ikeahantverkaren skrev:
Vad har ni egentligen era dremmlar till?
Berätta,snälla!!
tex
Igår slipade jag ner lite i låsblecket till källardörren efter att tätat upp den och den var svårstängd, nu stänger den som en merca dörr.
 
Det finns massor av såna tillfällen när det är bekvämt och bra med en lite Dremel. Småpoleringar, slipa till någon liten mutter, skruv etc. Kapa något som sitter konstigt till. Slipa till något litet vid rördragningar. Ersätter ju inte en Arboga pelarslip direkt, men lätthanterlig.
 
Redigerat:
Satte några eluttag och strömbrytare igår, utanpåliggande el, dremlade upp utgångshålen för elkabeln. Använt vid tillfällen som ett motoriserat stämjärn (liten sliptrissa) när det varit svårt komma åt med multimastern. Jackar ur Bosch-tillbehör så dom funkar till multimaster-snabbfästet. När armstödet på en fåtölj lossnade för bulten den satt fast med skjuvats av gjorde jag ett litet snitt i stumpen som satt kvar och var omöjlig att få tag i, så att den gick skruva ur med flatmejsel. Osv.

Praktiskt grej att ha hemma, precis som multimastern är det ett sånt där verktyg man inte saknar om man inte har men använder ganska mycket om man har det.
 
  • Gilla
cosworth_81
  • Laddar…
Kan också fylla i här:
- Fräst ut spår för nätverkskablar i dörrkarmar/lister
- Slipat rost på diverse metallsaker
- polerat frugans silverskedar
- kapat blindnitar, gjort skruvspår i bultar, avgradning av klippta plåtdetaljer etc etc...
Det mesta går att göra, dock ska det vara småjobb för annars blir det lite drygt. Och en snabbchuck är ovärderlig att köpa till!

Sen ska det köpas Dura-grit-skivor från staterna snart!:)
http://www.youtube.com/watch?v=aaBmUAaZppU
 
Dom där skivorna verka va kanon. Har du nån prisuppgift?
 
Immobil skrev:
Dom där skivorna verka va kanon. Har du nån prisuppgift?
Visst är det dom här.
 
importensketsig skrev:
Satte några eluttag och strömbrytare igår, utanpåliggande el, dremlade upp utgångshålen för elkabeln. Använt vid tillfällen som ett motoriserat stämjärn (liten sliptrissa) när det varit svårt komma åt med multimastern. Jackar ur Bosch-tillbehör så dom funkar till multimaster-snabbfästet. När armstödet på en fåtölj lossnade för bulten den satt fast med skjuvats av gjorde jag ett litet snitt i stumpen som satt kvar och var omöjlig att få tag i, så att den gick skruva ur med flatmejsel. Osv.

Praktiskt grej att ha hemma, precis som multimastern är det ett sånt där verktyg man inte saknar om man inte har men använder ganska mycket om man har det.
Måste bara fråga vad du använder för tillbehör för att jacka ur Bosch-sågbladen så de passar Fein. Har sett den gamla tråden som handlar om detta, men där beskrevs aldrig vad man egentligen använder för sorts diamantslip-"trissa"...

/A
 
Äger en kopia Dremel som fungerar utmärkt. Använder enbart orginalstrift, budget stiften är rent sagt usla.
Exakt min erfarenhet. Budgetmaskinerna är bra, stiften suger. De keramiska slipstiften var så skeva att alla försök att använda dem gjorde att de sprack så fort man satte dem mot materialet...
 
Alko: en smal liten kapskiva (faktiskt för smal, så smal att den går av vid minsta sidledes belastning). Jag leker miniatyr-sänksåg för att snitta upp "Fein-korset".
 
importensketsig skrev:
Alko: en smal liten kapskiva (faktiskt för smal, så smal att den går av vid minsta sidledes belastning). Jag leker miniatyr-sänksåg för att snitta upp "Fein-korset".

Jaha, en vanlig rund kapskiva alltså, jag trodde att du snarare lekte miniatyr-fräs och gick loss med ett stift, som tvåan från höger på denna bild:

http://www.mytoolstore.com/dremel/7103-714.jpg

Kapskivorna har ju så stor radie i förhållande till hur korta spåren på Bosch-sågbladet måste göras, men om du säger det så :)

/A
 
Dura-grit säljer sina grejer online direkt också, blir faktiskt billigare att skeppa dem från USA än att köpa dem från England, pga dollarkursen. Har tyvärr inte lyckats lokalisera dem någonstans i Svenska butiker...
http://www.duragrit.com/intl/store/index.html
 
Alko: ja det blir inte så snygga resultat, men det funkar :) Man får gå från bägge håll med snittandet, annars blir snittet så väldigt långt.
 
John J skrev:
Testa [länk] istället så får ni kvalite

Har Dremel också och de är rena skiten om man jämför med Proxxon FBS 240/E
Vill du utveckla det lite? Vill komplettera multimastern med en mindre maskin och har tittat en del på Dremel och de verkar vara hyffsade. Exakt vad är det som är bättre med Proxxon?
 
Nån som jämfört MilesCraft 90' vinkel-grunka med Dremels egna? Jag är inte riktigt nöjd med MilesCraft'en (http://www.milescraft.com/product/1008.html), känns som den äter kraft, glappar i kuggarna och dessutom var den för trång i nosen så jag fick borra upp den 0.1mm för att den skulle funka.

Men jag vill ha en 90'-vinkel, när man kör små kapskivor och ska kapa saker blir snittet så väldans lutande annars då radien på motorn är så mycket större än skivornas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.