Sedan vet de flesta inte vad dom har. Det finns goda chanser att dom aldrig kommer att sakna sina gamla prylar.

Jag blev av med fem fulla flyttkartonger i samband med en byggstädning för 25 år sedan. Har fortfarande ingen aning om vad det var som försvann.
 
En kompis köpte en lägenhet. Vidsförådet var fullt med grejor och säljaren hade åkt på en jordenruntresa så han var inte kontaktbar. Min kompis slängde allt bråte. Ett år senare kom säljaren hem igen och ville ha sina saker. Blev en rättssak och min kompis blev tvungen att ersätta säljaren......

Jag fick höra att han borde maganiserat grejorna på ägarens bekostnad, men man vet ju inte om han vill ha dem. Kanske lämna hos polisen hade varit rätt...
 
frohike skrev:
Det förfarande som vi gör vid cykelrensning är Lapp upp, sen tas omärkta cyklar bort, ställs i ett utrymme. Varje cykel noteras med färg, ramnummer mm på en lista som lämnas till polisen. Därefter måste vi förvara cyklarna i minst 6 mån innan dessa kan slängas, hur fallfärdiga dom än är.
Förfarandet stämmer och gäller för annan lös egedom också. Viktigt att nämna är att utrymmet måste vara låst.
 
Larsa skrev:
En kompis köpte en lägenhet. Vidsförådet var fullt med grejor och säljaren hade åkt på en jordenruntresa så han var inte kontaktbar. Min kompis slängde allt bråte. Ett år senare kom säljaren hem igen och ville ha sina saker. Blev en rättssak och min kompis blev tvungen att ersätta säljaren......

Jag fick höra att han borde maganiserat grejorna på ägarens bekostnad, men man vet ju inte om han vill ha dem. Kanske lämna hos polisen hade varit rätt...
Man ska alltid tänka till två gånger när någon påstår något, vilket din kompis nog inte gjorde. "Vilka saker är det du saknar, förrådet var tomt och det satt inget lås på det när jag kollade det första gången. Vart dina grejor tagit vägen vet jag inte, du får kolla med fastighetsägaren".

Däremot så teckande min grabb nyligen kontrakt på en lägenhet och det fanns massa grejor i förrådet trots att den tidigare lägenhetshyraren hade flyttat ut så det var bara att kravställa på fastighetsägaren att rensa det, alternativt att peka ut ett nytt förråd (obs! det fanns inget lås på förrådet.) Såg sedan att vissa av grejorna fanns i ett annat olåst förråd och grabbens var tomt.
 
Mikael_L
AndersS skrev:
Man ska alltid tänka till två gånger när någon påstår något, vilket din kompis nog inte gjorde. "Vilka saker är det du saknar, förrådet var tomt och det satt inget lås på det när jag kollade det första gången. Vart dina grejor tagit vägen vet jag inte, du får kolla med fastighetsägaren".
OCH förvissa sig om att det inte finns några bevis för att din utsaga är falsk.
Finns det något vittne till att du sett det fulla förrådet får man helt enkelt skaffa undan vittnet.
Vi har alldeles för lite maffiafasoner här i landet. :D



*hoppas alla inser att jag skämtar ...!*
 
Det verkar vara bättre med en rejäl lögn än en dålig sanning.

Jag får tacka för all information, ämnet är intressant.

Det verkar som att man inte får vara för ärlig om man slängt något för problemet är nog att ägaren till de värdelösa grejorna vädrar morgonluft och tar i när det gäller värdet bara för att kunna med lagens hjälp klå dig på så stort belopp som möjligt.
 
O
Saker som står i en vindsgång eller källargång får man som hyresvärd slänga. kommer inte ihåg vad det heter på jurist språk. an det vara det som lekkamraten skrev?
rest relikte eller hur det nu stavas...
 
Odjuret skrev:
Saker som står i en vindsgång eller källargång får man som hyresvärd slänga. kommer inte ihåg vad det heter på jurist språk. an det vara det som lekkamraten skrev?
rest relikte eller hur det nu stavas...
Nej det får man inte. Exempelvis en cykel eller byrå som står fel innebär inte att den blir res derelicta (herrelös).
 
