Detta ämne är tänkt som en slags hjälp/referens när man själv tittar på vilka värden man har hemma avseende relativ fuktighet.

En relativ luftfuktighet på 40% - 50% upplever de flesta som trevligast.
En relativ luftfuktighet högre än 50% ökar tillväxt av otrevliga mikroorganismer.
En relativ luftfuktighet lägre än 30% ger torr hy, irriterade slemhinnor, spruckna läppar, näsblod, törst m.m.
(Källa http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2028)

Mina värden nedan är mätt med en "billig" hygrofor från min humidor.

Jag är medveten om att det finns ett antal andra aspekter att väga in men de experter som måste uttala sig kan väl göra det i en annan tråd. Så ni som är vänliga nog att lägga in era data, tack för det. Och ni som måste skriva sönder inlägg, gör det någon annanstans.
Tack
 
10-rum 250 m2 i ett och ett halvt plansvilla
Platta på mark
Trästomme
Golvvärme
Frånluftsvärmeväxlare
22.000 kWh per år (total el)
7 personer i hushållet

2a jan
90% relativ fuktighet utomhus
40% relativ fuktighet inomhus i vardagsrummet
 
Min mätare säger "--" :D

Bor ett tag till i en liten stuga som värms huvudsakligen med braskamin. Blir väldigt torr luft. På vintern kommer vi mycket sällan över 30%.
 
33% RH visar mätaren här nere i källaren, 29% RH visade den i hallen uppe och den i sovrummet visade 34% RH och ute visade den 87% RH.
 
Har bara en fast monterad fuktmätare och den finns i min väderstation. Den pendlar lite mellan 29% & 32%. Uppmätt värde är i vardagsrum.
 
Precissom cederbusch så visar min "--" :D
 
Minglarn skrev:
Har bara en fast monterad fuktmätare och den finns i min väderstation. Den pendlar lite mellan 29% & 32%. Uppmätt värde är i vardagsrum.
Min väderstation säger 82% ute 13% inne o ja man får torra slemmhinnor i näsan o lätt för näsblod, Iaf jag o ena dottern medans sambon o den andra dottern bara får torr hud o tvingas smörja in sej morgon o kväll..
Måste nog införskaffa en ny luftfuktare då den förra pajade, Finns det ventilationssystem med auto fuktning av luften..
Det hade varit optimalt om ventilationssystemet sköt befuktning av inluften :)
 
Gjorde en liten check igen på min station... Den har pendlat väldigt nu under den kallaste tiden av "vintern" .. =) Min 19% såg jag.

Men just nu säger den: 22% fukt & 22.8 grader inne.. Lite varmt (och skönt) dock är det för att solen ligger på och värmer lite. =)
 
  • väderstation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt att det är flera som lagt in lite värden. Det hade varit intressant att få några värden från äldre hus med självdrag. Innetemperaturen är viktig i samband med relativ fuktighet eftersom det styr hur mycket vatten luften kan innehålla innan den kondenseras. Höjer man tempen från 20 till 24 upplevs luften som ännu torrare, men det vet de flesta av er. Jag ville bara klargöra det eftersom jag fått någa mail om varför luften blir torr när den väl kommer inomhus.
 
24% och 19 grader nere vid datorn här i källaren nu och uppe i hallen visade den ochs 24% och 20,5 grader så nu känner man sig torr i halsen hela tiden. Annars märker jag inte av det så värst mycket.
 
Kök mellan 27 och 33%, sovrum mellan 29 och 36% nu under köldknäppen. Annars brukar vi ligga högre, runt 50 i kök och mellan 50 och 60 i sovrum, men det var innan vi installerade fläkt i badrummet som ligger bredvid sovrummet. Hoppas på viss förbättring.
 
Vi brukar ligga kring 25% inne. Har mekanisk frånluft, 80talshus. Någon som har tips på vad man kan föra för att få upp den? Ventilerar vi för mycket eller? Jag har köpt en liten luftfuktare som får stå å tuffa i pojkens rum ibland.

Har ca 20-21grader varmt inne. Nån grad kallare i sovrummen
 
Närheten av Sjöbo. Villa 1,5 pl -1976. Platta på mark+ lite isolering. 2x L/L värmepumpar.
-6 gr ute. 22 gr inomhus.

28%.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.