(Fick tips om att lägga in min fråga här i stället, jag hade visst lagt den lite fel, hä hä. Man lär så länge man lever).

Hej alla!

Jag och min bror ska hjälpa våra föräldrar att byta deras tegeltak nästa sommar. De bor en bra bit
bort, så jag har några funderingar som jag hoppas någon vänligt själ kan hjälpa mig med. Det är ett
vanligt rakt sadeltak på 130kvm med 38 graders taklutning med ett takfönster, så inga konstigheter.


Funderingar...

1.Måste den gamla underlagspappen tas bort eller räcker det att kontrollera taket från insidan
och om det då är okay lägga den nya pappen på den gamla?

2.Om man måste laga en bit av råsponten mitt i taket, Hur går man till väga då(not och fjäder)?

3.Jag tänker vi ska hinna byta taket på fem dagar på två man. Vi kommer ha spikpistol för
både papp och läkt. Tror ni man hinner detta?

4.Min plan är att försöka få de nya pannorna lev. upp på taket på den tredje dagen. Låter detta rimligt. Hinner man riva gamla taket och få dit ny papp och läkt på två dagar?

5. Brukar det gå att återanvända plåtarna runt skorstenen och takfönstren eller måste man ta dit en plåtslagare?

Tacksam för all
 
Skulle verkligen behöva lite hjälp här.
 
Jag har plåttak och har därför ingen egen erfarenhet av just detta men eftersom inte svaren haglar in direkt så tycker jag till lite ändå ;)

Jag skulle inte låta gammal papp ligga kvar, undviker alltid i möjligaste mån att lämna kvar gammalt material inbyggt i nytt rent generellt. Men i det här fallet så skulle jag också vilja inspektera råspånten från bägge sidor, jag vill inte lägga ett nytt tak på ett boningshus utan att ha kollat allt som går.

Ja hur lagar man mitt i en yta av spåntat virke? Så gott det går antar jag, men perfekt blir svårt att få det. Förstärkningar på undersidan skulle jag använda mej av där fjädern inte går att få i, skråskruva kanske funkar också.

Vad som går är en smaksak, igen så skulle inte jag återanvända plåt på ett tak som är så dåligt att jag tänker byta ut det q(;^;)p Då vill jag ha ny plåt också både för att det ska vara nytt alltihop men också för att jag inte skulle chansa med ett tak, konsekvensen av att missa lite är för stor. Jag skulle minimera risken för läckage och det gör jag bäst genom att låta en plåtis sätta dit nya grejer, inte genom att själv pula dit 30 år gammal plåt som har gamla hål och veck från borttagningen.

Tidsåtgång?? Omöjligt att säga för det beror på hur snabbt man jobbar själv, vad som jävlas och vad man hittar för nåt när man river bort det gamla. Generell formel som jag brukar använda när folk frågar om hur lång tid det tar att renovera gamla hus är: Uppskatta hur lång tid Du tror att det tar, multiplicera med 3 men bli inte förvånad om det tog längre tid än så :cool:
 
Redigerat:
Tack för svar. Ja du har nog rätt när detgäller plåtarna vid skorsten.
Det där med tid har man nu märkt att saker tar. Byggde till mitt hus i tre riktningar förra året och småpulet är ju otroligt tidskrävande. Men just riva ett gammalt tak och lägga på papp och läkt känns inte så tidskrävande då det inte är några vinklar eller kupor på taket.
 
Bytte själv tak i somras men till ett plåttak. Vi rev bort allt ner till takstolarna som vi dessutom fick rikta upp. Tycker inte att du skall behöva riva bort all gammal papp. Kolla istället att ingen skalle på någon pappspik sticker upp (slagits ner snett) så den nya pappen kan gå sönder om man sedan råkar kliva där under läggningen. Kolla insidan, finns inga skador är det med största sannolikhet ok. Behöver du byta en bräda mitt i blir du tvungen att tälja bort sponten på ena sidan för att få dit den. Om du tar en kofot kan du lossa lite försiktigt (vinkla upp) brädan där noten skall in så går det lättare. Får hoppas du inte behöver göra något sådant. Lätt att tiden då rinner iväg. Det tak jag lade med hjälp av sönerna var i storleksordning som ditt. Vi hade också spikpistoler vid arbetet. Suveränt. Vi rotade, spikade ny råspont på ena sidan på en dag och lyckades även få dit pappen på den tiden. Iofs var det inga 8 tim, kanske 10. Att spika upp läkten går fort. Lägger man ut ströläkten och sedan använder en mall när man skall spika bärläkt går det undan. Tror mycket väl att ni kan hinna klart och lyfta upp pannorna dag 3, under förutsättning att det inte behöver lagas allt för mycket. Beträffande plåten har du redan fått råd av Jan-Å. Den bör helt klart bytas. Kom ihåg att du skall ha både över och underbeslag. Ja, varför inte en huv över skorsten också när du ändå håller på. Praktiskt.
 
