hej på er :)
nu har jag plöjt igenom det mesta jag kan hitta på nätet och diverse forum, men har ett par frågor som jag inte riktigt hittat svar på. problemet är min hydropress, och trycket i den. jag har förstått att jag ska ha en kran öppen, och koppla på en kompressor och sen då få upp trycket - men, hur lång tid kan jag förvänta mig att vattnet ska komma ur den kranen som är öppen, och om mätaren på pumpen nu visar 0 i bar, hur lång tid kan det ta innan den börjar röra på sig? jag är lite orolig att tryckmätaren på hydropressen är trasig och eftersom jag aldrig pysslat med nåt sånt här förut så vill jag nog ta det säkra före det osäkra och hitta så mycket info det går innan jag ställer till med nåt.. :blushing:
/Malin
 
Tryckmätaren SKA stå på noll medan du fyller luft, lufttrycket måste du mäta med en lufttrycksmätare lika som man använder för att kolla lufttrycket i bildäck.

Protte
 
hej Protte,
toppen - då ska jag alltså först ha tag i en sån lufttrycksmätare - den ska kopplas på samma ventil uppe på sidan av hydropressen antar jag?
/Malin
 
Som Protte säger, gör på samma sätt som när du fyller på luft i däcken till bilen!
 
men vänta nu, jag har ju en mätare på kompressorn, vad ska den vara till om inte att mäta lufttrycket den bygger upp? eller är jag helt ute och cyklar??
 
Mätaren på kompressorn visar trycket i dess tank.
 
Immobil skrev:
Mätaren på kompressorn visar trycket i dess tank.
så alltså helt oanvändbar och jag behöver en tryckluftsmätare?
 
Japp, t.ex. en sådanhär:

15-458_l.jpg
 
och man kan inte på ngt sätt uppskatta hur lång tid det tar för att fylla visst antal bar, eller fylla en del, stänga kranen, och se om det händer ngt med mätaren på tanken?
 
Om kompressorn har en manometer efter reduceringsventilen kan du ställa reduceringsventilen på det önskade trycket i din hydropress. När det slutar pysa om reduceringsventilen är trycket utjämnat och du har rätt tryck i hydropressen. Annars kostar påfyllningsgrejen som Immobil presenterar inte så många tior på Biltema eller motsvarande.

Hur lång tid det tar går inte att säga. Det beror på en massa okända faktorer och är komplicerat att räkna på.
 
94,90 kostar den på Biltema.
Du kommer billigare undan om du köper en lufttrycksmätare:

15-1921_l.jpg

Endast 19,90 på samma ställe.
 
nu ni, fick tag i en lufttrycksmätare - öppnade kranen, stängde av strömbrytaren för pumpen, satte på lufttrycksmätaren, lät vattnet rinna och väntade på att lufttrycksmätaren skulle gå ner till 0. när den hade gjort det så tog jag bort lufttrycksmätaren, satte på kompressorn, startade den och lät den gå en stund. tog sedan bort kompressorn, stängde kranen - satte inte på pumpen (strömbrytaren) dock - satte på lufttrycksmätaren för att se om det hade hänt något. den stog fortfarande på nästan noll, så jag kopplade bort den, öppnade kranen och satte på kompressorn. MEN då hände det otäcka saker, det spottade vatten från kranen, och sen började hydropressen låta som.. ja som den skulle åka genom taket typ. så jag kopplade av kompressorn, stängde kranen ( som då inte hade mer vatten att ge - dubbelkollade genom att stänga och öppna, men inget mer vatten) slog på strömbrytaren och den började pumpa vatten. lät den stå en stund, kollade sen trycket med lufttrycksmätaren och den visade på ca 2,5 bar. max är 6 bar. men mätaren på själva röret från hydropressen visar fortfarande 0 - den är trasig då eller? SKA det låta som att plåtburken håller på o exploderar, eller vad gjorde jag för fel? jag bör ju våga mig nära den där röda plåtniklas igen om det behövs...
/Malin
 
Jag tycker du ska läsa på bättre och tänka igenom vad du ska göra så du förstår allt innan du sätter igång.

Du har en tryckmätare i vattensystemet. Den ska vara 0 när du fyller kärlet så du måste stänga av pumpen och öppna en kran till trycket blir 0. Detta har inget med trycket i kärlet som visas på din externa tryckluftsmätare att göra.

När trycket är 0 i systemet kan du kontrollera vad trycket är i kärlet. Är det 0 där är något helt fel. Trycket ska vara 0,2 bar under pumpens tillslagstryck. Om det inte är det så korrigerar du detta med kompressorn.

Därefter kan du stänga kranen och sätta igång pumpen igen.
 
injonil skrev:
Jag tycker du ska läsa på bättre och tänka igenom vad du ska göra så du förstår allt innan du sätter igång.

Du har en tryckmätare i vattensystemet. Den ska vara 0 när du fyller kärlet så du måste stänga av pumpen och öppna en kran till trycket blir 0. Detta har inget med trycket i kärlet som visas på din externa tryckluftsmätare att göra.

När trycket är 0 i systemet kan du kontrollera vad trycket är i kärlet. Är det 0 där är något helt fel. Trycket ska vara 0,2 bar under pumpens tillslagstryck. Om det inte är det så korrigerar du detta med kompressorn.

Därefter kan du stänga kranen och sätta igång pumpen igen.
hm, vore bättre om du var lite konstruktiv i dina svar istället för att bara upprepa det som redan blivit skrivet. jag skrev redan i mitt första inlägg att tryckmätaren på mitt vattensystem visar noll. så den har stått på noll i ett par dagar nu. jag skrev också att jag hade tryck i kärlet och att jag väntade tills det också hade gått ner till noll (visste inte att jag kunde börja fylla på kärlet direkt när det fanns luft i det redan)
så, då skulle jag alltså korrigera trycket i kärlet och det var då det började låta och ha sig. och där var min fråga - SKA det låta? eller VAD gjorde jag för fel?
hur fungerade det när du fixade trycket i din hydropress injonil? Lät det inget eller lät det massor?
/Malin
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.