imported_jo skrev:
Estwing. ,satt o tittade på dina byggbilder på både huset o källarvåningen. Undrar om det inte blivit billigare o gått snabbare om du skulle rivit o byggt nytt?!?
Då slipper man ju allt extrajobb med rikta golv o väggar osv, man får ju allt som man vill direkt då...har hört massor av folk som totalrenoverat hus o dom ångrar sig allihopa efteråt....
Hur som helst , grymt jobb du lagt ned , hoppas du blev nöjd iaf.
Det är mycket enklare att bränna ner ursprungshuset och bygga ett nytt :pmen det blir inte samma charm som att bygga om-ut och till, slutresultatet blir något väldigt eget på ett helt annat sätt :wow: tror jag alla fall för jag har aldrig byggt nåt nytt ;) utan kört samma modell som estwing d^_^b skitjobbigt, tidsödandet och det ställer förhållandet till hustrun på prov under lång tid :D men värt det som jag ser det alla fall.
 
Jan-Å skrev:
Det är mycket enklare att bränna ner ursprungshuset och bygga ett nytt :pmen det blir inte samma charm som att bygga om-ut och till, slutresultatet blir något väldigt eget på ett helt annat sätt :wow: tror jag alla fall för jag har aldrig byggt nåt nytt ;) utan kört samma modell som estwing d^_^b skitjobbigt, tidsödandet och det ställer förhållandet till hustrun på prov under lång tid :D men värt det som jag ser det alla fall.

samma charm? Om man vill ha gammal stil eller nåt sånt finns det ju massor med byggmaterial osv som man kan använda sig av för att få samma utseende som det var förut , fast nytt! Ett gammalt hus med många ägare kan ha hänt många egna gördetsjälv tips o trix genom åren, tejpade lösa elkablar i trossbotten o kanske i nån vägg, vattenledningar som är tillfälligt lagade för 20 år sen här o nåt annat där osv. Om du renoverar ett gammalt hus ganska rejält och hittar en del sånt, när du är klar då kanske ligger o grubblar över det du kanske inte hittade o åtgärdade?!
Jag stod inför valet för 5 år sen , att renovera eller bygga nytt. Jag valde att riva allt o bygga nytt.
Jag blev bara mer o mer säker på mitt val efterhand vi rev gamla huset, vi hittade MASSOR med byggfel....
Det tog mig o 2 snickare 1 år att färdigställa huset vi bor i idag. På den tiden hinner man inte sabba så mycket förhållande:)
Jag såg fördelarna med att få en rejält isolerad platta på mark med golvvärme, helt ny el o vvs! slippa tveksamma isoleringar med tidningspapper i ytterväggarna, en bra ventilation med återvinning för att få en bra luft o billig uppvärmning. O dessutom är det skitkul att bygga med nya material, rakt o fint , allt flyter på.
Ska man ändå byta ut allt från golv till tak så ser jag ingen mening med renovering.
Men det är jag det. Alla kan inte tänka lika.
 
imported_jo skrev:
samma charm? Om man vill ha gammal stil eller nåt sånt finns det ju massor med byggmaterial osv som man kan använda sig av för att få samma utseende som det var förut , fast nytt! Ett gammalt hus med många ägare kan ha hänt många egna gördetsjälv tips o trix genom åren, tejpade lösa elkablar i trossbotten o kanske i nån vägg, vattenledningar som är tillfälligt lagade för 20 år sen här o nåt annat där osv. Om du renoverar ett gammalt hus ganska rejält och hittar en del sånt, när du är klar då kanske ligger o grubblar över det du kanske inte hittade o åtgärdade?!
Jag stod inför valet för 5 år sen , att renovera eller bygga nytt. Jag valde att riva allt o bygga nytt.
Jag blev bara mer o mer säker på mitt val efterhand vi rev gamla huset, vi hittade MASSOR med byggfel....
Det tog mig o 2 snickare 1 år att färdigställa huset vi bor i idag. På den tiden hinner man inte sabba så mycket förhållande:)
Jag såg fördelarna med att få en rejält isolerad platta på mark med golvvärme, helt ny el o vvs! slippa tveksamma isoleringar med tidningspapper i ytterväggarna, en bra ventilation med återvinning för att få en bra luft o billig uppvärmning. O dessutom är det skitkul att bygga med nya material, rakt o fint , allt flyter på.
Ska man ändå byta ut allt från golv till tak så ser jag ingen mening med renovering.
Men det är jag det. Alla kan inte tänka lika.
visst kan det vara så men i det läget betalar man rätt mycket för tomten om man skall köpa ett hus å sen riva det å sen upp med ett nytt direkt.
+ att du måste ha nånstans att bo typ lgh som där me kostar pengar.

