Det här blir mitt första inlägg och min första egna tråd sedan jag blev medlem här. Därför inleder jag med en presentation kring mina tankar om kinesiska noname-verktyg.

Efter ett liv i lägenhet bestämde sig jag och sambon för att skaffa oss ett hus. Vi var på visning efter visning och till slut hittade vi ett hus som vi tyckte passade oss bra. Ett mindre hus vid en sjö, en bit utanför Växjö. Perfekt, vi får bo på landet men det är ändå nära in till ”storstan”. En olycklig händelse hösten 2008 satte dock vårt boende i hus på paus. Brand på vinden och hälften av takstolarna var av, resten bestod av enbart kol.

Vi hämtade oss efter ett tag, rev det gamla huset och började planera på ett nytt hus. Ett hus som vi skulle bygga själv med hjälp av svärfar. Vi skulle inte ha någon byggsats eller färdigbyggt på något sätt utan detta skulle byggas av lösvirke och efter egen ritning. Alla som har byggt hus vet att det förutom virke även krävs en del verktyg för att lyckas med uppgiften. Hmm, tänkte jag...

Visst finns det verktyg från kända tillverkare men då kostar de ju också. Jämte alla Bahco, Makitas, Bosch och allt vad det heter hängde det ju verktyg som det inte står någon tillverkare på, och de kostar bara en fjärdedel av vad de andra verktygen gör. Dem köper vi!! Då kan vi skaffa jättemånga verktyg istället för bara ett!! Jag trodde att jag hade upptäckt något som alla andra hade missat, noname-verktyg som på plats i butiken såg mycket bra ut.

På byggplatsen visade det sig dock snart att mina kinesverktyg inte höll samma klass som svärfars alla Makita och Bahcoverktyg. När hans hammare drog ut en spik, vek sig istället min hammare i skaftet. När svärfars tumstock mätte upp exakta mått, mätte min tumstock upp mått med en tolerans på +/- 1,5 cm på grund av glapp. När svärfars polygrip greppade som ett skruvstäd såg min polygrip nästan oroligt ut och verkade undra om den verkligen skulle behöva utsättas för samma uppgift. Ty det hade varit en allt för stor övning för den billiga lilla skiten. Sladdrig var den dessutom.

Sakta började jag ana att de verktyg som jag hade skaffat kanske inte höll samma kvalité som de dyrare. När jag därför fick anledning att köpa en skruvdragare valde jag därför att lägga lite mer pengar än jag vanligen brukade göra vid verktygsinköp. Sagt och gjort så skaffade jag mig en maskin från en känd tillverkare med gott renommé. Det blev en DeWalt.

Vilken skillnad! Maskinen känns tajt, lättarbetad och för min del fullkomligt osar den kvalité. Från och med den dagen bestämde jag mig för att aldrig mer bemöda de kinesiska noname-verktygen, inte ens med en hastig blick. Från och med den lyckliga dagen, den 26/12 2009 klockan 14:31, kommer jag därför aldrig mer titta på prislappen när jag handlar verktyg. Jag kommer istället att se till vilket verktyg som kan ge mig användning, nytta och glädje för resten av mitt liv, istället för att se till vilket som kommer att kosta mig minst just den dagen.

Genom det äventyr som det faktiskt är att bygga ett hus kan jag därför lätt påstå att det är svårt att bli glad av dåliga verktyg.

Detta inlägg blev långt, hoppas att ni orkade med det.

/Kim
 
Hej och välkommen till forumet!
Vi är många som har gjort samma erfarenheter som du. Att inte titta på priset är oförsiktigt. Jag brukar kolla upp ordentligt vad jag vill ha, för att sedan kolla var man kan få tag i prylarna utan att behöva känna sig lurad.

Ställ gärna frågor här om du undrar över något verktygsrelaterat. Visserligen är det mesta redan avhandlat flera gånger, men det är ju kul med lite diskussioner också.

/Mattias
 
Välkommen!
Det är väl i själva verket ganska mycket som vi tuggar om och om igen, dels för att vi inte kan låta bli, och dels för att det alltid kommer fram något nytt. Dessutom förändras utbudet hela tiden, och det är ju tur, så vi har något nytt att skriva om.

Det låter som du gjort viktiga erfarenheter, och dessutom hade lyckan att var guidad av svärfar med kvalitetsverktyg! Jo, den resan har väl många gjort, och fördelen med att inte gå på hörsägen är att man får en egen förståelse för vad kvalitet är. Även en tvååring kan lära sig säga Festool och Hilti.

Sen finns det fortfarande tillfällen när man vill använda dåliga verktyg för att inte förstöra de riktiga. Mattiasp hade en tråd för ett tag sen om när han köpte en CO-Techhyvel från Clas Ohlson för att slippa använda Festoolhyveln till ett grusigt golv.
 
