Idag har vi en anslutningsdosa (typ sån här: http://www.elonline.se/Shop/Index.php?sArtId=1437731) i tvättstugan. Denna är matad med 16A 3fas (5g 2.5 kabel), JFB finns i centralen.

Idag sitter en 1-fas tvättmaskin kopplad i dosan (ingen stickkontakt) och det finns således två lediga faser. Vår nya tvätt och tork levereras med stickkontakter, så antingen klipper jag kontakterna och kopplar in i befintlig dosa (vilket jag helst inte vill) eller så byter jag till vägguttag istället.

Om jag byter till VU måste jag väl sätta en kopplingsdosa först, därefter dra ner två separata matningar till två olika envägs VU? För man kan väl inte koppla in två olika faser i ett tvåvägs-VU? Eller finns det någon smidigare/bättre lösning?
 
Första frågan är ju om det är en renodlad tvättstuga (som räknas som torrt utrymme ur elektrisk synpunkt) eller om det finns bad eller dusch i rummet. Om det finns bad eller dusch så gäller zonindelning för att se om du överhuvudtaget får ha ett VU.

Om det skall sättas VU så stämmer det, det måste vara 2 separata uttag som visserligen kan få ha gemensam ram om du väljer ngt. moduluppbyggt. De flesta 2 vägs uttag har gemensam fas o nolla inbyggt. Det finns uttag med separat "brunnsmatning" men dessa får inte användas med olika faser.

Det borde gå att använda den befintliga dosan som koppl. dosa. Bara att byta locket.
 
OK, tack för snabbt svar. Det är för tillfället en renodlad tvättstuga så det är inga problem att sätta VU. Skall kolla om det går att byta lock på den dosan jag har, bra tips.

En fråga om dragningen till uttagen, jag kan väl nöja mig med 1.5 mm2 kabel till dessa från kopplingsdosan? Man bör väl normalt aldrig belasta ett VU med mer än 10A? (eller kanske 13A) Maskinerna vi köpt gör inte det i alla fall.
 
Många vägguttag är godkända för 16 A och det vore rätt fult att byta dimension eftersom det kan lura någon. I vilket fall som helst måste du byta bottenkontakterna i centralen (eller dvärgbrytarna) om du går ner till 1,5 mm^2.
 
Är du säker på att torktumlaren ej går att köra på 16A? Det går med min = kortare torktid.
 
Stod inget i bruksanvisningen men det får jag dubbelkolla. Det stod å andra sidan inte heller något om att den går att ansluta till avlopp för kondensen, men det ser ut som att det går att göra en slanganslutning på baksidan.

Hur som helst så var det inte avsäkrat 16A som jag trodde, utan endast 10A så i nuläget spelar det mindre roll...
 
hempularen skrev:
Om det skall sättas VU så stämmer det, det måste vara 2 separata uttag som visserligen kan få ha gemensam ram om du väljer ngt. moduluppbyggt.

Nja, så får man inte heller göra, "splitten" får ej vara bakom ett uttag. Måste till en dosa, sedan till 2 separata vägguttag.

:rolleyes:
 
Det går ju att sätta ihop dosorna för vägguttagen ändå.
 
Vad jag hajade så skulle han göra en utanpåliggande installation..
 
Han behöver ju inte göra "splitten" i det ena vu. Han kan ju ha ek:n tillräckligt lång så den räcker hel igenom första vu till det andra... Om du förstår vad jag menar?
 
Akzid skrev:
Han behöver ju inte göra "splitten" i det ena vu. Han kan ju ha ek:n tillräckligt lång så den räcker hel igenom första vu till det andra... Om du förstår vad jag menar?

Hur gör du med Nollan?
 
nollan kan du ju överkoppla....
 
Akzid skrev:
nollan kan du ju överkoppla....

Precis det man INTE skall göra, nollan är ju strömförande om du har ström på fasen i det andra uttaget, samt en belastning i vägguttaget.

Detta gäller endast i hem miljö. Där svensson utan tillräcklig kunskap kan ge sig på att byta vägguttag utan att ha brytit strömmen... /Sorry
 
Ja men du har ju 3-polig säkring och jordfelsbrytare... Och tänker han byta vägguttaget utan att bryta säkringen så har han inte nödig kännedom...
 
När jag såg uttagen med ev. gemensam ram framför mig så tänkte jag i termer om 2 kablar ut från nuvarande dosa. Utanpåliggande uttag monterade nära dosan. Ev skulle det gå att montera de utanpåliggande rakt över dosan så den döljs.

Självklart skall man inte ha någon tråd gemensam direkt mellan uttagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.