Nu beror det ju lite på hur taket ser ut inifrån, men jag tolkar det som kallvind eftersom du kan inspektera det från insidan. I så fall bör det ju gå tämligen smärtfritt att såga bort de som behöver bytas ut med hjälp av en tiger eller sticksåg, passa så du inte går i takstolarna bara. Sen låter du skarvarna mötas mitt över en takstol såklart. Gjorde så i somras och det funkade bra.

Spikpistol är också ett bra idé, speciellt pappspikpistol (har en DevWalt över om du är intresserad) Vanlig 3 eller 4 tum är ju enkelt att hamra i, men en pappspik som ska pillas med är mindre roligt.

Vad gäller tidsåtgången är det som alltid beroende på hur mycket pill det är. För oss tog det drygt 4 veckor på två personer och mycket extrahjälp, men då hade vi ett spåntak att riva bort, 4 ränndalar, mycket lagning av gamla vattenskador, uppsättning av hängrännor, gjorde ventilerad noch och två skorstenar etc. Dessutom gick det inte att vara på taket när det var som varmast eftersom pappen blev för mjuk.

Så 5 dagar kan räcka på två man under förutsättning att:

1. Ställning runt om finns
2. Alla containrar för avfall är på plats
3. Eventuella skador är få och enkla att laga.
4. Någon kan sköta markservice med kaffe och mat.
5. Vädret är perfekt varken regn eller högsommarvärme
6. Taket håller samma mått runt om så att inte för mycket tid går åt till att jämka bärläktens placering.
7. Kanske det viktigast, allt materila finns så man inte måste iväg och komplettera.
 
Tack för svar!
Ja det är en kallvind.

Ja, jag tycker själv också det känne som ett överjobb att ta bort all gammal papp om den ser bra ut och är slät.

Ha ha, tack för erbjudandet men vi tänkte hyra spikpistoler. Har ingen kompressor heller så tänkte hyra gaspicka:)
 
Att boka taklyft till tex onsdag morgon, när man inte ens påbörjat arbetet måndag morgon tycker jag låter lite väl optimistiskt. Men får du boka om utan problem i sista sekunden så kan du ju chansa.

Pappspikpistol finns inte gasdrivet vad jag vet, så där får du nog tänka om.

Lägga ut tegel brukar gå fortare än att riva och pappa, om det inte är för mycket tegelkapningar.
 
Va, finns det inte gasdriven. Nähä då får man kolla upp det där då. Jag som tyckte det kändes smidigt att slippa slang:(

Kanska ska skjuta till fjärde dagen med pannorna då. Det lär ju inte bli några 8 timmarsdagar precis när vi åkt så långt för att jobba. Snarare 12 timmars.
 
Tror det är rimligare att "etablera", riva, pappa och läkta på 3 dagar, och sen ta emot pannorna och lägga ut dom, skära pannor, montera nocktätning mm dag fyra och fem.

Skall ni ha dit en plåtis som skall fixa plåtdetaljer så kommer det nog dra ut på tiden ytterligare. Det är nog inte några problem att göra allt på fem långa arbetsdagar, MEN att göra det på fem dagar i rad är nog troligtvis för optimistiskt om man måste ta hänsyn till väder och plåtslagare.
Det finns nog risk att det blir dagar när ni inte får något gjort...

Gasdrivet finns till bla 3-4 tum (läkt och inbrädning) och dyckert (inte aktuellt för er) men tyvärr inte till pappspik. Om det inte har kommit en modell nu precis jättenyligen. Tror dock inte det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.