Jag har skruvat gamla bilar sen 1976 å byggt på gamla hus sen 1984, har förstås samma erfarenhet som övriga, kvalitetsverktyg gör jobbet enklare och roligare med bättre resultat. Men det finns hela tiden undantag, det är det som gör det så himla svårt, min hov-rörmokare har en bilmaskin av okänt märke kosta 495 pix på Jula som är utmärkt, har själv en kakelskärare med diamant(?)skiva av det kända kvalitetsmärket alphatools :rolleyes: som kosta knappt 500 dem me och som har tjänat mej väl genom kök-badrum-hallrenovering utan att krångla även om anhåll och kylning förstås är av billig variant.
Välkommen förresten!
 
Skall man bygga själv lönar det sig att köpa proffsverktyg att ha under bygget för att sedan sälja när bygget är färdigt. Blir billigare än att hyra tom.
Läst om husbyggare som tom köpt grävmaskiner för att gräva ut sin grund,planera trädgård och köra fram material för att sedan sälja av den.
 
Som nån vis man sa: "Bättre att gråta en gång när man betalar än att gråta varje gång man ska använda det man köpt" :D
 
visst drar man viktiga erfarenheter genom att först ha använt skräpverktyg för att sedan byta upp sig till bättre sådana. och jag håller absolut med om att skräpverktygen kan användas till moment som man inte annars vill ha de fina verktygen till. Någon sa att "skit ska skit ha", och det kan inte stämma bättre i detta fall.

Vi har haft en himla tur då svärfar redan har ett par husbyggen på meritlistan, och även är otroligt praktisk av sig. dessutom hade han redan mycket av det som vi behövde i verktygsväg. Han har till och med en minigrävare, så även grundarbetet gick som en dans. Även fast det skedde i 18 minusgrader. Dagen vi skulle gjuta plattan gick dock temperaturen upp en del, men det var på gränsen att det gick att gjuta betongen.
 
Bra verktyg är halva jobbet - dåliga är bara jobbigt (var det ngn som sa)!

Välkommen!
 
Kan inte annat än att hålla med TS och övriga, mina egna lärdomar är de samma som övriga, men med ett tillägg, var inte rädd för att hyra.

T.ex så skulle jag borra ur 6 st hål i tegelväggar till rot-dosor. Ett billigt dosborr kostar kanske någon hundring, ett bra ca en tusenlapp. Däremot hyrde jag det bra borret från bygghandeln för 50:- för 4 timmar. Markerade hålen, åkte och hyrde borret, någon minut per hål och tillbaks till bygghandeln igen. Skönt att slippa svära och svettas över det billiga skitet som inte gör jobbet korrekt (och inte pynta tusenlappar för saker som används ett fåtal gånger.

Men som tidigare skribenter säger, kolla gärna på priset, det finns mycket pengar att spara på de dyra maskinerna på kampanjer/utomlands etc (om man nu inte står och behöver det direkt).

Och som sagt, avfärda inte allt som inte heter DeWalt, Bosch, Festool, Makita etc. direkt, det finns faktiskt vissa guldkorn därute som kan funka till "få-gångs-jobb" och som kanske kan vara ganska skönt att slippa hyra. Här på forumet finns bl.a. en tråd om billiga/prisvärda och bra verktyg.
 
Ska jag vara helt ärlig köpte jag en sticksåg från CO-Tech samma dag som jag skaffade skruvdragaren och den sticksågen verkar än så länge vara ganska bra. Lite slö kanske, men man får ju som bekant vad man betalar för. Men visst ligger det sanning i att allt som är billigt inte är skit.

By the way, hur mycket skiljer sig sticksågsbladen åt mellan tillverkarna? Skulle jag ha något att vinna på att köpa dyrare sågblad från kända tillverkare till min CO-Tech sticksåg?
 
Redigerat:
Det får man väl anta, dock utan att jag prövat några av de billigare bladen, bortsett från att jag har ett antal paket av de här omtalade Byggmaxbladen.
 
Du skall absolut testa med riktiga blad. Det råder en stor enighet på forumet att billighetsverktyg kan i vissa fall kan prestera bra om man utrustar dem med borr eller blad eller klingor av god kvalitet.
 
fatboy_kim skrev:
Ska jag vara helt ärlig köpte jag en sticksåg från CO-Tech samma dag som jag skaffade skruvdragaren och den sticksågen verkar än så länge vara ganska bra. Lite slö kanske, men man får ju som bekant vad man betalar för. Men visst ligger det sanning i att allt som är billigt inte är skit.

By the way, hur mycket skiljer sig sticksågsbladen åt mellan tillverkarna? Skulle jag ha något att vinna på att köpa dyrare sågblad från kända tillverkare till min CO-Tech sticksåg?
Med en billig sticksåg har du sämre styrning, varför sågningen gärna blir snedare och med en böj. Köp bra blad, tjocka, så motverkar du det en del (stelare blad, mindre böj, vassare blad, rakare snitt, mindre skakning). Det gör inte en billig maskin till en bra maskin, men det kan göra stor skillnad.


--- Mats ---
 
Milkshaken
Välkommen till forumet..
Ja jag stämmer oxå in i det dom andra säger.
Ett tips som jag kan delge är att om du använder tex bra tigersågblad, så blir även dom slöa, släng dom inte utan använd dom om du ska ta upp ett hål i tex ett papptak, cementbaserade skivor eller annat skit...
 
Vettig princip, men varför i papptak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.