Hej

Jag har läst att en avstyckning kan kosta ca 25000kr men är det oberoende av vad det är för mark som styckas av?

Jag har en sommarstuga som gränsar till TVÅ markägare. Det skulle vara kanon att få köpa till lite tomt framför stugan men att betala 50 000kr bara för avstyckningen känns ju helt sjukt mkt om man nu vill ha typ 500kvm av vardera makrägare..... (vi snackar landsbygnden)
 
25000 är kanske lite mycket men det blir en förättning per affär så det kostar ju en del...
Kostnaden har lite att göra med storleken och/eller värdet på marken att göra (inom rimliga gränser)

Kanske kan du lösa det ett par arrenden/servitut, då är kostnaden mindre.

/ATW
 
Redigerat:
Priset relateras till lantmäteriets arbetsinsats. Vissa mindre förrättningar erbjuder sig myndigheten utföra till fast pris. Att en eller två angränsande fastigheter berörs av samma förrättning påverkar kostnaden ganska marginellt. Jag skulle tro att du får hela jobbet gjort för en bit strax under 20 Kkr.

Börja med att avtala affären med de berörda grannarna. Vill de verkligen sälja mark ska du omedelbart se till att sätta avtalet på papper. Först därefter blir det meningsfullt att koppla in lantmäterimyndigheten.
 
Absolut, du kan göra upp ett pris i förväg. Vi styckade av en tomt till ett fast pris av 18000 för 4 år sedan.
 
Hemmakatten
Vi köpte till en liten marksnutt av grannen (ca 750kvm). För det fick vi betala 22.000:- till lantmäteriet (3-4 år sedan).
 
Vi lät flytta 300 m2 från en fastighet till en annan. Lantmäterikostnaden för att rita in en 24 m lång gräns, blev 13500 kr. Vi är ägare till båda tomterna.
 
I samband med att du öppnar ärendet får du som kund välja mellan fast pris och löpande räkning. Väljer du sistnämnda kan slutsumman förstås både över- och underskrida det fasta priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.