all el, ws, har isolerad platta, golvvärme, ja jag har allt. lägg ut en bild på ditt hus som revs, kul å se hur det såg ut innan. intressant.
dom ytterväggar jag ej rev har jag rensat innanför å slagit på gles sen plyfa å gips.
finns inte en gammal elledning kvar.
mekanisk ventilation har jag.

nytt matrial byggde jag me förutom en del man kunde ta vara på.
så här flöt allt på hur bra som helst, bara det att det tar lite längre tid då man jobbar 06:45-16 varje dag så det blir kvällar å helger+man idrottar mycket.
men jag kan lova dig att du bygger inte en 290m2 kåk med bergvärme å det jag har här hemma för 700K exkl el.
därav valet att renovera.
självklart gör man som man vill, men charmen finns kvar i huset..

mvh
snickar estwing
 
>imported_jo
Det fanns inga rester att lagga å oroa sej för i våra renoveringsobjekt, allt är kollat och/eller bytt, jag är övertygad till 1000% att detta gäller estwings kåk också :cool:
Men som Du mycket riktigt skriver, vi kan inte alla tycka/tänka lika och tur är väl det:p
Charm för mej är ungefär så här med en bilmetafor. Man kan bygga en ny bil som ser nästan precis ut som en Cadillac Club Cupe -49 MEN den kan ALDRIG ge dej som ägare samma känsla/själ/charm som en renoverad bil från 1949. För mej är sånt viktigt men jag känner förträffliga människor som inte fattar det alls utan tror att en ny AUDI är häftigare :rolleyes: vi tycker inte lika helt enkelt.
Grattis till ett fint hus Du själv är nöjd med! och även jag fattar ju fördelarna med nya grejer samt förstår att det inte är nån enkel resa att bygga sej ett nytt hus i 12 månader heller. Ville bara förtydliga lite hur jag tänker ;)
 
jo hade jag inte varit egen företagare så hade det nog gått fortare , jag började rivningen första dagen på industrisemestern o körde på som fan tills jag var tvungen att öppna firman igen 5 veckor senare , sen var den kvällar o helger som gick jobba me huset, men de blev nog runt 700 k för mig också men "bara" 210 kvm, haha.
Men är så jävla sugen på att bygga mer så snart kanske jag måste sälja o bygga nytt igen fast större. Inte för att jag är missnöjd med huset nu , men det är så kul o bygga.
Har nyligen fått nys om en stor tomt med bättre läge än jag har nu till väldigt bra pris så vi får se vad som händer haha.
 
imported_jo skrev:
jo hade jag inte varit egen företagare så hade det nog gått fortare , jag började rivningen första dagen på industrisemestern o körde på som fan tills jag var tvungen att öppna firman igen 5 veckor senare , sen var den kvällar o helger som gick jobba me huset, men de blev nog runt 700 k för mig också men "bara" 210 kvm, haha.
Men är så jävla sugen på att bygga mer så snart kanske jag måste sälja o bygga nytt igen fast större. Inte för att jag är missnöjd med huset nu , men det är så kul o bygga.
Har nyligen fått nys om en stor tomt med bättre läge än jag har nu till väldigt bra pris så vi får se vad som händer haha.
Ha ha! nåra av oss fastnar i renoveringsträsket, andra i nybyggarträsket :D lycka till me projektet!!
 
