Bosch GSR 10,8 V-Li-2 eller AEG BS 12C2 Li

  • Bosch GSR 10,8 V-Li-2

    50 Röster 72,5%
  • AEG BS 12C2 Li

    19 Röster 27,5%
  • Antal röster
    69
Nu är det återigen dags för allas vårt favoritämne, att jämföra skruvdragare!

Så, vilken av dessa två skruvdragare är bäst för en vanlig Svensson som ska skruva upp lite tavlor, montera Ikea möbler och kanske göra något enstaka hål här och där?

Bosch GSR 10,8V Li 2 eller AEG BS 12 Li C2 Iq?

Försök gärna hålla er till jämförelser mellan dessa eller *väldigt* likvärdiga maskiner =)

Och, kan någon förklara skillnaderna mellan alla olika varianter på dessa? De verkar ju finnas versioner med både en och två växlar, samt även även Mk 1 och 2 av maskinerna med två växlar..

Hur viktigt är vridmomentet? De tidiga varianterna gick ju upp till ca 20Nm, medan det verkar ha kommit 30Nm varianter det senaste året. Hur stor är skillnaden rent praktiskt?

Någon som vet om växelhuset är i metall på Boschen? Antar det, men har inte sett det specifikt angivet någonstans?
 
Det finns följande Bosch
GSR 10,8 V-LI Professional (1 växel 0 – 500 min Vridmoment 18 Nm och 0,8 kg)
GSR 10,8 V-LI-2 Professional (2 växlar 0 – 400 / 1.100 Vridmoment 30 Nm och 1,1 kg)
GSR 10,8-2-LI Professional (2 växlar 0 – 350 / 1.300 Vridmoment 30 Nm och 0,95 kg)
 
När jag kände på de olika Bosch GSR så upplevde jag att den med chuck blev framtung vilket inte kändes bra. Maskinen är uppenbart konstruerad för snabbfäste för bits!

Glömde att skriva att min Makita DF030DWE vinner alla dagar i veckan!
http://www.makita.se/pdf/skruvadensomproffsen.pdf
 
Redigerat:
Den nya (GSR 10,8-2-LI Professional) är kortare, kanske hjälper mot framtungheten.
Skulle valt en sådan om det alt. funnits med, har själv en GSR 10,8V-Li Pro (1växlad)-
 
Springare, tack för uppställningen!

GSR 10,8-2-LI Professional, är det den som kom alldeles nyss?

Tror ni att det gör någon märkbar skillnad att Bosch maskinerna har något lägre batterspänning? På pappret gör de nyaste AEG och Boschmaskinerna 30Nm max, men kan skillnaden i batterspänning ge en praktisk skillnad i styrka? (Jag har förstått att max vridmoment är en högst teoretisk siffra)
 
_bergman_ skrev:
Springare, tack för uppställningen!

GSR 10,8-2-LI Professional, är det den som kom alldeles nyss?

Tror ni att det gör någon märkbar skillnad att Bosch maskinerna har något lägre batterspänning? På pappret gör de nyaste AEG och Boschmaskinerna 30Nm max, men kan skillnaden i batterspänning ge en praktisk skillnad i styrka? (Jag har förstått att max vridmoment är en högst teoretisk siffra)
Viktigast mellan två så lika maskiner skulle jag säga är hur de arbetar. vridmomentet räcker troligen till, annars skall du ha en större modell. Men jag har haft och lämnat tillbaka AEG och bytt till Bosch (hemskt nöjd med bytet, men två andra modeller), baserat på:

1. AEG hade på skruvar på gränsen till dess kapacitet en väldig tendens att gå från "snurrar inte alls" till "snurrar för fullt och jag får ont i armen gneom ett kast", medans bosch kunde mjukstarta och gå från "börjar snurra lite sakta" till "fortsätter snurra lite sakta".
2. Boschens momentbegränsare gick lättare att ställa så att den var användbar.

Ovanpå det, kolla hur de ligger i handen, Boschs lilla gamla har tyngdpunkten en aning fel, den har jag, men det är överkomligt, för den är inte så tung.

--- Mats ---
 
Jag kan bara säga hur AEG BS12C ( den enväxlade) är.
Jag har haft den i ett halvår ca i min totalrenovering av en timmerstuga och den har fått slita hårt. Har slutat använda min 14.4v hitachi och kör enbart AEG:n. har dragit allt från 4x30 till 5x110 och den är tillräckligt stark för det mesta. Har t.ex reglat upp en ingång på huset och haft den till att lägga golvreglar m.m.

