ranzor skrev:
Idag har installatören varit här och mätt, fick veta att eftersom mitt golv är från 2005 så finns det ingen 10års garanti på detta, sen fick jag veta att termostaten är hel för han mätte att det var spänningen efter termostaten, alltså mot värmegolvet, är det så enkelt att kolla att de är hel? kan inte vara något annat fel? han sa dock att vi skulle ställa upp termostaten på max och låta den vara där tills värmen börjar gå upp "så att golvet värms upp helt igenom" och sedan kan man sänka termostaten när golvet blivit varmt och då kommer de sen hålla temperaturen, kl 15 idag drog vi upp den på max, nu kl. 19 är det fortfarande ingen skillnad, drar man ner termostaten så blir den grån först vid läge 2 som tidigare, termostaten står för närvarande på 7, och innan dess har den stått på 4 konstant...

Verkar som min enda lösning för att få en behaglig temperatur i badrummet är att borra hål i väggen mot hallen och dra in rör till element och montera, men då förstör man väl tätskicktet?
Ge golvet ett par dagar. I stället för elementet kan du installera en kraftigare handdukstork.
Du kan välja mellan vattenburen eller el. Men avvakta tills du vet och golvvärmen kommer upp i temp.

Är det vanlig till/från termostat, kan man kolla funktionen som el killen. Är den tyristorstyd funkar inte detta så. Då måste man mäta med belastning. Men det gjorde han kanske?

p.s. har du en springa mellan dörren och tröskeln? I mitt fall räckte det med att få upp värmen i badrummet genom att öka springan till 15mm och ha fläkten på hela tiden. Då drar den in den varma luften i badrummet.Det gjorde jag innan golvvärmen kom till.
 
Ebeco skrev du, har med deras golvvärme och på våran så kan man genom att flytta nån pigg om man tar bort höljet kring termostatreglaget välja antingen använda endast rumtermostat eller golvgivare samten kombination med dessa.


Kan ju vara så att golvgivaren är placerad illa.

Har du ingen bruksanvisning kvar från de tidigare eller dokumentation så du ser vilken typ av kabel/matta, hur lång(effekten), hur tätt den är lagd mm?

Annars är ju kamilenskis tips vara värt att pröva om du nu inte har någon spalt över eller under badrumsdörren, du kan ju lämna dörrn lite på glänt över natten bara för att testa dig fram så att det blir genomströmning.


Jaja det kanske har löst sig för dig nu när det gått några dagar.
 
Bara funderar lite...

OM dörren till badrummet är tät, dvs utan springa, bör väl inte luftutbytet bli så stort genom ventilen i badrummet och golvvärmen bör kunna värma upp rummet.
Det kan inte gärna både strömma ut varmluft och in kallluft, alltså är det självdrag genom badrummet till någon annan stans....?

OM termostaten har on/off reglering så spelar du ingen roll om du höjer fårn 4 till 7 om termostaten endå går konstant på 4, det blir då inte varmare för att du har på läge 7, däremot om termostaten ibland slår av på läge 4 så får du höja för att få en högre temperatur.

OM golvgivaren har dålig placering, så spelar det ingen roll, värmen slår ju inte av för tidigt, utan aldrig, dvs den kommer inte upp i temperatur..

Ranzor, du skriver att de flesta ventilerna är väldigt lite öppna. Kallt ute ger större självdrag, kan hända att du får större undertryck i huset än vad kallrasskyddet klarar av att hålla emot. Din ventilation vandrar troligtvis in i badrummet och vidare ut genom dörren. Prova att öppna andra tilluftsventiler i huset?

Mer element, handdukstork, fläkt konstant igång osv känns inte som en rimlig lösning tycker jag.

Eller tänker jag galet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.