Har gjort det någon enstaka gång, var dock inte så imponerad. Tycker inte att det blev någon värme egentligen, därtill svårt att få ordentlig fyr.
Dock har jag god tillgång till ved, så det har aldrig riktigt knipit för mig, det måste ju rimligtvis vara bättre att elda pellets än att inte elda alls.
Det är ju värt att testa, tänker jag.

Sen kan det ju också vara så att jag är dålig på pelletseldning... :)
 
Kan det vara så som med briketter, att det funkar bäst som andra inlägg?
 
Vi har skippat pelletskorgen och fyller lämpliga pappkartonger med pellets. Slänger på dessa när startbrasan blivit "halvglöd". I mindre spisar som köksspisar och sparspisar är lämplig kartongstorlek exempelvis glödlampskartonger, kellogs-variety-pack-kartonger, eller kartonger för 3liters plastpåsar. I större kaminer är exempelvis mjölkpaket. variantkex-kartonger lagom. Man utgår helt enkelt från sina egna syner och laster... :-D

Detta gäller för köksspisar och större kaminer. Har inte testat i kakelugn. Pelletskartongerna ger bra och lång värme.

Har testat pelletskorg i öppen spis och är inte så nöjd. Brinner helt enkelt inge bra.
 
Vi har eldat i pannan med spillpellets som ramlat ur säckarna ner på golvet. Det går bra även utan korg om det är glöd i botten, men det verkar fungera bättre om det blandas lite.

Tror att det är för ofokuserat drag i öppen spis för så kompakta bränslen som pellets.
 
En god vän till mig värmer sitt hus med ved i vanlig kamin. En dag kom hans granne in med en säck pellets som varit lite fuktskadad, När pellets fuktskadas går den tillbaks till spånstadiet i mångt och mycket. Dock tog min kompis den och lade i en korg i elden. Först hände inget och han slog på mer, och mer och mer. Ja, sikken skit tänkte han och gick ut en sväng...

När han kom tillbaks in var det KOKHETT. Då var det som masugn inne, haha. Nog brann det alltid men kompisens erfarenhet var att det "tog ett tag" innan värmen fick bränslet att börja brinna nått bra. ;)
 
Köpte en billig korg på Byggmax i fredags och 2 påsar 6mm pellets för test.
Tanken va att inte stå helt på bar backe om elen går. Pellets har jag många bekanta som eldar med och kan då nästan dygnet runt få tag på en säck jämfört med ved. Började att tända den i min handöl insatts. Brann bra i början men började snabbt glöda och det blev inte vidare varmt. För att få det att brinna och inte bara glöda blev jag tvungen att öppna dörrarna lite men någon värme som vid vedeldning blev det inte. Testade några fler gånger över helgen men med atnke på att den måste brinna helt färdigt innan man kan fylla på korgen gav det inte mycket värme totalt. Tände då korgen i den lilla järnkaminien i badrummet och där kunde jag släppa på mer luft och då brann den även bättre men inte va det någon överdriven värme där heller. Men där funkade den iaf och med tanke på att den brinner längre än en ladding ved så ger det kanske en jämnare värme.
 
som ovanför skriver. pellets i kamin= värdelöst. har provat o dömt ut
 
Köp några paket vedbriketter och ställ undan i en skrubb istället för att hålla på med pellets. Briketterna brinner bra utan något pyssel i både kaminer, kakelugnar och öppna spisar.
Perfekt nödved när strömmen går.
 
Korgen från byggmax är för liten, har svetsat en egen som rymmer ca 7L.
Då brinner det i ca 2 timmar för att sedan glöda i yttligare 1 timme, detta värmer upp våran stora kakelugn riktigt bra. Man får använda ganska mycke tändvätska för att starta.
 
Kör med Byggmax korgar i våra kakelugnar o 8mm pellets från samma ställe. Funkar bra men funderar på att svetsa egna som är än mer anpassade till förbränningsutrymmet. Håller ugnarna "varma" i ett dygn, tar dock tid innan de kommer upp i värme. Korgens storlek i förhållande till förbränningsutrymmet är nog viktig. En riktig brasa blir givetvis varmare men pelletsen håller faktiskt värme betydligt längre även om man stänger utspjället helt efter vedeldning. Blir sot på stenarna inuti men det fixar en riktig brasa mellan varven. Kör endast på 1/4-3/4 spjäll ut samt de små luckorna öppna på inluften för bästa värme i ugnen. Köra med helt öppna luckor på inluft ger sämre värme i ugnen.
 
Nu har jag ingen som helst erfarenhet av att elda med pellets men försöker mig på min teori ändå :)

Som några har nämnt så tror jag med att det krävs rikligt med värme för att det ska bli bra effekt i samband med rätt storlek på stos/rökkanal för att få rätt drag, de flesta pelletskaminer som jag har kikat på har 80mm stos samt att de flesta vedkaminer har 100,110,120.

Har ju märkt när jag eldar i vedspisen här hemma att om man lägger in en sönderborrad tallkubbe för tidigt så blir det bara sot och en fisglöd annat när man har eldat ett tag då brinner det som tusan :) vet inte om det kan jämföras med pellets iof.

Vet heller inte om det är någon skillnad på energimängd på en kubik pellets contra säg 1m3 björk.


Förutom min köksplanering ;) så funderar jag på en mindre pelletskamin istället för en luft-luftvärmepump som inte lär bidra med mycket värme nu när medeltemperaturen har varit säg -20 sen december här i Sveriges största kommun :)
 
Jag använder byggmax pelletskorg och den brinner bra bara man tänder ordentligt från början. Har testat olika tändmetoder men tändvätska över hela ytan är det som funkat bäst för mig iallafall. Fullt drag på kaminen och en överfull korg brinner kanske 3 timmar och glöder över en natt. Kaminen varm på morgonen(täljsten).

Däremot har jag hela gården full i sotflagor som verkar komma då jag eldar en rejäl vanlig brasa med ved. Funderar om det är pelletsen som sotar och sedan blåser jag rent med vanlig brasa. Så jag vet inte om det är så j***a bra egentligen...
 
Har kikat ett tag på denna tråd. Pellets skall utveckla mer energi enligt beräkningar. Bra björk 1650kwh/kubikmeter, Pellets ca 3200kwh/kubikmeter.
Referens:
http://www.gde-net.se/files/1/104/KlVudn3DbCHKXVeSIHrdUuKlL5CyLGPS.pdf

Se även sida 15, Elda pellets i kakelugn kan vara förenat med vissa problem. Vad dessa kan vara vet jag inte. En sak jag har för mig att jag hört är att kakelugnen slits hårdare av pellets, vilket energiutvecklingen antyder... En annan är att pellets sätt att brinna blir totalt annorlunda med avseende på sättet att brinna, glöd mm.

Har någon hört samma sak? Dvs att teglet tar stryk...

Har provat enstakariketter i kakelugnen och upplever att dessa ryker mer och "brinner slut" på ett annat sätt än veden vilket gör att man inte får bra sätt att värma en kall kakelugn på, den behöver ju tid och strypning för att ge bäst värme.
Jag upplever att dessa briketter brinner som en strypt brasa (fast man inte stryper elden med spjället) på något sätt känns bra, man får bra syre/vedförhållande eller hur man skall säga, man skall däremot inte röra om i dessa klossar med eldgaffeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.