Hej!

Jag och min sambo flyttade in i vårt första hus för två månader sedan. Som nyblivna naiva husägare har vi trivits väldigt bra, men nu när kylan sjunker och elräkningarna trillar in läggs en viss sordin på stämningen. Värmesystemet i huset är kasst och nu funderar vi på vad man kan göra för att förbättra det.

Lite fakta om huset och värmesystemet. Huset är en 1½ halvplans trävilla på 240 m2, byggt 1909. Bottenvåningen fick en omfattande tilläggsisolering i samband med reparationer efter vattenskador på 80-talet, men på ovanplan är det dåligt isolerat. Uppvärmningssystemet är direktverkande el (oljeradiatorer) i kombination med en rejäl braskamin med värmekanaler som står i hallen på bottenplan. Värmekanalerna fungerar inte riktigt som tänkt, en kanal går under huset (torpargrund) till andra änden, men det kommer ingen varmluft dit hur länge man än eldar med fläkten påslagen. Den andra går till ovanplan längs murstocken och dit kommer det bra värme, för varmluft stiger ju uppåt av sig själv. Kanske är det fel på fläkten och därför kommer det inget i den andra kanalen. Brukar man dra kanaler under golvet på det viset?

Hur som helst så klarar kaminen faktiskt att värma större delen av huset om man eldar på bra, även utan golvkanalen som inte fungerar, pga att den verkar vara ganska bra placerad.
Men, problemet är att vi jobbar på dagarna och kan inte vara hemma och elda i kaminen hela tiden. Alltså blir det jäkligt dyrt när elementen kör på dagarna och nätterna. Ved kan vi för övrigt få tag på billigt.

Min tanke är att skaffa en hybrid pellets/ved kamin så att jag kan elda med ved när jag eller sambon är hemma och köra pellets annars. Kanske också ska skaffa en eller två luft-luft pumpar? Låter detta som en rimlig lösning? Eller ska man bita i det sura äpplet och konvertera till vattenburen värme i hela huset? Detta kommer att kosta en mindre förmögenhet då vi inte har tid eller kunskap att fixa det själva (pendling/småbarn/osv). Bergvärme kan vi inte skaffa här pga att det är vattenskyddsområde.

Som nybörjare på hus och värme tar jag tacksamt emot tips och förslag!

Markus
 
Bit i det goda äpplet direkt,alltså vattenburet..Har du dessutom tillgång till billig ved,så skulle en vedpanna o acktankar fungera bekvämt.d^_^b
 
Finns många uträkningar på vad olika system kostar, jag tror oavsett det att det tar lång tid att tjäna in en konvertering till vattenburet system kanske har man inte igen det förräns man säljer. Men jag skulle göra det ändå, sen kan man välja vad man värmer upp vattnet med, direktverkande el kommer i vilket fall knappast att bli billigare :)
 
Rent ekonomiskt är det mycket svårt att räkna hem en konvertering till ett vattenburet system. 240kvm kräver en rejäl anläggning. Eftersom ni bor i Skåne skulle det troligen räcka med luft/vattenpump, men det kostar en slant att sätt dit element osv.

MEN det finns andra aspekter på det hela också, ökad komfort (lagom temperatur i alla rum, ingen fläkt som låter, ingen blåst i rummet osv). Hur mycket detta är värt är det upp till var och en att bedöma.

En ren gissning är att konvertering till vattenburet kostar ca 200' om man tar hantverkare till det.

Sedan kanske man ändå vill renovera. Huset är från 1909 och det kanske är dags att göra lite med det. Kanske tanken på att få varmt om fötterna är intressant och kanske få nya golv, bättre isolering etc. Då är det en annan sak.

Om man vill göra det som är mest ekonomisk, så tror jag det är två luft/luft värmepumpar (kanske mer) beroende på energibehov och hur planlösningen ser ut.

Steg nr1 i ett gammalt hus är alltid att få det vindtätt. Kolla alla fönster, lister, dörrspringor, golv osv, så att det inte blåser eller drar in. Det spelar knappt ingen roll hur mycket man eldar om det drar in -15 gradig luft. Även ganska lite drag kan göra stor skillnad. Jag ökade tempen vid golvet med 5 grader bara genom att använda lite acrylatfog mellan gipsskiva och golv i ett tillbygge här.

