Har lite funderingar ang preskriberade bygglovs-ärenden.

Vi köpte vårt hus för ca 4 år sen, förre ägaren hade byggt en skärmtaks-täckt veranda, som efter hans bortgång, visade sig sakna bygglov. Verandan är idag mer än 15 år och ärendet är preskriberat.
Har läst i trådar här på forumet och på annat håll, att efter ärenden är preskriberade, så räknas i det här fallet, verandan som en del av huset.

Har nu planer på att bygga ett skärmtak, på mindre än 15 kvm, inte närmre än 450 cm från tomtgräns, direkt anslutning till huset, med andra ord, normalt bygglovsfritt.

Våra funderingar är följande:

1. Är det bara att bygga eller kan den gamla verandan ställa till det?
2. Eftersom verandan egentligen behövde bygglov, men nu är preskriberat, så har vi fortfarande våra "bygglovs-befriade" 15 kvm tillgodo?

Har pratat med vår kommuns bygglovs-avdelning, men har varit svårt att få ett rakt och tydligt svar, blir väldigt svävande. Innan jag ens fick kontakt med en handläggare, så ringde jag över 30 gånger, under en 3 veckors-period. När jag väl kom fram, så märktes det tydligt att handläggaren kände sig besvärad och helst ville avsluta samtalet direkt, service är nog inte ett av deras ledord.;)
Ringde även chefen på avdelningen, innan jag fick kontakt med handläggaren, för att fråga om det normalt är svårt att komma i kontakt med handläggarna. Fick till svar att "Det brukar inte vara några problem. Du kanske ska pröva med att maila?" Förklarade att jag hellre tar det på telefon, eftersom det oftast dyker upp följdfrågor.

tacksam för tips och råd :)
 
Hej

Som jag förstått det "Preskriberas" inte ett svartbygge dvs det blir aldrig en laglig byggnad.

Det som händer är att straffet försvinner dvs du kan inte tvingas riva eller betala en straffavgift.

Den kan vidare ställa till det vid nya bygglovsansökningar, men det finns säkert nån annan med erfarenhet här...

/ATW
 
Har svårt att tro att det inte skulle räknas som att du redan förbrukat din kvot.

Annars kan man ju hävda att varje friggebod på tomten är en svartbyggd bod, så nu bygger jag en friggebod till var tionde år.
 
hempularen skrev:
Har svårt att tro att det inte skulle räknas som att du redan förbrukat din kvot.

Annars kan man ju hävda att varje friggebod på tomten är en svartbyggd bod, så nu bygger jag en friggebod till var tionde år.
Jo, så är det i varje fall i Stockholms kommun. Dvs du har rätt att bygga 15kvm med friggebodsreglerna - men finns det redan en komplementbyggnad -svartbyggd eller ej- så är din kvot förbrukad, tyvärr.
 
Jo det är ju sant, men det gamla bygget är ju inte ett mindre bygge, utan ett som egentligen krävde bygglov, dvs betydligt större än 15 kvm. Om vi säger att jag var ovetande om förre ägarens "svartbygge" och bygger vår "bygglovsbefriade" del, vad kan hända? Att jag får betala bygglovskostnad på nybygget?

Sen har jag uppfattat det som att det är skillnad på de 15 kvm friggebod/växthus/mm och de 15 kvm som gäller direkt anslutning till huset? Eller har jag missuppfattat det helt? :surprised:

Tack för svaren alla 3.

hempularen skrev:
Har svårt att tro att det inte skulle räknas som att du redan förbrukat din kvot.

Annars kan man ju hävda att varje friggebod på tomten är en svartbyggd bod, så nu bygger jag en friggebod till var tionde år.
 
Polyester skrev:
Jo det är ju sant, men det gamla bygget är ju inte ett mindre bygge, utan ett som egentligen krävde bygglov, dvs betydligt större än 15 kvm. Om vi säger att jag var ovetande om förre ägarens "svartbygge" och bygger vår "bygglovsbefriade" del, vad kan hända? Att jag får betala bygglovskostnad på nybygget?
Straffet brukar väl vanligtvis vara dubbel bygglovsavgift eller om du överskridit max byggyta kan du bli ålagd att riva...

Polyester skrev:
Sen har jag uppfattat det som att det är skillnad på de 15 kvm friggebod/växthus/mm och de 15 kvm som gäller direkt anslutning till huset? Eller har jag missuppfattat det helt?
Jag tror inte det är nån skillnad, så här beskriver Stockholms kommun reglerna:
http://www.stockholm.se/ByggBo/bygglov/Bygglov/Friggebodsregler/
 
ok, surt, ligger ju på mig att kolla om verandan uppfördes med bygglov, så bara bita i det sura äpplet, antigen ta bort det befintliga skärmtaket och bygga det nya, eller söka bygglov.

Länken du bifogade Dublin, gjorde det väldigt klart, tack.
Ska försöka med att få ett klart och tydligt svar från vår kommuns handläggare, får väl bli via mail, trots allt.

tack för era svar och info
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.