. Hade jag isolerat tjockt hade jag fått sätta in fler element, eller köra avfuktare hela tiden. Men med solpanelerna blir det mer varmvatten än vad vi hinner göra av med på sommaren ändå, så detta är en behändig lösning, som är billig i drift.

Bilder

Jag skrev en sammanfattning av projektet, som finns som en pdf. Skicka en fråga till apersson850 snirkel-a tele2.se, så kan du få en kopia. Den är avsedd att printas i duplex på A4 och sen häftas ihop (saddle stitch) till ett A5-häfte, så den ser lite konstig ut om du läser den på skärmen, förstås...
Det var ju dumt skrivit. Jag kan förstås lätt göra om impositionen till sidor i nummerordning, för att läsa på skärmen. Tala om vilken du vill ha.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.