imported_jo skrev:
jo hade jag inte varit egen företagare så hade det nog gått fortare , jag började rivningen första dagen på industrisemestern o körde på som fan tills jag var tvungen att öppna firman igen 5 veckor senare , sen var den kvällar o helger som gick jobba me huset, men de blev nog runt 700 k för mig också men "bara" 210 kvm, haha.
Men är så jävla sugen på att bygga mer så snart kanske jag måste sälja o bygga nytt igen fast större. Inte för att jag är missnöjd med huset nu , men det är så kul o bygga.
Har nyligen fått nys om en stor tomt med bättre läge än jag har nu till väldigt bra pris så vi får se vad som händer haha.
haha det va rackarns...
jag själv tänker bo kvar här nu.
visst säljer jag bygger jag nästa gratis ådet är gött.
men jag prioriterar läget högt samt, fan lagt för mycket tid, åork på huset. känns dumt att sälja..

mvh
estwing
 
Estwing, grymt imponerande bygge!!!

Jag gillar kulörten på fasaden och knutarna, har du möjligtvis något nummer eller dylikt på färgerna?

De svarvade stolparna vid entrén, är det något du kokat ihop själv eller vart får man tag i sådana?
 
chrille112 skrev:
Estwing, grymt imponerande bygge!!!

Jag gillar kulörten på fasaden och knutarna, har du möjligtvis något nummer eller dylikt på färgerna?

De svarvade stolparna vid entrén, är det något du kokat ihop själv eller vart får man tag i sådana?
hej.
kul att du gillar det
kommer ej ihåg namnet nu å nr men kan kolla upp.
stolparna kommer från lundbergs.
www.lundbergs.se

mvh
estwing
 
Vore väldigt schysst om du kunde kolla upp det vid tillfälle!

Tack för länken, där fanns mycket fint. Synd att det inte finns några priser i prislistan, har du något minne om vad du betalade för stolparna?
Vad har du för bredd på balkongen? Vi kommer ha nästan 7 m, och jag är osäker på om det räcker med två stolpar då?
 
estwing: Jag måste säga jag är grymt imponerad av ditt biorum, snyggt oxå med belysningslisten runt kanterna, ger mysig belysning.
Ska du in med nån fet biosoffa sen, eller? Hörnsoffa är inte så bra o sitta me snedvriden nacke en hel film...
 
imported_jo skrev:
estwing: Jag måste säga jag är grymt imponerad av ditt biorum, snyggt oxå med belysningslisten runt kanterna, ger mysig belysning.
Ska du in med nån fet biosoffa sen, eller? Hörnsoffa är inte så bra o sitta me snedvriden nacke en hel film...
haha tack.
ja salongen e mitt hjärta i huset UTAN tvekan.
alltså skall man göra det ännu bättre så skall man målat mörkt längst fram å 2 m mot sittplatsen.
sen angående biostolar m.m.
asså en soffa e gött å ligga i.
bara jag å min sambo som är här å jag ligger raklång mot bilden å hon sitter me fötterna *PÅ BORDET* haha lr ligger ned mä.
sen när man har vänner här så får många mera sitta.
därför blir det inga nu iaf.
hoppas du förstår mitt tänkade.?



angående balkongen så är den 4 m bred å har 4 st stolpar.
du får planera in så dom livar med stolparna under på farstun me annars ser det ej bra ut.
men 2 st stolpar till får du allt ha.

mvh
estwing
 
Tjena! Kan du inte lägga upp lite fler bilder *nyfiken*
 
zombie skrev:
Tjena! Kan du inte lägga upp lite fler bilder *nyfiken*
japp det kommer.
men har väldigt stora problem att lägga in bilder här nu på denna sida.
jag fattar inte varför?????
 
Sjukt kul att se folk som vågar ta tag i hela huset! Riktigt bra jobbat. Är dock nyfiken på eran värmeslinga i golvet på källarplan. Hur funkar det med eran isolering Om jag förstod det rätt så hade ni bara 100?mm frigg och 70mm platta. Har ni mycke värmeförlust till sorkarna?

Är själv i possition där jag överväger att ha någe liknande då även jag vill ha så högt itak som möjligt. Något du "rekomenderar" så här i efterhand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.