Hej,

Som stolt och nybliven husägare har jag lyckats med den stora bedriften att troligen råka ut för fler problem under 8 månader än de flesta gör under sin livstid.

Senaste händelsen är ett, förhoppningsvis trivialt, problem som avser en läckande koppling i varmvattensystemet. Igår tyckte jag mig höra något slags väsande från värmepumpen och med bonnvett så sparkade jag lite på maskineriet, ingen förändring.

Detta var på kvällen med sedvanlig tandborstning som gällande aktivitet. Då upptäckte jag till mitt stora förtret (egentligen tur!) att vattentrycket i varmvattenkranen var undermåligt. Eftersom vi för inte många veckor sedan hade stora problem med dränkpumpen (egen brunn) så sprang jag direkt ner till källaren.

Tydligen hade huset bestämt att konvertera källaren till bastu med härliga, varma fontäner.

Efter att allt varmvatten sprutat klart, blötlagt källaren och mig inkluderat är det nu så att jag gärna skulle vilja ha varmvatten tillbaka i huset och står inför följande problem.

Systemet vi har är ett Nibe Fighter 200p (vilka namn!) och ett expansionskärl på ungefär 12L.

- Vid "påfyllning" ska tydligen trycket gå upp till 2.5bar varvid jag ska stänga av påfyllningen, jag har exakt ... 0 i panntryck. Varför?
- Expansionskärlet verkar ha väldigt dåligt tryck, så jag pumpade upp det till 0.5 och fick samtidigt tryck i pannan (tämligen uppenbart).

Jag undrar helt enkelt vilka steg jag bör ta för att återställa systemet till tidigare, ej fontän och bastuförhållande, utan det mer traditionella, vatten-ur-kranen-förhållandet.

Ska jag tömma expansionskärlet på luft för att vara säker på att det har rätt tryck?
Tror jag har en cirkulationspump, vad fyller den för funktion?
I vilken ordning bör jag "tömma" kranarna, fylla på, vidra på rattarna och slutligen när bör jag sätta på värmepumpsystemet?

Oerhört tacksam för svar!

/ Christoffer
 
Låter som ett avsnitt ur filmen drömkåken ;-)

Kom det forsande varmvattnet från en säkerhetsventil?

Ditt väsande ljud kommer med största sannolikhet från en cirkulationspump som det kommit luft i beroende på att du inte hade ngt tryck i pannan. Förstod inte riktigt hur du gjort. Men principen är att när värmeystemet är trycklöst (du kan vrida på säkerhetsventilen för det tills det inte kommer mer vatten) så kollar du lufttrycket i expansionskärlet. Det skall då vara 0,5 bar i luftblåsan. Sedan fyller du upp värmesystemet med vattentryck till ungefär 0,7 bar (man ska räkna på det där, men tills vidare går det nog bra) Det ska finnas en påfyllningskran någonstans för detta. Lufta ur elementen eller golvvärmen, vad du nu har och håll koll på att du alltid har tryck i systemet. Alltså: lufta - kolla trycket - lufta - osv... om ni inte kan hjälpas åt vill säga.

Ovanstående har inget med dåligt tryck i varmvattnet att göra dock. De där 2,5 baren, är inte det till hydroforen (kallvattnet)? Antagligen är det skit i något filter eller i blandningsventilen, antagligen har lite kalk lossnat när ni hållit på med vattenpumpen. Filtren kan sitta varmsomhelst men blandningsventilen sitter antagligen i värmepumpen skulle jag tro. Exempel på hur en blandningsventil ser ut: http://www.dinvvsbutik.se/lka-550-blandningsventil-22-p-4920708.html Prova att vrida på den lite fram och tillbaka så ev. skit lossnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.