Hej,

dags för första posten här då.

Jag bor i ett mindre hyreshus (BRF), 7 lgh, 3 vån samt källare. Nu har vi installerat bergvärme i pannrummet, vilket fungerar mycket bra, med ett undantag; personen som bor i lägenheten ovanför pannrummet störs av värmepumpen.

Har själv varit i hennes lägenhet och lyssnat, det är ett lågt, brummande ljud som kommer. Säker mycket störande i längden.

Så, vad kan göras för att få ljudnivån att gå ner? Det finns plats att sätta "ljudplattor" i taket i pannrummet, är det något att satsa på?

Mvh
 
C
Börja med att kolla om det inte går att sätta flexslangar mellan pannan och dom fasta rören, så att vibrationer inte överförs det hållet.
 
Ja, speciellt på köldbärarkretsen (kompressor vibrationer). Har själv problem med detta i nyproducerat hus (inga flexslangar, och köldbäraren bra fastskruvad i regelverket i väggen)... Möjligen får ni också upp ljud/vibrationer via stommen i huset. Det kanske kan avhjälpas genom att inte placera pumpen 'stumt' på betonggolvet (gummi?), har också för mig att jag läst att någon på nätet sålde 'bättre' gummi-tuttar att montera kompressorn i. Men, inget av detta har jag självl provat...
Om du sökt i detta forum utan att lyckats hitta några liknande problem så finns Det en site som heter varmepumpsforum.com där man i regel bara pratar värmepumpar, där bör andra tagit upp liknande problem..
 
Själva pumpen står på gummitassar. Rören går upp från pumpen, svänger och går vågrätt in i andra rör (isolerade) som går längst med väggarna och sen upp genom taket.
 
...
Om du sökt i detta forum utan att lyckats hitta några liknande problem så finns Det en site som heter varmepumpsforum.com där man i regel bara pratar värmepumpar, där bör andra tagit upp liknande problem..[/QUOTE]
Finns vibrations dämpande "kuddar"som läggs under pumpen ,du får leta i forumet:|
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.