Jag håller på att laga papptaket i ett av våra rum. Det är mindre hål och sprickor som jag fixar genom att sätta upp tidningspapper (med rivna kanter) med tapetlim. På ett provställe har jag målat 2 ggr med Gysinges helmatta vita linoljefärg som funkar perfekt i tak. Dock tycker jag att jag kan ana tidningspappret som en gulare nyans under färgen.

Behöver jag shellacka eller behandla på något annat sätt för att inte trycksvärta eller annat ska slå igenom? Eller behövs det helt enkelt 3 eller fler strykningar?
 
Vad jag har läst brukade man förr först grundmåla "patentera" papptak med oljefärg innan man målade med limfärg. Om du nu målar med matt linoljefärg borde ju denna fungera som blockering för att slippa missfärgningar, men den kanske fungerar annorlunda gentemot vanlig linoljefärg? Kanske kan du göra ett litet test där du provar med att grunda med vanlig linoljefärg kontra schellack för att se vad som fungerar bäst.
 
Den matta färgen är spädd med nån nafta redan när man köper den. Kanske är det som gör skillnad mot vanligt linoljefärg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.