Kanonmaskin! :)
ps. dessutom fungerar den utmärkt i minusgrader, vilket jag inte har för mig att bosch gör.
 
Här kommer motsvarande sammanställning på AEG:s skruvdragare:

AEG BS 12 C Li (1 växel, 0 - 575 varv/min, 18,5Nm och 1,1kg)
AEG BS 12 C2 Li (2 växlar, 0-320 alt 1300 varv/min, 25Nm och 1,1kg)

Dessa verkar vara samma skruvdragare fast med en ny växellåda på C2 modellen.

Det finns även en modell som heter AEG BS 12 C (IQ) och är blå. Den har också Lithium batterier och verkar vara identiskt (förutom färgen förstås, övriga modeller är oranga) med AEG BS 12 C Li.

Är det någon här som har prövat "samma" modell skruvdragare med en respektive två växlar? Vore intressant att veta hur stor skillnad de nästan 1000-varven gör. Och jag antar att det är vid borrning man behöver dem?


Tack för svaren förresten! Än så länge verkar Boschs modeller leda. Är det någon som vet priset på nyaste modellen? Alltså GSR 10,8-2-LI?

/Bergman
 
bygga_bo skrev:
[länk]
Tackar tackar Bygga_bo!

Ca 2400:- inklusive moms alltså... Hmm, då känns det nästan mer prisvärt med GSR 10,8 V-LI-2 med mjuk väska och lite borrar och div. bits. Kostar 2000:- inkl moms:

http://www.proffsmagasinet.se/skruvdragare/skruvdragare-gsr-10-8-v-li-2.html

Haha, nej nu lär jag nog ge mig för idag, har surfat skruvdragare hela kvällen :D
 
_bergman_ skrev:
...Ca 2400:- inklusive moms alltså... Hmm, då känns det nästan mer prisvärt med GSR 10,8 V-LI-2 med mjuk väska och lite borrar och div. bits. Kostar 2000:- inkl moms:..
Tänk bara på att detta är ett pris som Bosch uppger. Det är inte osannolikt att du kommer att kunna hitta den billigare hos någon handlare.

Sen kan man nog också tänka sig att den "gamla" LI-2 kommer att få en schysst röd färg på prislappen när dess efterträdare börjar dyka upp på hyllorna... Då kan den bli ett riktigt bra köp, för sååå stor skillnad är det inte mot den nya.
 
Makitas DF330 är VÄLDIGT likvärdig. Dessutom är den lite smalare i handtaget. Jag har pyttehänder, så även den är på gränsen för min del. Men den med bitsfäste (DF030, identisk i övrigt) är mindre framtung. Jag kan inte ens hålla i AEG:n på något vettigt sätt, annars tycker jag att den kortare nosen gör den väldigt välbalanserad.

Enligt någon tjomme här på forumet som skruvar isär maskiner som jobb hade han skruvat isär just denna Bosch och den har inte metallkugghjul överallt. Han påstod att Makitorna nästan alltid hade det men han hade inte skruvat isär just 10,8V-modellen. AEG:n har jag inte hört något om.
 
Orsaken till att jag startade tråden är att jag köpte en första generationens AGE (BS 12 C (IQ), alltså den enväxlade på Clas Ohlsson i lördags. I går upptäckte jag att det gick att få tag på andra generationens Bosch (GSR 10,8 V-LI-2). till ungefär samma pris.

Eftersom jag har öppet köp på AGE:n drog jag ner på järnhandeln idag och köpe Boschen Så kväll blir det lite enkla jämförelser, dock endast på träklabbar (är inte toksugen på att okynnesborra upp hål i tegelväggen). :D

Eftersom Boschen är tvåväxlad blir det inte en helt rättvis jämförelse, men roligt blir det säkert ändå d^_^b
 
Sådär, nu har jag gjort en enkel jämförelse mellan:

Bosch GSR 10,8 V-LI-2 (två växlad) och
AGE BS 12 C (IQ) som endast har en växel.

