Bosch GSR 10,8 V-Li-2 eller AEG BS 12C2 Li

  • Bosch GSR 10,8 V-Li-2

    50 Röster 72,5%
  • AEG BS 12C2 Li

    19 Röster 27,5%
  • Antal röster
    69
Tummen upp för den trevliga jämförelsen!
 
Min tanke inför den här omröstningen och flera andra är att för få personer har erfarenhet av flera maskiner av en viss typ. Men här har vi ett prestandatest som känns bra av nån som uppenbarligen har tillgång till båda. Referensidén med en sladdmaskin är också ett välkommet tillskott.
 
Intressant fotnot:

Under lunchens besök på järnhandeln bestämde jag mig för att prova mig själv mot en momentnyckel. Övergången från 1/4¨ till bitsfästet var lite för lång och skruvmejseln något plastig så jag tappade nog lite kraft där, men enligt momentnyckeln drar jag max för hand ca 6-7 Nm.

Jag tror momentnyckeln motsvarar ett hårt förband så det ska i så fall jämföras med den svagare AEG:ns 18Nm. Boschens maxmoment på 30Nm är då overkill för de flesta vanliga applikationer.
 
Det låter ju som om maskinerna är lite högt specade då, för problemet med handdragningen är ju att hålla i handtaget när det blir för trögt, vilket borde ge sig till känna även med maskinerna.
 
Jeg har den første blå 1 vexlade AEG. Bruker den som en hendig maskin når man trenger noe lite med chuck, dessuten er den kort så man kommer lett til på trange plasser. Her er den bare et alternativ til Makita og et dusin andre skru/borr maskiner. Men jeg er veldig fornøyd med styrke og ikke minst hvor solid den virker. Stor og god chuck "ring" er også meget behagelig.
 
Redigerat:
Handyman: Skruvdragaren håller du annorlunda, så du får en mycket längre hävarm, dvs samma "mothållsmoment" med mycket mindre kraft.
 
Popular woodworking hade för något nummer(#180) sedan en test mellan olika dragare i denna klass. Bosch(PS30-2A) fanns med men inte AEG dock en Ridgid R82008 som ser extremt lika ut AEG. Dock verkar den ha 2 växlar. Editors Choice blev en Milwaukee 2410-22, Best value Hitatchi DS10DFL. Tolkar jag texten rätt så hade Boschen vunnit om inte den är lite skum i ergonomin bak till. Den ligger ann mot området mellan tummen och pekfingret och man får ont där efter en stunds användning. Den nya Bosch versionen ser ut att vara lite annorlunda utformad just där.
 
gwyrlim skrev:
Popular woodworking hade för något nummer(#180) sedan en test mellan olika dragare i denna klass. Bosch(PS30-2A) fanns med men inte AEG dock en Ridgid R82008 som ser extremt lika ut AEG. Dock verkar den ha 2 växlar. Editors Choice blev en Milwaukee 2410-22, Best value Hitatchi DS10DFL. Tolkar jag texten rätt så hade Boschen vunnit om inte den är lite skum i ergonomin bak till. Den ligger ann mot området mellan tummen och pekfingret och man får ont där efter en stunds användning. Den nya Bosch versionen ser ut att vara lite annorlunda utformad just där.
Dom där Ridgid skruvdragarna måste ju vara AEG under ett annat namn, alla ser ju ut Exakt som AEG:s modeller :surprised:
 
Jag tror dom ägs av samma företag, TechTronics Industries i Hong Kong. Men jag kan har fel hä(läste det på nätet;))r, kanske bara ett samarbete.
 
Hej

Man kan nu köpa en AEG BS 12C1 på Bauhaus för 799:- vilket känns hyfsat bra. Ni som har en, är det ett bra köp ??

MVH
Patrik
 
Hej!

Jag köpte en AEG BS 12C2 Li i våras för ca 1.600 kr och är väldigt nöjd med maskinen.
Då ingick också väska, laddare, 2 batterier, ficklampa, måttband, fällkniv samt borrar och bitsar.
Har använt den vid bygge av två carportar och en trappa under sommaren och hösten.
En liten nackdel är att när batteriet är tömt är det tvärstopp, men det tar å andra sidan bara 30 minuter att ladda och man har ju två batterier
 
Redigerat:
Låter bra!
Det framgår dock inte i annonsen om det ingår 2 batterier, nån som vet?
 
PatrikJ skrev:
Låter bra!
Det framgår dock inte i annonsen om det ingår 2 batterier, nån som vet?
Om det är Bauhaus-erbjudandet du undrar om så är det med 1 batteri
(undrar om det inte är 1-an på slutet i beteckningen som antyder detta)

/f
 
Har själv Aeg iq 12v skulle utan tvekan köpa en likadan igen använder min flitigt. Skulle INTE vilja ha en bosch överhuvudtaget. Jag (& min bror) har använt totalt 4 aeg skruvdragare genom åren kanon maskiner brorsan dessutom företagare.
 
gwyrlim skrev:
Jag tror dom ägs av samma företag, TechTronics Industries i Hong Kong. Men jag kan har fel hä(läste det på nätet;))r, kanske bara ett samarbete.

http://www.ttigroup.com/en/our_brands
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.