alla vattenbaserade sättlimmer passar till cellplast
 
Du kan inte bygga in trapphuset och sätta dit en dörr nere? Då ser det ju inte så provisoriskt ut och du behöver inte riva bort ngt till sommaren.
 
Hej, tack för alla svar. Jag har nu varit och köpt 100 mm frigolit och limmat ihop (med PL200 - tack för tipset, det fungerade kalasbra) och klämt fast i trapphålet. Det blev ingen skiva alls, inte någon filt heller.

Värmen har stigit inomhus till 22 grader (!). Däremot har jag haft luftvärmepumpen och el-elementen på max och det svider. Senaste veckan har jag snittat 200 kW/h per dag!

P g a den enorma förbrukningen har jag stängt av elementen och hoppas att luftvärmepumpen orkar med att hålla tempen någorlunda nu när det är lite mildare ute (-14,8 visar termometern i skrivande stund). Det blir till att maskera fönstrena som nästa steg.
 
Tycker du ändå skall ta o slänga på något över frigoliten...
 
Decamber skrev:
Värmen har stigit inomhus till 22 grader (!). Däremot har jag haft luftvärmepumpen och el-elementen på max och det svider. Senaste veckan har jag snittat 200 kW/h per dag!

.
Då ska du skaffa en sån innan du går i konkurs!

http://www.verktygsboden.se/?id=80193
 
gadu^: Varför bör man täcka frigoliten? Kan värmen tränga igenom ändå eller är det för eventuella springor man bör täcka?

kamilenski: Den där dieselvärmaren kan ge 30 kW värme och det skulle ju inte sitta fel. :) Men hur är det med avgaser, kan man leda bort dem m h a en slang eller får man stå ut med att hela huset luktar traktor?


Jag har räknat lite på elkostnaderna. 5248 kw/h har vi förbrukat sedan vi flyttade in i mitten av november. I november-december snittade vi som sagt på runt 70 kW/h per dag. Nu när det varit kallt har vi hamnat på 200 kW/h per dag.
Vi har haft sex element stått och brunnit mer eller mindre konstant (uppställda på max och jag har aldrig sett att termostaten slagit ifrån). Elementen har sammanlagt en märkeffekt på 5,3 kW. På en dag blir det 127,2 kW/h.

Andra stora konsumenter är varmvattenberedare, luftvärmepump, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, kaffebryggare...... många bäckar små. Men nu har vi stängt av alla element utom badrummets som ligger på 600 W, där har vi bara ställt ned termostaten.
 
Tossegubbe skrev:
73 kwh lät väldigt lite tycker jag? jag förutsätter att ni inte har ett 50m2 hus iaf ;)
Nej men seriöst så bär ni räkna på iaf 70w/m2 så ett hus på säg 150m2 kan du räkna med en förbrukning på ca 10kwh
på ett dygn blir det då 240Kwh :(
Det smarataste på lite sikt vore väl en vedpanna eller braskamin för ved är ju iaf gratis om man har tid att pyssla med det.
Nu kanske du vet något om TS som inte jag vet, men att det är gratis med ved stämmer inte. Man ska ha TID och man ska ha TILLGÅNG till timmer. Annars köper man färdigkluvet, och det är inte gratis.

Intressant med förbrukningen. Bor i stuga 75 kvm. I november förbrukade vi runt 350 kwh, dvs drygt 10 kwh per dag. I december drygt 650 kwh, alltså runt 20 kwh om dagen. Ska bli intressant att se för januari sedan, det har varit kallt länge och mycket nu.

Det ska tilläggas att vi eldar i kaminen en hel del. Svårt att räkna på kwh för veden dock.
 
frigoliten blir ju lite kall om ligger naken. Man kombinerar ju alltid frigolit med nåt annat, t.ex isolering. Hos oss gjorde det skillnad, dock har jag bara 50mm.
 
cederbusch skrev:
Nu kanske du vet något om TS som inte jag vet, men att det är gratis med ved stämmer inte. Man ska ha TID och man ska ha TILLGÅNG till timmer. Annars köper man färdigkluvet, och det är inte gratis.

Intressant med förbrukningen. Bor i stuga 75 kvm. I november förbrukade vi runt 350 kwh, dvs drygt 10 kwh per dag. I december drygt 650 kwh, alltså runt 20 kwh om dagen. Ska bli intressant att se för januari sedan, det har varit kallt länge och mycket nu.

Det ska tilläggas att vi eldar i kaminen en hel del. Svårt att räkna på kwh för veden dock.
Vid vedeldning tillkommer även kostnader för sotning och brandskyddskontroller, om man eldar mycket skall detta göras varje år och kostar en liten slant.
 
Decamber skrev:
gadu^: Varför bör man täcka frigoliten? Kan värmen tränga igenom ändå eller är det för eventuella springor man bör täcka?

kamilenski: Den där dieselvärmaren kan ge 30 kW värme och det skulle ju inte sitta fel. :) Men hur är det med avgaser, kan man leda bort dem m h a en slang eller får man stå ut med att hela huset luktar traktor?


Jag har räknat lite på elkostnaderna. 5248 kw/h har vi förbrukat sedan vi flyttade in i mitten av november. I november-december snittade vi som sagt på runt 70 kW/h per dag. Nu när det varit kallt har vi hamnat på 200 kW/h per dag.
Vi har haft sex element stått och brunnit mer eller mindre konstant (uppställda på max och jag har aldrig sett att termostaten slagit ifrån). Elementen har sammanlagt en märkeffekt på 5,3 kW. På en dag blir det 127,2 kW/h.

