Hej allihopa,
Hoppas ni har tid att hjälpa mig lite.
Vi har ett hus byggt -64, tvåvånings med källare, tilläggsisolerad fasad. Har även isolerat kallvindsväggarna. Elementen är luftade, fönster och dörrar är tätade, alla källarfönster är isolerade invändigt med isolerull.
Vi har en kombipanna som eldas med ved och går över på el när pannan blir kall.
1000L ack.tankar, 13 element, öppet expensionskärl på övervåningen.
Expensionskärlet är litet, kanske 40L.

Om vi eldar så att det är 80-90 grader i ack.tankarna när vi går till sängs så har det blivit mindre än 45 grader i systemet redan inom ett dygn, dvs vi går väldigt mkt på elpatronen nu.
Dessutom får vi fylla på vatten i pannan nästan varje dag.

Toaletten på övervåningen är svinkall jämt, där finns inget element, men skorstenen går i ena hörnet av toaletten. Skorstenen är ljummen när vi eldar för fullt.

Var hittar vi vår värmetjuv? Kan ett för litet expensionskärl göra så att värmen försvinner?:confused:

Tacksam för goda råd och tips!
 
1000 liter tank och tomt efter ett dygn får nog anses ok på vintern, det är ju ett rätt stort hus ni har.
 
det är kallt nu så värmen går åt. helt normalt. Dock har ni för litet expansionskärl. Det resulkterar i att när du kör fulla cykler så räcker det inte till.
 
Jag hade kastat ut de gamla tankarna. Att ha olika storlekar kan ställe till det lite med laddningen.

Jag själv köpte 3 st 750 istället för min singel 500 jag har nu. kostade 1500 beg så det är ingen stor kostnad alls.
 
En kombipanna är inte avsedd för att värma ett hus med ved.
Husets värmeförbrukning är nog som den ska men du måste skaffa ett riktigt uppvärmningssystem.
Ny riktig vedpanna och en ny stor tank behövs om du ska elda med ved. Ingen mening att försöka fickla med det gamla.
 
Det kan vara så att värme försvinner igenom skorstenen. När ni inte eldar i pannan blir pannan uppvärmd av EL-patroner och varmluft fortsätter upp igenom skorstenen under alla driftbetingelser om inte den vägen stängs av.
Vattnet expanderar c:a 15L per 1000L uppvärmt vatten, så om ni fyller upp systemet tills det rinner ur skvallerröret och sedan värmer på, så måste det rinna ut minst 15L därur medan ni eldar och rinner det ut bortåt 40L eller mera så måste expansionskärlet vara för litet för att ta upp variationerna emellan kallt system och varmt dito. På vilken indikering eller grund fyller ni på vatten varje gång ni eldar?
 
Du skall ha ca 5% exp och det har du, men du har i minsta laget. Det verkar som du ev har en läcka. Jag har ca 1800 l ack tank och 100 l exp och det håller trycket. Men så här års(Riktig vinter) går det åt mycket värme. Och er panna är inte bra att elda ved i. När det går över till el så har ni ett drag genom skorstenen som kyler.
 
Finns en liknande tråd som denna parallellt:
90 grader -- 45 grader = 45 grader , 1000 liter acktank lagrar i det spannet
50kWh. Inte mycket för ett helt hus.. Skulle tro att du behöver ca 150-200kWh per dygn när det är så kallt ute som det varit den senaste tiden.

Du säger att du behöver fylla på vatten ?, är det så att elementen blir fyllda med luft , så kan det bero på för litet expkärl. Kärlet i sig skall vara i princip tomt när acktanken är kall, och full när tankarna är varma.

Kommer det vatten ur skvallerröret och du fyllt systemet när det är kallt kan det vara normalt. Ditt kärl ligger på gränsen men det kanske kan gå..Men är det så att upprepande eldningar gör att elementen högst upp blir tomma på vatten är kärlet för litet.

Du förlorar nog ingen energi pga för litet kärl. Har du elpatron i pannan istället för i acktanken kan du förlora på att värme går ut genom skorstenen för att inte pannan kallnar, sitter shunt & VVB i pannan går det inte att göra så mycket åt.
 
S
det kan finnas 2 orsaker till att ni måste fylla på systemet varje dag!
det första kan vara att säkerhetsventillen är trasig och måste byttas, det andra kan vara en läcka på värmekretsen, den kan sitta i ack. tanken eller på ett rör som måste byttas.
kolla under ack. tanken och bakom den för att se om det är fuktigt eller pölar med vatten .

var på ett sånt ställe i helgen där han hade exakt samma problem.

sir X
 
Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag trodde inte jag hade fått några svar, men så idag fick jag plötsligt ett mail om att det fanns 9 svar. Skumt, brukar väl komma så fort det blivit ett inlägg?

