Tjena!

Har precis renoverat min tvättstuga och kommit till ett litet problem. Innan renoveringen hade vi ett vägguttag på väggen en bit upp, Där vi kopplade in tvättmaskin och kondenstumlare.

Men nu har vi tänkt att vi ska bänkskiva längs väggen där. Vilket medför att man får jacka i bänkskiva för att få upp kabeln. men problematiken blir ju den dagen man ska byta maskin, får ju inte igenom själva kontakten igen utan att skruva bort hela bänkskivan, eller klippa i sönder hela kabeln. Men får ju samma bekymmer isåfall med den nya maskinen.
Vilket gör att jag funderar på att sätta ett vägguttagen under vasken i skåpet, Där jag kopplar in tvättmaskin och tumlare.
Får ju iofs jacka bänkskivan oavsett men isåfall blir det för en fast installation kabel.

Men frågan är väl mer om man får ha det så? om det är godkänt?
har för mig det finns regler ang vilken höjd ett vägguttag ska sitta på.
men frågan är om det gäller då tvättstuga inte klassas direkt som våtutrymme.

Eller ni har kanske några andra ideer?
 
Redigerat:
Är ytan på väggen klar?

Vad man normalt gör är att man hackar fram dosan, skarvar på röret, drar rör inne i väggen ner till där dosan ska vara under bänken, och drar om FK'n i röret (om inte matningen kommer nerifrån, då räcker dom som dom är)

Detta ska man såklart göra innan man sätter kakel eller vad man nu har på väggen
 
Jag har skruvade kontakter på mina maskiner. Kan inte se något konstigt med det?
 
Jo väggar och golv är klara. har iofs bara klinkers på golvet och en halv platta upp på väggen, Sitter väv på väggarna. Vägguttaget som sitter där sen jag flyttade in, kommer från en utanpåliggande kopplingsdosa vid taket.
Är ett dubbel uttag som sitter där idag och har aldrig haft problem att köra både tvättmaskin och tumlare samtidigt innan. Så jag hade tänkt att bara vidarekoppla från det vägguttag jag använde innan renoveringen till ett som sitter under diskbänkskåpet. Så blir det så lite "ingrepp" som möjligt vid byte av maskin eller andra anledningar.
 
Kollade med Elsäkerhets verket.
Och de såg inga problem att göra så. Eftersom det ska vara torrt inne i skåpet och uttaget inte sitter närheten av golvbrunnen. Har ju kall och varmvatten ledningar som går in bakom diskbänk skåpet. Frågade om det inte va ngn fara om de skulle läcka. Men han menade att är det rätt ska de inte läcka. Man kan inte gardera sig för alla fel menade han.
Så blir nog att vidarekoppla det befintliga vägguttaget till ett helt nytt under diskbänk skåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.