Hej.

Har köpt en ny Samsung tvättmaskin på 7kg som står i badrummet på ovanvåningen. huset är en trä kåk på runt 100år.

Tidigare stod en toppmatad tvättmaskin modell äldre där och fungerade bra nu med den nya så får vi grymma vibrationer samt obalans i tvättmaskinen, låter som den ska gå sönder.. nästan.. haft en tekniker från reperation service på plats som sa att det beror på trä golvet som kommer i gungning.. det är plast golv inte kakel.

Vibrationsdämpade gummifötter gjorde saken bara värre..

Det jag funderar på, för jag skulle helst vilja ha kvar tvättmaskinen på ovanvåningen pga utrymmesskäl, är om man skulle kunna lägga ut en platta under tvättmaskinen. t.ex. en metalplåt på 3-4 mm. vad tror ni om det? man skulle ju inte få ut vibrationerna i 4 punkter utan på en större yta, vilket borde betyda att vibrationerna borde bli betydligt mindre. vad tror ni? självklart kan man inte lägga plåten eller vad det nu blir direkt på plastgolvet, lär ju skava sönder det.. någon lösning på det får man väl hitta på då..

andra tankar och ideer?
 
se till och alltid tvätta fullt i maskinen då de brukar vibrera mindre då.
prova annars också att köpa en tvättkorgsupphöjare och lägg gummifötterna under den och sen om det blir tystare
 
Det kan fortfarande vara maskinen, jag minns en episod då Siemens styvnackat hävdade att det var för mycket svikt i golvet, trots att de andra 25 nya, likadana husen, med lika tvättmaskin inte hade samma problem, hur länge de fick bråka innan maskinen slutligen byttes ut minns jag inte, men det var många turer..
Golvet var det inga fel på i vilket fall..
 
Det felet du beskriver har inget med golvet att göra utan det är maskinen som är problemet, köra med mycket eller lite tvätt sköter dom bra maskinerna om själva att lägga tvätten till rätt och känna av när de kan gå upp i fullvarv på centrifugeringen, Typ
Asko Cylinda Miele, Så ring dit teknikern igen, går det inte att ställa maskin på nedervåningen för att testa.
 
Du har väl tagit bort transportsäkringen? ( några skruvar på baksidan )
 
Vi ska testa att ställa ner den i det mindre badrummet på markplanet för att testa, där finns en betongplatta. Är det fel på maskinen så lär vi märka det då.. alla transportsäkringar är borta.

Det känns som det spelar ingen roll hur fullt eller lite vi tvättar, obalansen kommer ändå.
 
painless skrev:
Vi ska testa att ställa ner den i det mindre badrummet på markplanet för att testa, där finns en betongplatta. Är det fel på maskinen så lär vi märka det då.. alla transportsäkringar är borta.

Det känns som det spelar ingen roll hur fullt eller lite vi tvättar, obalansen kommer ändå.
I fall någon annan har samma fel så kan jag bara meddela att Samsung bytte ut tvättmaskinen då det visade sig vara något större fel på den som inte gick att laga.. utan att det belv för dyrt..

Nya funkar kalas!
 
Skönt att de tog sitt ansvar, hur konstaterades felet? Fick ni bråka mycket?
 
Nej då, behövde inte bråka något alls. Samsung supporten är riktigt bra. en reperationsfirma var ut på plats först, då fick vi ställa ner den på nedervåningen på betonggolvet, när samma fel dök upp där så fick de komma ut igen.. de kunde väl inte konstatera några fel på stötdämpare o allt vad det nu är så de tog kontakt med samsung igen och sen fick vi hämta en ny, gick fortast så, att själva hämta en ny.

Efter varje ärende så hör supporten av sig och kollar hur det gått med firman som varit ute och om man är nöjd med hur det gått, så jag tycker de sköter sig bra.

trots lite strul i början så är jag nöjd med tvättmaskinen, tyst och tvättat bra gör den oxå d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.