Men tillbaka till tråden.

Någon skrev att jag skulle kasta ut de gamla tankarna, men det finns inga gamla, det är två "nya" (2002) på 500L stycket.

Anledningen att vi fyller på är att vi fick instruktioner om att den svarta visaren inte får ligga under den röda visaren på tryckklockan (eller vad det heter). Det är ingen luft i elementen, och vi kan inte hitta några läckor. Man får fylla i en liten stund (svårt att säga mängden och tiden, beror ju på hur mycket man öppnar kranen), ca 20-30 sek innan det kommer vatten ur skvallerröret när pannan är kall.
Sir X: Är det den som är "säkerhetsventilen", eller är det ngt annat du menar?

Många bra teorier som är hållbara, känns logiskt att skorstenen kyler av när pannan står stilla. Shunten sitter på pannan.

Så vad göra? Fler/större ack.tankar? Ny panna? Acceptera läget och vänta på våren?
:)
 
Vill du ha mer värme dagen efter behöver du större vattenvolym = mer acktankar eller större.

Att du kan fylla när den är kall är ju normalt. Frågan är mer: Vad är det egentliga trycket när pannan är kall? Behöver du verkligen fylla? Systemet kommer aldrig vara fullt när pannan är kall.

edit: byggahus skickar ut 1ggr/vecka om nya inlägg.
 
Du har helt klart för litet expansionskärl. En del av pannvattnet försvinner varje gång du eldar upp pannan och du fyller på nytt av kommunens kalkhaltiga vatten. Med tiden har du fått kalkbeläggningar (pannsten) i pannan och säkerligen kalk också i radiatorerna.
Har du mätt rökgastemperaturen ut från kombipannan? Försöker man elda på för fullt i en sådan panna blir rökgastemperaturen ofta uppåt 400 grader. Det gör att skorstenen kan skadas. Blir mycket billigare för dig att byta panna direkt än att kosta på skorstensrenovering när sotaren hittat sprickor i skorstenen.
Den pannsten du fått i pannan gör ju också att pannan har svårt att ta åt sig värmen från veden.
 
Maria_We skrev:
Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag trodde inte jag hade fått några svar, men så idag fick jag plötsligt ett mail om att det fanns 9 svar. Skumt, brukar väl komma så fort det blivit ett inlägg?

:)
Mailen från hela veckan från inlägg man gjort kommer i en klump på natten mellan Söndag och Måndag....Därför "snabbare svar"....

Det går ju dock att gå in hit i forumet och kolla kontinuerligt, det uppdateras ju vartefter svaren kommer...
 
danielr112 skrev:
Vill du ha mer värme dagen efter behöver du större vattenvolym = mer acktankar eller större.

Att du kan fylla när den är kall är ju normalt. Frågan är mer: Vad är det egentliga trycket när pannan är kall? Behöver du verkligen fylla? Systemet kommer aldrig vara fullt när pannan är kall.

edit: byggahus skickar ut 1ggr/vecka om nya inlägg.
Att det inte kan vara lika mycket vatten i systemet när det är varmt förstår jag helt o fullt, vattenmollekylerna expanderar väl ju varmare vattnet blir?
Det var den tidigare ägaren som sa "låt aldrig den svarta pilen stå under den röda" på tryckklockan alltså. Och tidigare har det ju inte behövts fyllas på särskilt ofta. Men blir förstås ännu kallare vatten när det är riktigt kallt = lägre tryck, kan det vara förklaringen tro?
Tack!
 
johanpelle skrev:
Du har helt klart för litet expansionskärl. En del av pannvattnet försvinner varje gång du eldar upp pannan och du fyller på nytt av kommunens kalkhaltiga vatten. Med tiden har du fått kalkbeläggningar (pannsten) i pannan och säkerligen kalk också i radiatorerna.
Har du mätt rökgastemperaturen ut från kombipannan? Försöker man elda på för fullt i en sådan panna blir rökgastemperaturen ofta uppåt 400 grader. Det gör att skorstenen kan skadas. Blir mycket billigare för dig att byta panna direkt än att kosta på skorstensrenovering när sotaren hittat sprickor i skorstenen.
Den pannsten du fått i pannan gör ju också att pannan har svårt att ta åt sig värmen från veden.
Hej, vi har egen grävd brunn och har nyss gjort vattenanalys. Visade sig att vi inte har någon kalk alls i vattnet, istället snudd på för mjukt (aggressivt).
Rökgastempen kommer jag inte ihåg nu, men när vi kollade var det normalt enligt sotaren (typ 160 grader? nånting sånt, ska se om jag hittar pappren).

Vart försvinner "en del av pannvattnet"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.