Jag köpte en hyresfastighet i Stockholm 1983. Vinden föreföll inte vara röjd sedan byggnationen 1885. Jag vidtalade alla hyresgäster som ombads ta vara på sådant de ville behålla, sedan slängdes allt skräp på innergården från fem våningar upp. Det blev fyra fulla 20 kbm containers. Hade varit kul att komma med dem till polisen.

Fick inte en enda reaktion. Det fanns t ex resväskor med brev och kläder som lämnats kvar trettio år tidigare.

Överbelamrade vindsförråd är en brandrisk. I vissa vindsförråd fanns lämningar efter tre-fyra generationer hyresgäster. det kan inte vara rimligt att värden ska använda dyrbart utrymme för att bevara föremål som folk lämnat decennier tidigare.

När senare i min tur sålde fastigheten utrymde jag inte ett vindsförråd. Allt slängdes utan att nye ägaren, ett fastighetsbolag, kontaktade mig. OK för min del. Vinden skulle inredas.
 
gråsten skrev:
Det kan inte vara rimligt att värden ska använda dyrbart utrymme för att bevara föremål som folk lämnat decennier tidigare.
Nej visst, men värden får ju ta itu med saken på ett korrekt sätt. Och det gjorde ju du.d^_^b
 
Vad gällre om man köpt en bostadsrätt eller flyttar in som förstahandshyresgäst i en hyreslägenhet och en tidigare hyresgäst/bostadsrättsinnehavare struntat i att utrymma det förråd som tilldelats lägenheten? Förrådet ingår ju i mitt kontrakt. Har vederbörande gett sig i väg på jordenruntresa och under denna är oanträffbar så tar han ju en medveten risk att han inte nås av uppmaning att utrymma förrådet.

Får jag bryta upp ett lås som en tidigare hyresgäst/bostadsrättsinnehavare satt på det förråd som tilldelats min lägenhet? Hur ska man förfara för att komma in i sitt förråd?
 
Mikael_L
Nej, du får inte bryta upp låset.
Du får inte heller kasta grejerna, inte ens ställa ut dom i gången.

Antagligen är det en massa tjafs med att låta kronofogden och låssmed komma, och en massa pappersexcersis innan osv osv.

Jag skulle klippa låset, lasta ut alla grejerna, vara mycket noga med att ingen ser mig eller får en minsta vetskap om vad jag gjort (/tänker göra) inte ens mina vänner.

Sen skulle jag stenhårt inta en oförstående min och attityd om det hörs något om det hela sedan. "Vadå, grejer ...? Ingen aning, förrådet stod öppet och tomt, så jag började bara använda det ..."

Det här får jag väl inte skriva enl forumreglerna, för det är väl uppmaning till brott typ ...

Men jag tycker det är vansinnigt att de allmännas resurser ska gå åt till att plocka efter oansvariga snorungar (om dom så är 70 år :eek:) som inte blivit torra bakom öronen.
Och själv skulle jag inte ens tänka tanken en millisekund ens, att klaga om det jag lämnat efter mig sen plötsligt var borta.
 
Helt rätt, i vissa lägen mäste man agera pragmatiskt för att samhället ska fungera.
Och vad du än gör, lämna aldrig ett förråd olåst även om det är tomt för då blir det ett extra skräprum.
Här borde alla hyresvärdar se till att låsa förråd för ej uthyrda lägenheter i samband med att lägenhetens nycklar återlämnas och verifiera att det verkligen tömts tillsammans med hyresgästen.
 
gråsten skrev:
Får jag bryta upp ett lås som en tidigare hyresgäst/bostadsrättsinnehavare satt på det förråd som tilldelats min lägenhet? Hur ska man förfara för att komma in i sitt förråd?
Exakt det här hände oss när vi flyttade senast. Vi resonerade som så att det är hyresvärdens problem. Inte vårt.

Vi kontaktade hyresvärden (HSB) som satte upp en lapp i trapphuset om att vederbörande hade 3 veckor på sig att tömma sitt (vårt) förråd. Lappen revs för övrigt ner efter 2 dar.

Därefter klipptes låset. Det var tomt. Förmodligen så var det tidigare hyresgäst som satt dit det för att inte någon annan skulle ta det och sedan glömt att ge oss nyckeln.
 
I de kontrakt jag har skrivit på i Brf sammanhang har det alltid ingått en klausul om att allting, inkl. förråd, skall vara tömt på tillträdes dagen, annars tillfaller detta köparen, alternativt bortforslas på säljarens bekostnad...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.