Steg nr 2 är nog att skaffa luft/luft pumpar och stegnr 3 är tilläggsisolera.
 
Samtidigt skall man vara väldigt medveten om att om man skaffar sig ett par luft/luft pumpar så finns bara komfortargumentet kvar för att konvertera. Har läst om åtskilliga som indirekt menar att de investerat fast sig iom. att man installerat en l/l pump. Det funkar bra med l/l tills det smäller till och blir kallt, då funkar de inte så bra och man vill ha ett bättre system. Men har man lagt 20-60 tkr på l/l pumpar så tar det ju emot att slänga ut dem.

Bara en tanke i all välmening.
 
Det är sant. Det är många som underdimensionerar sin anläggning och när det blir kallt ute så blir det kallt inne. L/l är inte avsett att vara den enda uppvärmningen utan ett komplement. Sedan kan komplementet vara 50-100% beroende på hur man dimensionerar sin anläggning.

Tänk på att den angivna effekten är vid +7 grader, vid -7 får man kanske ut hälften.

Antingen tar man i rejält och så kanske det räcker för utom de allra kallaste dagarna, och då får man fylla på med el eller annan värmekälla, eller så mesar man lite och får "fylla på" lite oftare.

Detta hänger så klart ihop med hur väl isolerat huset är.
 
Niblom: Hela bottenplan är så gott som helreneoverat pga vattenskadorna i slutet på 80-talet. Förra ägaren passade på att byta golv, tilläggsisolera alla väggar osv. Det är dock ett ställe i köket han verkat fuska med. Längs en yttervägg är det svinkallt på golvet, känns nästan som om det är minusgrader på golvet i bland, men man ser inga uppenbara brister. Det känns nästan som om golvet just där är lagt utan isolering mot torpargrunden. Synd i och med att det är ett sammanhängande fint golv i kök och de båda hallarna (om man måste bryta upp golvet och fixa alltså...). Ett annat ställe det drar in väldigt kallt är matkällaren, men den ska väl vara kall? Det finns åtskilliga hål mot torpargrundutrymmet och där känner man riktigt hur det blåser in kalluft. Har inte vågat mig på att proppa igen dessa hål ännu då jag tänkt att de kanske finns där för ventilation av något slag?
Hur som helst tror jag inte man ska betrakta det rent funktionellt som ett hus från 1909, även om ovanplan skulle behöva en ansiktslyftning. Som sagt går det bra som det är nu att värma hela huset med en kamin på bottenplan när man eldar friskt, så det måste väl innebära att det är ganska tätt/isolerat?

Det kanske rent av hade fungerat hyfsat med ett luftvärmesystem utan l/l pumpar om jag bara skaffade en kamin som kan sköta sig mer av sig själv. En pelletskamin hade nog gjort jobbet, enda nackdelen är att pellets är ganska mycket dyrare för oss än ved (nästan gratis). Därav tanken om en hybrid, men har bara hittat fula modeller hittills som inte alls smälter in i huset.

Dock kan jag ju erkänna att bekvämligheten med ett vattenburet system lockar.
En kompis till mig håller på att sätta in ett vattenburet system själv, jag funderar på att hjälpa honom med det så att jag själv lär mig hur man gör. Då kanske man eventuellt kan göra det själv så att man håller kostnaden i alla fall lite grand i schakt.
Är man helt naiv om man tror att det går att fixa själv? Notera att det inte är någon brådska med det, så det får ta sin tid.

Lägger man alltid ett vattenburet system i hela huset? Kan det vara en tanke att bara installera vattenburet på bottenplan och värma ovanplan med en l/l pump? Är golvvärme ett bra alternativ i låt säga köket där man vistas mycket (stort kök), eller får man för mycket kallras vid fönsterna på ett hus med äldre fönster?

Tack för all hjälp!
 
Har ni funderat på Luft / Luft värmepump?
2q styck skulle klara av dryga 200kvm. Just nu har jag 2 styck själv. De klarar av 180kvm ner till -4 grader.
 
