Hej!

Jag funderar på att lägga trägolv alternativt laminatgolv över ett klinkergolv som jag har idag. Golvet ligger i ett allrum.

Kan jag lägga trä- eller laminatgolvet direkt på klinkergolvet? Eller hur går jag bäst tillväga. Golvet ligger i en lägenhet på andra våning i ett hus från 1958. Det finns ingen golvvärme inlagd.

Tacksam för lite hjälp.
 
Du vill alltså helst inte riva klinkergolvet? Ja, det är säkert mycket arbete.
Hur tjockt trägolv tänker du lägga? Kontrollmät så att dörrarna kan öppnas med ditt nya golv.
Jag skulle börja med att väga av klinkergolvet och spackla ut ev svackor och ojämnheter så att det nya golvet får god anliggning. Du bör absolut ha någon form av stötdämpande material ovanpå klinker/uppspacklingen, kanske foam eller grålumppapp, foam tycker jag låter mer dämpande på ett klinkergolv.
Se till att du har en rörelsespalt vid väggarna, det brukar anges i läggningsinstruktionen för det nya golvet.
 
Dörrarna sågar Du bara bort några cm i underkanten på så går dom att öppna som vanligt. Är dörren byggd av skivor på en träram så använder Du den delen av ramen som sågas bort igen, sätt tillbaka den längst ner i dörren alltså, limma/spika spackla. Förmodligen får Du höja tröskeln också om golvet blir så högt att Du måste åtgärda dörrarna.

Laminatgolv skulle jag inte lägga q(;^;)p dels är det nästan lika kallt att gå på som klinkers dels är det fult, i alla fall fulare än riktigt trägolv och fulare än klinkers ;) Blir väldigt hårt också speciellt ovanpå klinkergolv.

Ta bort golvsocklarna också, finns få saker som är fulare än en kvartsstav längs med golvsockeln q(;^;)p
 
Tack så jättemycket för era svar. :)

Nu vet jag lite mer hur jag ska gå till väga om jag lägger trägolvet direkt på och att det går om jag nu inte vill ha arbetet med att ta bort all klinkern först.
 
Glöm inte att täcka golvet med åldersbeständig plast som ångspärr före du lägger foamen och sen golvet...

I annat fall går fukt upp från plattan och kan skada golvet men i ditt fall så är detta kanske inte så troligt beroende på vad du har för bjälklag under klinkern.

Har man golvvärme under så ska man tänka på att inte pumpa ut för varmt i den för då riskerar ert trä/laminatgolv att spricka upp...
(Det behöver ju inte dy bry dig om TS, men nämner det ändå)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.