Hej jag har för avsikt att installera en baxi bonus 30 och bygga ett pannrum
http://www.bynor.se/product_info.php/cPath/21_242/products_id/2486
Min fråga är att jag kommer måsta installera en helt ny skorsten dit även och finner inget på nätet.. min fråga är vad för skorsten man ska ha till en vedpanna ?
Eller kanske mura en ny från grunden ?

räcker det med en stålrörskorsten eller blockskorsten ?


skorstenen kommer att vara mellan 7 - 7,5 meter

Tacksamma för alla svar..
 
Redigerat:
Hej Javisst kan du bygga en skorsten i cortenrör och isolera det är väl inga problem ,men jag föreslår att du bygger med Isokern eller SEM- skorsten båda har leca längst ut isolering avslutad med keramikrör så har du inga problem i din livstid.SEM skorsten kan man bygga högre utan anhåll då man kan armera med grövre diametrar annars är de likvärdiga
 
Redigerat:
Grattis till dit val så nu behöver du inte bekymra dej mer om skorstenen under ditt liv.
Tänk bara på att när du murar upp skorstenen att 1:a keramikröret sätter du i cement , när du avslutar i toppen går igenom kronan med keramikröret en 5-6 cm, hålet i kronan .där röret går igenom tätas med någon elastisk massa typ silikon för skorstenen kommer att röra sig i längsledd några mm. och då får det inte vara stumt
Andvänd absolut inte cement för tätning mellen krona keramikrör för då kan keramikrören spricka om det blir stumt längsledd.
 
Skumpen skrev:
Grattis till dit val så nu behöver du inte bekymra dej mer om skorstenen under ditt liv.
Tänk bara på att när du murar upp skorstenen att 1:a keramikröret sätter du i cement , när du avslutar i toppen går igenom kronan med keramikröret en 5-6 cm, hålet i kronan .där röret går igenom tätas med någon elastisk massa typ silikon för skorstenen kommer att röra sig i längsledd några mm. och då får det inte vara stumt
Andvänd absolut inte cement för tätning mellen krona keramikrör för då kan keramikrören spricka om det blir stumt längsledd.

Isokern har väll inget keramikrör? Det är ju en billigare variant av lecablock eller nåt...


Jag tror dock att det kommer att fungera bra, tänk på att kapa den första sektionen så att anslutningen till pannan kommer på rätt höjd...
 
Helt rätt giantvalley läste för dåligt det är ju Schiedel Rondo Plus som har keramikrör, och varför väljer du inte det Kick3n.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.