Det finns väl inget rätt eller fel. Jag skulle göra antingen eller, drar jag in vattenburet så blir det i hela huset, drar jag in vattenburet så blir det golvvärme i alla rum som det är möjligt också är barnsligt förtjust i golvvärme.
Finns alltid risk för kallras med golvvärme och "inte så bra fönster" men å andra sidan har man ju kallras även med radiatorer det är bara det att radiatorn värmer upp luften:surprised: kanske bakfram att tänka så? :confused: Vi märker inte av något problem vid fönstren i de rum vi har golvvärme. Däremot vid ytterdörren men den är i sånt skick och ålder att det inte hade varit nån större skillnad med radiatorer tror jag. Står högt upp på listan av åtgärder.
Jag skulle lägga golvvärme och åtgärda fönstren i så fall. d^_^b
Vi värmde 260 m2 suterrängvilla med ved, eldade kombipanna mot en acktank på 1000 l vilket fungerade utmärkt men naturligtvis krävde stöd från el/olja när vi lämnade huset för mer än ett dygn på vintern.
Men till ert hus pratar vi flera 100 000 i kostnad i så fall :eek:
 
Det är definitivt risk för kallras vid golvvärme. Vi satte in nya fönster (två glas med u-värde 1.5) och har lite kallras.

Du kan ju ha kamin och luft/luft. Kaminen när ni är hemma och luft/luft när ni inte är hemma. Luft/luft har en termostat och anpassar temperaturer (kör den inte bara i auto för då kommer den försöka kyla ner om det blir för varmt..). Då slipper ni att vakna upp på morgonen och så är det skitkallt (vet hur det är).

Det går säkert att fixa själv, läs och lär först bara. Mycket att tänka på. Det finns även ganska billiga luft/luft pumpar som man kan koppla ihop själv på t.ex. Jula.
 
Jag konverterade 270 kvm nu i höstas själv i ett hus från -75. Lejde bara bort jobbet för borrhålet till bergvärmepumpen. Även pumpen installerade jag själv. Golvärme i fyra rum om totalt 45 kvm och radiatorer i resten. I vissa utrymmen kan man gena lite och använda fläktkonvektorer, mycket "bang for the bucks" med sådana. Min materialkostnad hamnade på knappt 90 tkr för själva konverteringen inkl. ackumulatortank. Av det får jag tillbaka 30% av länsstyrelsen.

Jag tyckte inte det var särskilt svårt, bara man har planerat ordentligt före. Visst tog det tid och det hade säkert gått fortare med proffs men jag är inte säker på att det blivit lika bra som det faktiskt blev.

En kombipanna för ved-pellets är ganska mycket av en kompromiss tyvärr. Dålig verkningsgrad på både pellets och ved ryktas det. Dessutom är vedutrymmet begränsat jämfört med en riktig vedpanna vilket gör att du behöver många inlägg för att få upp värmen i tankarna. Som pelletspanna betraktat är den kanske bättre men det är små asklådor i dem jämfört med en renodlad pelletspanna som du kanske bara behöver tömma aska på varannan, var tredje månad.

Satsa då hellre på en riktig vedanläggning som håller huset varmt ett par dygn på ett par inlägg och komplettera den med en luft/vatten värmepump tex. Eller varför inte en anläggning för industriflis? Pannan kostar mer men du får en helautomatisk anläggning som du kör på gratisved. En årsved får du uppflisad för ett par tusenlappar.
 
Blir lite sugen på vattenburet efter jag har läst alla inlägg. Jag ska i alla fall ta mig en ordentlig funderare innan vi gör något. Som någon nämnde är det kanske dumt att skaffa ny kamin och l/l pumpar innan man definitivt bestämt sig för att vattenburet är uteslutet, för efter det lär det aldrig bli av.

Någon som vet någon bra infosida/litteratur ang. vattenburna system? Alltså bara själva kopplandet, anslutningar till acc. tankar, ventiler osv... inte specifika värmesystem. Är nybörjare på området! (duh... hade säkert ingen gissat)
 
Ett gott råd. Sälj till en rik stöckhölmare och bygg nytt :) Bor ni på österlen så är det inga problem. Det finns tusentals av dem som är "konstnärer" :)
 
Kolla även in FAQ på http://www.varmepumpsforum.com , tror det mest intressanta ligger under Radiatorer.

Surfa runt och ställ gärna frågor här eller via PM så ska vi försöka hjälpa till.

Lycka till, och det är jäkligt kul att fundera och räkna på. Det tyckte iaf jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.