Absolut, gasolen är ju instängd i sin flaska tills den används, diseln skall hällas över i brännaren eller bytas slangar i tanken mm.

Nyfniken skrev:
Skulle dieseltankning vara mer riskfylld än hantering av gasoltuber? :confused:
 
Att värma med gasol eller diesel är betydligt dyrare och kräver mer jobb och tillsyn
än att värma med elvärmare, dessutom bildas det i förbränningen
rätt stora mängder vattenånga och koldioxid som måste ventileras ut.

Jag har svårt att se vad TS eller någon annan som bygger hus
skulle kunna spara på att värma bygget med diesel eller gasol.
 
Just de som säljer diesel värmare, annonserar dessa som lämpliga tork vid nybygge.
 
Nja vad baserar du det på då?
Skiljer naturligtvis men för tillfället kostar strömmen 5kr/kwh och för gasolen ger man 1.80kr/kwh och det är väl ungefär däromkring byggström brukar ligga?
Dessutom kan man vid behov kräma på 50-100kw med gasolen utan att ha 60A säkring.
Faktum är att du kan klara dig med 16A säkring på strömmen om du inte har elvärme och bara att gå ner från 25-16A ger ett antal tusenlappar i besparing.

Jo men det skadar inte att ha en avfuktare i vilket fall eftersom det blir mycket fukt i ett bygge under vintern iaf.


Peter2400 skrev:
Att värma med gasol eller diesel är betydligt dyrare och kräver mer jobb och tillsyn
än att värma med elvärmare, dessutom bildas det i förbränningen
rätt stora mängder vattenånga och koldioxid som måste ventileras ut.

Jag har svårt att se vad TS eller någon annan som bygger hus
skulle kunna spara på att värma bygget med diesel eller gasol.
 
Tossegubbe skrev:
Håller med, 1000kr är 1000kr så varför väljer man att bygga huset på smällkalla vintern om man inte vill betala vad det kostar?
Alternativet är att man slänger upp en provisorisk vedpanna med en aerotemper som man eldar allt byggspill i och slipper både deponikostnad och en stor del av elvärmen.
10kw fläkten kan man ju ställa på 15grader med termostaten som backup när man inte kan/vill elda.

Allt handlar faktiskt om engagemang om man vill spara in men vill eller kan man inte göra det så får man faktiskt räkna med att det kostar en bra slant runtikring ett bygge tyvärr.

.
Fast jag tycker inte det är okej att de höjer elen helt omänskligt mycket bara för att det råkar bli väldigt kallt.
Tänk om de skulle göra lika dant med bensinen...Hade du gladeligen betalat 400kr/l ena dagen och 12,59 kr/l andra? Eller att de höjde priset på din matkasse med med 600 % ?
Vi har räknat högt på elen men inte på att den kommer att kosta 35000-40000:-, det tror jag inte du heller hade räknat med, det brukar ligga runt 15000:- .
Visst, det är bara att betala men det är inte såååå kul när man hade kunnat lägga de pengarna på något annat i huset.
 
Om man nu vill bli av med fukt så kanske diesel eller gasol är så lyckat, en av förbränningsprodukterna är ju vatten om jag nu minns gymnasiekemin rätt..
 
mycke_nu skrev:
Om man nu vill bli av med fukt så kanske diesel eller gasol är så lyckat, en av förbränningsprodukterna är ju vatten om jag nu minns gymnasiekemin rätt..
Precis vad jag skulle säga. Ni tillför ju fukt om ni värmer med en sådan värmare som blåser avgaserna direkt in i lokalen. Blir ju inte riktigt önskad effekt.
Avfuktare + värme anser jag vara bästa investeringen. Finns fina avfuktare för en 4-5 tusen att köpa och när man byggt klart monterar man den i tvättstugan och får snabb och smidig torkning av tvätten.
 
Läs vad de skriver om RE015.



"Varuinformation
Hjulförsedd värmekanon med rostfritt värmeelement som drivs med dieselolja. Idealisk för torkning på byggplatser samt till uppvärmning av fastigheter, lager, verkstäder, garage, industribyggnader m.m.

TEKNISKA DATA
Spänning: 230 V
Värmekapacitet: 15 kW
Luftflöde:500 m³/h
Fläktmotor: 150 W
Tankvolym: 21,5 l
Bränsleförbrukning: 1,22 l/h
Vikt: 18 kg
"
 
Mikael_L
Om du alltid tror på vad säljare och annonser påstår så är du ett tacksamt offer ... :)
 
Mikael_L
Lejasing skrev:
Fast jag tycker inte det är okej att de höjer elen helt omänskligt mycket bara för att det råkar bli väldigt kallt.
Tänk om de skulle göra lika dant med bensinen...Hade du gladeligen betalat 400kr/l ena dagen och 12,59 kr/l andra? Eller att de höjde priset på din matkasse med med 600 % ?
Vi har räknat högt på elen men inte på att den kommer att kosta 35000-40000:-, det tror jag inte du heller hade räknat med, det brukar ligga runt 15000:- .
Visst, det är bara att betala men det är inte såååå kul när man hade kunnat lägga de pengarna på något annat i huset.
Priset som vi konsumenter betalar är månadsmedelvärdet av NordPools spotpriser
och variationerna mellan totalpriset olika månader är sällan mer än 20-30%.

Att sedan tidningarna kan skapa rubriker genon att skriva att dagspriset på el
vissa dagar är uppe i 10kr påverkar nog inte elräkningen särskilt mycket.
 
Peter2400 skrev:
Priset som vi konsumenter betalar är månadsmedelvärdet av NordPools spotpriser
och variationerna mellan totalpriset olika månader är sällan mer än 20-30%.

Att sedan tidningarna kan skapa rubriker genon att skriva att dagspriset på el
vissa dagar är uppe i 10kr påverkar nog inte elräkningen särskilt mycket.

Jo, jag vet att det är månadsmedelvärdet man betalar och att det oftast inte är mer 20 %. Fast den senaste månadens långvariga höga el pris har gjort så att de kommer bli mer än 20% dyrare den kommande månaden. Har man då redan 10000:- i "vanlig" faktura gör detta att kommande fakruror blir ganska många tusen lappar dyrare. När man då oxå har byggström och inte har chans att påverka eller göra ett aktivt val är detta väldigt tråkiga pengar att betala.
 
Ja, det blir som ett lass grus ungefär.. 0.05% av byggkostnaden ;)
 
Oj, ditt grus kostar mycket...
 
Lejasing skrev:
Oj, ditt grus kostar mycket...
Om byggkostnaden antas vara 3 miljoner så är väl 0,05% av det ca 1500:-
vilket nästan är billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.