Storlek (längd-bredd-tjocklek)

AGE 16-17,5-5,5 vikt 1200 gram

Bosch 20,5-18-6 vikt 1100 gram

Boschen är något större men samtidigt lättare. Lustigt nog så har den dock en lite tunnare kolv än AGE:n. Boschen kan alltså vara lite bättre för den med små händer. Jag har storlek 10 i handskar och upplever ingen av dem som särskilt tjock över kolven.

Balans

Båda skruvdragarna är något framtunga. AGE:n kan stå på batteriet men har väldigt dålig balans. Boschen är precis för framtung för att kunna stå på egen hand. På grund av de små batterierna (maskinernas främsta fördel) så bör dock ingen av dem lämnas stående. Skillnaden i framtunghet märks mest om man ska skruva vertikalt, alltså nedåt eller uppåt.

Borrning

Jag har testat skruvdragarna med en normalsliten 10mm träborr. Trämnet är en vanlig vedklabb i björk. Borrstorlek 10mm och borrdjup 6-7cm, därefter sattes borren sattes igen av träspån.

AEG
3 hål på 22 sekunder. Något större problem med träspån som sätter igen borren.

Bosch
3 hål på 17 sekunder (borrväxeln). Boschen snurrar ungefär dubbelt så fort som den enkelväxlade AEG:n. Därmed kastas träspånen i väg bättre och jag upplever igensättningen som ett något mindre problem än på AEG:n

Referensborr (sladdriven grön bosch)
3 hål på 12 sekunder.


Skruvning

Tre stycken 5-100mm skruvar med Torx fäste. Skruvarna är gängade utefter 6cm av sin längd. Skruvarna är nedborrade ca 15mm vid provets början.

AEG
22 sekunder för att skruva i skruvarna, 22 sek för att skruva upp dem igen.

Bosch (skruvväxeln)
31 sekunder för att skruva i skruvarna, 31 sek för att skruva upp dem igen.
Den andra växeln är egentligen inte avsedd för skruvning, då kan motorn "brinna". Jag testade dock att dra i en skruv på andra växeln och det gick då på 4 sekunder, alltså mer än dubbelt så fort som på första (skruv-)växeln. Enligt handboken får man dock skruva ur skruvar med andra växeln och då är Boschen betydligt snabbare än AEG:n.

Styrka

Båda maskinerna klarar gott och väl att skruva ned skruvskallen så pass djupt ned (ca 15mm) i vedträet att den något grövre bitshållaren inte kan följa efter.

Redovisade vridmoment (mjukt/hårt förband)
AEG 9,3/18,5Nm
Bosch 11/30Nm

Sammanfattning
Vid enklare skruvning och borrning är det små skillnader mellan maskinerna. AEG:n har en något högre (fast) grundväxel som gör att den borrar långsammare men skruvar snabbare än Boschen. Boschen å andra sidan borrar något snabbare än AEG:n men är på skruvväxeln långsammare (men starkare) än AEG:n.

AEG:n känns lite ryckigare och något obekvämare än Boschen. Skulle jag jobba en hel dag skulle jag föredra Boschen före AEG:n, även om AEG:n är snabbare på skruvning.

Slutsats
Eftersom jag har jämfört två olika märken och modeller är det inte helt enkelt att dra generella slutsatser. Jämförelsen är också väldigt enkelt utförd och ingen av maskinerna har körts tills att batteriet börjat bli tomt. Min känsla efter att ha klämt, kännt och provkört maskinerna är dock denna:

Har man ingen mini-skruvdragare ska man satsa på att köpa en modell med två växlar. Har man dock redan en av de enkelväxlade modellerna (AEG BS 12C eller Bosch GSR 10,8 V-LI) är det inte värt att gå upp på den tvåväxlade modellen. Undantaget är om man regelbundet skruvar så grova skruvar så att maskinen ger upp. Största överrraskningen för mig var att den enkelväxlade AEG:n ändå var snabbare på en så pass stor skruv som 5-100mm.

Det är för övrigt en ny modell av Bosch mini-skruvdragare på ingång (se ovan i tråden), om skillnaden mellan generation 2 och 3 är lika lite som mellan dessa representanter från generation 1 och 2 återstår dock att se.

[Redigerad] Gjorde om borrtestet och fick då betydligt snabbare och mer likartade tider än första gången. Förklaringen är antagligen att jag och/eller batterierna blivit uppvärmda av övriga tester :pTiderna som står i testet är de uppdaterade tiderna.
 
Redigerat:
Bra jämförelse för dom som ska köpa en fjuttdragare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.