Andra stora konsumenter är varmvattenberedare, luftvärmepump, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, kaffebryggare...... många bäckar små. Men nu har vi stängt av alla element utom badrummets som ligger på 600 W, där har vi bara ställt ned termostaten.
Du kan skaffa en på 15kW. Den har 100% förbränning. Svag diesellukt--- ja lite. Men den är bra tills man fått till isoleringen.
 
kamilenski: 100 % förbränning låter ju lite sisådär. I o f s kanske de restämnen som blir är försumbara i hälsosynpunkt, med tanke på att det är ganska kort tid den i så fall kommer att användas. Jag ska överväga saken.


Vad gäller frigoliten så har jag letat filtar på Tradera att kasta över, men blev överbjuden på tre stycken idag vilket pekar på att det är fler där ute som fryser. :) Det lutar åt att det blir en skiva trots allt. Jag har några masoniteskivor över och det kanske kan hjälpa lite, eller tror ni det är hugget som stucket?


Det är ganska förtvivlat hur pass dyrt det kan vara att bo i ett lagom ansenligt klimat under en vinter. Inför nästa år krävs en hel del planering... fönstren behöver ses över, isolering... Jag ska nog passa på att låna hem värmekameran från jobbet och skjuta lite. Kring fönster och dörrar vet jag redan att det läckor massor, men frågan är hur pass välisolerad stommen/fasaden är och hur det skiljer sig i höjdled. Huset är byggt 1905; var det inte vanligt med kutterspån i väggarna på den tiden och har inte det en tendens att packa ihop sig kring marknivå med tiden?


Tilläggsisolering behöver jag forska i. Jag vet att man bör isolera utifrån och in så att stommen blir varm, dels med tanke på kondensrisken och dels för kallras. Men jag gissar att det är tusen gånger lättare att skruva dit frigolitskivor invändigt till exempel.
 
Skulle rekomendera gasol framför diesel om du ska värma inne och det är ungefär samma pris på det.
Gasol kostar 20-25kr/kg i P19 flaskor och jag byter hellre en ren fin flaska än tankar diesel inne ;)

Av en händelse har jag en gasolvärmare till salu dessutom hehe Men den är på 130KW så kke inte riktigt lämplig för en villa ;)
 
Idag har jag dragit maskeringstejp runt samtliga fönster på nedervåningen. Det drog en hel del tidigare och nu lär luftflödet minska åtminstone. Däremot funderar jag på hur stor nytta tejpen kan göra allt som allt. Isoleringsförmågan för papper lär ju vara relativt obefintlig i sammanhanget.
Pratade med en kompis som varit målare i hundra år, han menade att det finns isolerande "maskeringstejp" som kan användas för ändamålet. Någon som kan bekräfta och i så fall, vad köper man det?
 
Tejpa runt fönstren gör man inte för att öka isoleringen utan för att täta springorna. Syftet må vara detsamma, men tejpen skall hindra att det blåser rakt in. Den behöver inte vara isolerande.

Beträffande alternativa värmekällor brukar det anses att olja tillhör de dyraste sätten att värma huset. Det kan väl knappast bli billigare för att man köper den på mack. Den länkade värmekanonen ger 30 kW och drar 2,44 liter/timme. Om dieseln kostar 12 kr per liter innebär det 1kr per kWh. Därtill kommer ljudet, fukten, diesellukten, dieselslabbet och inte minst investeringen. Regleringen är säkert sämre än elementtermostaterna om den ens har termostat. Därmed ökar förbrukningen. Det är säkert en bra maskin för sitt ändamål, men den är inte ämnad som primär värmekälla i hus. Jag tror inte heller att gasol är rätt sätt att minska uppvärmningskostnaden. Uppvärmning med öppen flamma förutsätter mycket god ventilation.

Tejpa fönstren och sätt tätningslister på dörrarna. Har du möjlighet att stänga av övervåningen är det bra. Det är inte så stor del av året som det är så här kallt. Det blir billigare till sommaren.

Erik
 
Redigerat:
Vad gäller en sådan värmare så gäller det att man placerar den i tex ett fönster så den bara suger kall uteluft som en värmer innan den blåses in.
Tror inte ngn menade att man ska ha den som ensam värmekälla utan använda den för att avlasta elvärmen för 1kr/kw är ju iaf neremot halva priset mot elen även i normala fall och i dessa dagar bara nga få % av priset (glöm inte alla nätavgifter, skatter, överföringsavgifter osv osv på elen med.


Avemo skrev:
Tejpa runt fönstren gör man inte för att öka isoleringen utan för att täta springorna. Syftet må vara detsamma, men tejpen skall hindra att det blåser rakt in. Den behöver inte vara isolerande.

Beträffande alternativa värmekällor brukar det anses att olja tillhör de dyraste sätten att värma huset. Det kan väl knappast bli billigare för att man köper den på mack. Den länkade värmekanonen ger 30 kW och drar 2,44 liter/timme. Om dieseln kostar 12 kr per liter innebär det 1kr per kWh. Därtill kommer ljudet, fukten, diesellukten, dieselslabbet och inte minst investeringen. Regleringen är säkert sämre än elementtermostaterna om den ens har termostat. Därmed ökar förbrukningen. Det är säkert en bra maskin för sitt ändamål, men den är inte ämnad som primär värmekälla i hus. Jag tror inte heller att gasol är rätt sätt att minska uppvärmningskostnaden. Uppvärmning med öppen flamma förutsätter mycket god ventilation.

Tejpa fönstren och sätt tätningslister på dörrarna. Har du möjlighet att stänga av övervåningen är det bra. Det är inte så stor del av året som det är så här kallt. Det blir billigare till sommaren.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.