Jag byggde en glasveranda som sitter på framsidan av mitt torp. Funderar nu på vad jag ska ha för uppvärmning. Elader i kökspanna i köket och endel värme går ut genom de öppna dörrarna ut till verandan. Har nu ett olje element ståendes i verandan och det klarar inte av att värma upp verandan nu när de e så kallt. Verandan är på 6m2. Är jag dum om jag införskaffar elbuern golvvärme till denna verandan? Har vattenburen golvvärme i resten av torpet men kan inte ansluta detta till verandan. Har kikat lite och tycker att det verkar dyrt med uppväming med elgolvvärme. Fördelen är ju att allt slabb med smältvatten från skor osv försvinner om man har golvvärme.
Nu när de varit så kallt har jag inte haft dörren öppen mellan huset och verandan detta för att det gragit så kallt däremellan.

Vad ska jag satsa på element eller golvvärme? Eller finns det nått annat bra?

Mvh Calle
 
Varför skulle det inte gå att ansluta till vattenburna golvvärmen? Värmer du vattnet med kökspannan?
 
Jo klart de går men då får jag antingen bryta upp golvet eller dra ytliga ledningar vilket jag inte vill. Då jag bla har en massa dörrar ivägen som jag måste passera. Japps värmer vattnet med kökspannan dock via en acctank på 750l.
Och jag kommer nog bara att ha golvärmen på i verandan på typ 10 grader eller nått. Och låta resten värmas av spillvärme från resten av huset.
 
Jag värmer min veranda (dock med 3-glasfönster) med ett element från acktanken, samt ca 13 grader på elgolvvärmen. Det räcker gott för att det ska kännas skönt att gå på och snö och vatten dunstar fort.

Vad har du för fönster/dörr och hur isolerat är det? Är det bara 1-glasfönster är det inte värt att värma upp det. Då är det bättre att ha det som en kall veranda.
 
Jag har 1glas fönster samt innerfnster (isolerglas). Har 1 element nu och nu när de är runt 10-15 minus så är det helt ok i värme där ute. Vet inte tempen dock. Men när de va minus 28 som de va en sväng då va de kallt. Fast de gör ju inte så mkt om de blir kallt där ute heller.
Det e mest att jag vill få bort snö och vatten. Samt att jag ska kunna ha ytterkläderna där ute. Har de lite trångt i den gammla farstun.
Isolering har jag ca 2dm med Vital (träfiberisolering) Men fönstrena täcker ju mer än halva väggytan. Dock märktes de stor skillnad då jag tejpade samtliga innerfönster. hade bara gjort de på några innan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.